Tot wanneer deed jullie zoon/dochter een middagslaapje?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Asley, 26 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie antwoorden!

we hebben hem vandaag voor het eerst wakker gehouden. Op zich viel het mij mee. Was bang dat hij hyper actief en super chagrijnig zou worden (wat normaal gebeurt als hij moe is) Maar dat was gelukkig niet het geval.
    Wel had hij zo af en toe een dipje dat zijn ogen bijna dicht vielen..is dat wennen? Denk ook niet dat hij dit nu elke dag zo gaat kunnen. We kijken het de komende tijd even aan. Zodra hij niet te genieten is leggen we hem die dag wel op bed:p
    Maar hij sliep nu vanavond iig wel direct na het op bed leggen! Dus dat was wel heel snel.

na een uur wakker maken hebben we ook een paar dagen geprobeerd. Maar daar ging hij niet eerde door slapen en hij werd super chagrijnig wakker. Dus dat was niet zo’n succes:rolleyes:

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    De oudste twee beide tot de zomer waarin ze 2.5 werden/waren.. volgens mij werden ze beide rond die tijd ook zindelijk.

Asley vindt dit leuk.
  3. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    2,5. Had het graag tot wat later gezien :o:

Asley vindt dit leuk.
  4. Ella1988

Ella1988 Fanatiek lid

7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Hier nu bijna een week een uurtje ipv 2 tot 2.5 uur. Hij ging steeds sneller slapen. Eerst 9 uur, toen half 9 en vandaag 8 uur! Hij was vandaag vast extra moe want hij was chagrijnig dat we hem na een uurtje wakker maakte xD.

Fijn dat jouw kindje het wel trekt de hele dag wakker en het snelle slapen in de avond is ook fijn @Asley !

Asley vindt dit leuk.
  5. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    De oudste was ruim 3. Jongste was rond de 2. Soms viel ze in slaap in de wandelwagen met de jongste halen of brengen tussen de middag. Dan liet ik ze gewoon slapen. Meestal bleef ze wakker.

Asley vindt dit leuk.
  6. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.061
    4.317
    113
    Mijn oudste is vorige maand 3 geworden en die slaapt nog iedere middag. Ik maak hem nu wel na 1,5 uur wakker.
    's Avonds gaat hij wel later, maar hij speelt lief, dus we hebben er geen last van als hij nog rondloopt.
    We hebben hem weleens geprobeerd om hem op te houden, zodat hij vroeg kon, maar dat was echt zielig. Hij liep 's middags gewoon slapend rond.

Mijn andere zoontje is bijna 1,5 en die maak ik om 15 uur wakker. De laatste tijd slaapt hij dan ook niet voor 19.30 uur.

Ik zou je zoontje 's middags lekker vroeg op bed leggen (mijn zoontjes gaan liggen uiterlijk half 1 op bed) en evt 's avonds wat later.

Asley vindt dit leuk.
  7. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik denk eerder dat het eraan ligt dat ie om 14.30 wakker wordt (gemaakt) en dan om 19 uur weer in bed wordt gelegd, dat het inslapen zo moeilijk gaat.

Het vroeg wakker worden heeft naar ik vermoed alles te maken met dat het in de ochtend al gauw licht is.

Kinderen die op tijd in bed worden gelegd (dus niet oververmoeid) slapen over het algemeen beter dan kinderen waarvan de ouders denken 'we halen een slaapje eraf want dan zal ie vàst in de avond beter slapen'. In het laatste geval komt het regelmatig voor dat kinderen oververmoeid zijn en daardoor juist níet goed (in kunnen) slapen.
    Maar is natuurlijk wel afhankelijk van of je kindje eraan toe is om af te bouwen. Vaak is het toch een kwestie van uitproberen.

Onze oudste was een poos (paar maanden) echt aan het afbouwen qua middagslaap. Ging dan opeens 1 middag niet slapen en toen 2 weer wel enz.
    Later werd dat 1x in de paar weken nog een keertje middagslapen en op een gegeven moment was het gewoon klaar.
    Hij was zo'n 2,5 jaar toen hij geen middagslaap meer nodig had.

Onze jongste is 3,5 en die slaapt nog altijd in de middag.
    En die heeft het ook echt nog nodig en lang (qua aantal uren) ook.
    Terwijl onze oudste makkelijk met 1,5 uur toe kon zo rond z'n 2e verjaardag.
    Ik zie het bij onze jongste voorlopig nog niet gebeuren dat ze af gaat bouwen of cold turkey er klaar mee is.

Asley vindt dit leuk.
  8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #48 hummeltje5, 1 jun 2021
    Laatst bewerkt: 1 jun 2021
    Ik zou dan òf 45 minuten òf 1,5 uur aanhouden als slaaptijd voor je kindje (even aanvoelen wat bij je kindje past).
    Eén slaapcyclus duurt namelijk 45 minuten, dus als je je kind een uur laat slapen wordt ie minder fris/vrolijk wakker ;)
    Wel even goed in de gaten houden met een babyfoon ofzo de eerste tijd (niet dat je denkt: ik leg m'n kind om 13 uur in bed en haal m om 13.45 eruit, want doorgaans slapen ze niet binnen een minuut ;)).

Ik lees dit nu pas. M'n bericht kwam te laat zie ik :p

Asley vindt dit leuk.
  9. Kikker84

Kikker84 Lid

9 mrt 2021
    85
    62
    18
    Vrouw
    Hier een beetje hetzelfde met onze zoon van bijna 2,5. Een tijdje terug was het echt een strijd om hem te laten slapen in de avond. We hebben ook echt alles geprobeerd. Ook om hem 's middags niet meer te laten slapen. Maar in ons geval heeft dat zeker niet altijd het gewenste effect. Nu hebben we het zo gedaan, ook in overleg en afstemming met het kdv (waar hij 3 dagen p.w. is), dat we hem niet later dan half 1 in bed leggen. Door de week slaapt hij ongeveer 2 uur. In het weekend laten we hem meestal wel langer liggen, maar niet later dan tussen 3 en half 4. Ook een beetje afhankelijk van hoe druk het weekend is. Dit werkt heel goed voor hem (en ons dus ). Moet ik er wel bij zeggen dat we ook echt wel consequenter zijn geworden. Onze zoon lijkt echt het beste te varen bij rust en regelmaat. Geen uitgebreid bed ritueel maar wel steeds hetzelfde. Een hele tijd heeft hij er echt strijd van gemaakt toen ik na het ritueel weg liep. In het begin gaf ik eraan toe en waren we zo alweer een uur bezig om hem te laten slapen. Bij het middagslaapje overigens totaal geen problemen..dan duikt hij echt zelf zijn bed in ongeveer en zegt ie: dutje doen. Maar de avonden was dus echt een strijd. En wat we merkten is dat als we een rustige dag hadden (en door het weer bijvoorbeeld) niet veel konden ondernemen, hij te weinig uitdaging had, energie over en dus niet wilde slapen zo vroeg. De laatste tijd gaat het gelukkig wel goed, door de regelmaat en het ritueel. En waarschijnlijk ook het gegeven dat ze weer vaker naar buiten kunnen...

10. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Leuk alle ervaringen te lezen, zo merk je maar weer dat echt geen kind hetzelfde is! Die van ons heeft gelukkig geen problemen met inslapen als hij moe is. Dan slaapt hij alleen maar sneller. Snachts komt hij gelukkig nooit, dus daar zijn we ook niet bang voor.

Inmiddels proberen we hem een beetje per dag te peilen waar zijn behoefte ligt. En daar moeten we onze weg denk ik in vinden. Sommige dagen is hij hangerig/moe rond het middaguur. Die dagen leggen we hem gewoon op bed en laten we hem lekker slapen (langer dan 1,5 uur slaapt hij sowieso al lang niet meer). Andere dagen is hij gewoon de hele dag vrolijk. Heeft hij soms even een dipje, dat hij even in zijn ogen wrijft, maar ver lijkt er verder niets aan de hand.
    De dagen dat hij niet slaapt, slaapt hij sowieso direct in om 7 uur. De dagen dat hij wel slaapt kan het weer een uur duren. Maar ik vind het ook helemaal niet nodig om hem te forceren. Op deze manier voelt het best goed, het is op deze manier ook wel lekker flexibel. Hopelijk doen we het ook goed op deze manier:thumup:

11. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.825
    18.545
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje deed tot hij zo'n 3,5 jaar was, nog een middagdutje :)

Deel Deze Pagina