Hallo, Mijn dochter word in april 3 jaar. Als we gaan douchen, doucht ze vaak met papa, want dat wil ze graag. Ook de jongste doucht vaak met papa. Maar nu vroeg ik me af, tot welke leeftijd is het "normaal" op haar met papa te laten douchen. Via google kwam ik op diverse sites terecht waar sommigen het nogal taboe vinden op deze leeftijd en sommigen hebben er niets op tegen. Wat vinden jullie nou normaal, tot welke leeftijd?
ik zou niet weten waarom dat je dochter miet met haar papa mag douchen. ik vind dat hele taboe rond sexualiteit bekrompen. het is haar papa en ja dat ik een man. maar stel dat de jongste een mannetje was geweest dan had ze dat ook gezien toch? ik denk dat ze tot een jaar of 4 gewoon met papa kan douchen omdat ze daarna naa schoon gaat en dan kan het nog wel een beladen onderwerp zijn.
Nou precies, ik vind het ook zo bekrompen allemaal, vandaar ook mijn vraag. Mijn mening is idd ook tot 4 jaar, dan gaan ze naar school toe, al zit ze nu wel op de psz. Als de juffen dan zullen horen ik douche met papa,, dan heb je kans dat ze daar raar van staan te kijken. Mijn man zegt al: dat komt door al die vieze pedofielen dat men er zo raar over gaat denken.
Tot ze zelf niet meer wil. Ze krijgen vanzelf een leeftijd dat ze het niet meer willen. Taboe.. Wat een onzin.
ja maar dat is toch ook zo! ik ging tot een jaar of 8 sowieso met mijn vader in bad en onder de douche.
Mee eens! Ik douche ook nog steeds met Milan (die is nu ruim 2,5) en ik was niet echt van plan daar binnenkort mee te stoppen. Hij mag altijd kiezen met wie hij wil douchen en hij wil altijd met mij. Als Isabelle over een paar jaar met papa wil douchen, mag dat ook gewoon van mij hoor.
Gelukkig denken jullie er net zo over. Esther wil ook altijd heel graag met papa douchen en niet met mama, ik vind het geen probleem, maar wil gewoon niet dat men er raar over gaat denken en dat je binnenkort jeugdzorg ofzo op de stoep hebt.
Goh nooit over nagedacht zelfs dat het raar zou zijn! Onze dochter van 3 gaat iedere week samen met papa in bad en ze hebben dan de grootste lol samen, en hopelijk blijven ze dat net zolang doen totdat zij aangeeft niet meer te willen!!
ik zou papa gewoon een zwembroek aan laten doen, ik douche zelf ook nooit naakt met mijn kinderen. Ik vind het gepast dat ze hun aangeboren schaamte bewaren en dat ze weten dat het niet normaal is dat iedereen je volledige naaktheid ziet..
Ik denk niet dat iedereen het hier mee eens is, ik zelf ook niet. trouwens las net een stukje op een andere website en lees hier een stukje van een vader: Ik douche al een tijdje niet meer met mijn dochter. Ze is nu 12 en ik merk dat ik haar met andere ogen begin te bekijken. Ze begin steeds meer op haar moeder te lijken en daarbij krijgt ze ook lekkere volle bovenbenen. De laatste keren douchen met haar merkte ik ook dat het wat bij me los maakte als ik haar waste. Maar eindstand ik ben er dus mee gestopt want ik ben niet van die zieke dingens van die witmangs die zich zelf niet in kunnen houden en hun kinderen aanranden en verkrachten. Ik ben een trotse blakamang die een vader voor zijn kinderen is en ik heb zelfbeheersing. Verder vind ik dus ook dat verantwoordelijke vaders op een gegeven moment niet meer met hun dochters moeten douchen. Verlaag je niet tot het nivo van die bakra's.
Jill mag ook met papa in bad tot ze niet meer wilt. en zo ook met mama natuurlijk ik zie me al staan met mijn bikinie in bad. Nee ik vind dat je je niet hoeft te schamen voor je blootje, het is toch haar papa en mama? ze is nu 2 dus nog jong maar heeft het wel veel over mama een meisje en papa een jongetje. en ik denk dat de juf op de psz niet zo gek denkt als ze hoort dat ze met papa gaat douchen. die hoort dat vast en zeker veel meer (en heeft zelf ws ook kinderen)
So! Ik vind "lekkere volle bovenbenen" en "wat bij me losmaakte als ik haar waste" toch ook al schokkend hoor! Hij is behoorlijk trots dat hij zich in kon houden.. Tuurlijk: het is fijn dat hij beseft dat je op 12 jarige leeftijd je niet meer moet laten wassen door je vader $) maar jeetje...heftig. Voor de duidelijkheid: ik vind naaktheid niks mis mee. Juist bekrompenheid erover maakt het tot iets 'meer' dan dat het is. Maar toen ik 12 was hoefde mijn vader me echt niet meer te wassen, laat staan dat ik met hem onder de douche ging. Nee hoor...no way!
ik ben het ook niet met je eens. ik ben van mening dat je zo ongelovelijk preutse kinderen creëerd die op school na de gyn niet eens durven om te kleden laat staan te douchen (wat steeds meer normaal word) en bij zwemles moeten ze ook allemaal in een kleedkamer omkleden. en zo zijn er meer dingen. ik vind het juist fijn dat een kind vrijer durf te zijn en niet bang is voor naakt
Ik snap dat je niet wil dat iedereen je kind naakt ziet, maar jij en je man zijn toch niet iedereen? Het lijkt me zwaar en lastig in de omgang om deze denkwijze te hebben. Uiteraard mag je het wel ( en doe je het gelukkig ook), dat zal ik ook nooit ter discussie stellen, maar ben wel heel nieuwsgierig waarom iemand deze leefregels hanteert. Hier douchen we allemaal samen of alleen, geen probleem. Tot wanneer? Dat voel en zie je vanzelf. Je kan dat soort dingen niet voorspellen, dat gebeurd gewoon. Niet druk maken om iets wat er niet is, dat kost je onnodig energie!
Aangeboren schaamte, vertel...ik kan me er namelijk niets bij voorstellen. Hier doucht ze gewoon nog met papa, ze is 3,5 jaar. Ze komt vanzelf wel op een leeftijd dat ze dat niet meer wil. Prima dan.
Meen je dit echt? Ik vraag me af of je door te douchen met zwembroek juist niet het tegenovergestelde bereikt van wat je wilt. Je leert kinderen zo dat naaktheid is geks is en dat lijkt me niet wenselijk. De papa die gequote wordt vind ik overigens wel schokkend hoor, bah!
Ben het bijna helemaal met je eens. Papa doucht met Isabella in een zwembroek en ik wel gewoon naakt. Verschil vrouw en man.
Zo hebben wij het vroeger ook geleerd en ik vind naaktheid niet iets geks maar iets wat voor jezelf is. Dus niks aan de hand hoor,