Hallo allemaal, Graag zou ik jullie advies willen met het volgende: Mijn zoontje van 2 1/2 jaar heeft altijd veel problemen gehad met slapen maar sinds een wat langere tijd ging het erg goed. Nu wordt hij sinds januari `s nachts weer wakker. Dat begint natuurlijk met 1x wakker worden maar ondertussen wordt hij zo`n 5 a 6 keer per nacht wakker. Hij wordt dan huilend wakker ( dat doet hij overigens al vanaf zijn geboorte, zijn ogen staan in verbinding met zijn mond) en wacht tot er iemand komt. Het is niet zo dat we een hele strijd moeten leveren want we leggen hem plat en hij tukt gewoon verder maar dat betekent wel dat we er om de 2 uur uit moeten. Doen we dit niet ( dat hebben we namelijk echt wel geprobeerd) dan krijst hij werkelijk de hele boel bij elkaar. Ik heb laatst een keer 3 nachten op een matras beneden geslapen om het probleem te stoppen maar ik was goddankblij dat er niemand uit de buurt de politie heeft gebeld om toch maar eens te gaan kijken! Ongelooflijk, hij gaat dan helemaal uit zijn stekker en houdt het uren vol! Na 3 nachten hebben we de strijd opgegeven want we konden geen pap meer zeggen! En heel eerlijk gezegd vraag ik me ook af of ik er wel goed aan doe om hem helemaal uit zijn dak te laten gaan ( voor uren). We hebben wel vaker met dit bijltje gehakt en toen had het wel degelijk effect maar het lijkt of we geen stap vooruit komen. Nu mijn vraag dus: herkent iemand dit en hoe moet ik dit ( op een redelijk verantwoorde manier) op gaan lossen. Ik hoop serieus dat iemand me kan helpen want ik ben haast geneigd om zelf na Sesamstraat naar bed te gaan....
Ja ik moet eerlijk zeggen dat Isabella ( die altijd super goed heeft geslapen en nu nog altijd slaapt) dat ook van haar 2e tot ongeveer 3e heeft gead. wel 3 keer wakker in de nacht. Ik ben er gewoon elke keer uitgegaan en een kus gegeven en weer naar bed. Ik moet zeggen ik slaap weer snel dus ik vond het geen probleem. Verder geen tips. Bij Isabella is het gewoon ineens weer over gegaan. Nou moet ik zeggen dat ze nu 2 weken 1 keer per nacht wakker loopt en naast me gaat staan. Dan wil ze bij ons in bed omdat ze heeft gedroomd over monsters. Dan leggen we haar terug en slaapt ze weer.
Het nadeel is alleen dat we de ervaring hebben dat wanneer iets in zijn systeem zit het er ook niet meer vanzelf uit gaat. Dan heb ik het niet alleen over het slapen maar ook over andere alledaagse dingen. Wanneer ik zeker zou weten dat dit overgaat dan zou ik me er minder druk om maken maar ik zie het al helemaal voor me dat hij pas tegen de tijd dat hij achttien is eindelijk beseft dat hij geen aai meer over zijn bol nodig heeft om door te slapen....
wat er in mij op komt is dat hij heel levendig droomt op het moment en daarvan wakker word...vandaar ff gerust stellen en slaapt meteen door. Hier was en is dat ook op het moment..vaak wakker in de nacht. Dat is ff knuffelen en ze slaapt weer door....met momenten heeft ze dat vaker en het ging iedere keer weer over....is ongeveer vanaf de 2 jaar begonnen en duurde hier steeds enkele weken en dan weer enkele weken niet... Succes, verder geen tips...laten huilen werkt dus echt niet bij jullie ozu ik dus ook niet meer doen!
Daar heb ik zelf ook al wel aan gedacht maar ik ben bang dat het toch een verkeerd aangeleerd slaappatroon is. Slaapt hij bij oma of bij de oppas of bij wie dan ook dan slaapt hij de hele nacht door zonder ook maar 1 kik te geven. Ik denk zelf dat zijn cyclus na ongeveer 2 uur is afgelopen, hij even wakker wordt ( wat overigens ieder kind blijkbaar doet) maar hij dan een van ons nodig heeft om weer verder te slapen. Ik ben me er wel degelijk van bewust dat we dit zelf hebben veroorzaakt door ook iedere keer naar hem toe te gaan maar ik weet nu niet zo goed meer hoe we er vanaf moeten komen....
heb geen tips helaas...volhouden met gewoon enkel aai over de bol en zeggen dat hij door moet slapen.....want laten huilen is geen optie ook al is het aangeleerd......zou dat ook niet aan kunnen hoor, en jullie hebben het al geprobeerd. Misschien met hem proberen te praten en vragen waarom hij wakker word en jullie nodig heeft? Voor zover hij dat kan zeggen natuurlijlk...en proberen iedere keer te zeggen dat hij door moet slapen en dat jullie niet iedere keer meer kunnen komen.... volhouden is de tip maar verder...tsjah succes!!!
Geen tips helaas, maar zooooo herkenbaar!!! Lisa (3jr) wordt ook nogsteeds meerdere x-en per nacht wakker. En dan idd een kusje en weer goedleggen en ze gaat (meestal) weer gelijk slapen. Laten huilen is hier ook geen optie, gaat ze idd helemaal over de rooie. Ik heb me er maar bij neergelegd, dat scheelt alweer een berg energie Beetje jammer alleen dat ze ook altijd om 5.30 dr bed uit is (zijn de jongste sinds 2 maanden ook) eerder mogen ze niet. En Lisa heeft vaak (zoals nu :x) dat ze savonds wakker wordt en niet meer kan slapen en dus wel gaat krijsen dan ga ik er elke 5 minuten naartoe maar dat kan zo een uur duren.
vriendin van me heeft voor het vroeg wakker worden een soort wekken gekocht voor de kleine. Als dan de wijzers..of cijfers of weet ik wat het ding aangeeft...op half 8 staan mag ze roepen en eruit...anders moet ze op de kamer blijven en zichzelf vermaken of blijven liggen....mag ook geen licht aan doen. En na 4 weken werkte dat!! kindje slaapt nu tot die wekker afloopt hihihi...of ligt wakker in bed of speelt wat met knuffels..... Dus misschien een tip daarvoor.
Heb ik ook al! Een wekker van nijntje die ook gaat slapen als hij naar bed moet. Helaas maakt het weinig indruk. Ik vraag me af of het zou werken om hem `s midddags niet meer naar bed te laten gaan. Sinds een paar dagen roept hij `s middags ook heel hard dat hij niet naar bed wil. `Ikke wakker, ikke niet slapen, ikke niet moe!`Ik weet alleen niet of dat te snel is voor een kind van 2 1/2. Ben het in ieder geval echt zat om iedere keer weer een hele strijd te moeten leveren. Tot welke leeftijd ging jullie peuter `s middags nog naar bed?
whahaha die strijd heb ik al voor haar 2de verjaardag op gegeven....niet willen slapen overdag en als ze wel sliep dan wou ze voor 12 uur snachts niet naar bed!! dus dat was zo afgeschaft....en toen sliep ze van half 9 tot half 9.....Met af en toe nog wel nachten dat ze veel wakker is...meestal zo 1 soms 2 keer. En dat is echt droom gerelateerd hier, want ze word altijd heel rustig wakker enkel dan heel hard gillend! dus tsjah...je kunt het proberen! Let wel, in het begin gaan ze heel sjaggie zijn...en soms in slaap vallen tegen etenstijd....maar dat gaat ook over. Duurde hier ongeveer 3 weken en werd steeds later en later, totdat ze niet meer sjaggie was en ook niet meer in slaap viel. Succes!
Ik zou dan idd ook heel snel dat middagslaapje schrappen hoor! Hier slaapt ze ook allang smiddags niet meer. Ging ook gelijk goed, savonds ook niet eerder naar bed (20.00)
wij hebben dr strijd van t (niet) slapen hier nu gewonnen (lijkt t ) gecontroleerd laten huilen ... na 3 nachten was t over we zijn er inmiddels ook achter dat ze gewoon dr kamerdeur open wil hebben met een klein lichtje op de overloop ze slaapt al 2 weken door ze wordt vrijdag 3 jaar en slaapt al vanaf dik voor dr 2e verjaardag niet meer smiddags
Heel erg bedankt voor alle reacties! We gaan even wachten tot de meivakantie en dan gaan we idd proberen om hem gecontroleerd door te laten slapen. Dat wil dus zeggen om de 20 minuten naar hem toegaan maar met weing aandacht hem terug in bed leggen. Het middagslaapje hebben we vandaag al laten vallen maar dat viel idd niet echt mee! Ben blij om te lezen dat dat al vrij snel over gaat. We zien in ieder geval al het eerste resultaat: de strijd met het naar bed brengen duurde nu 10 minuten ipv een uur. Nu vannacht nog.... In ieder geval bedankt voor het meedenken en iedereen met hetzelfde probleem: succes!
Toen we vorig jaar op vakantie waren, wou Alyna 's middags niet meer gaan slapen, en dat is eigenlijk gewoon zo gebleven. Was wel in het begin even wennen (een 'dieptepunt' rond 16/17uur), maar sindsdien slaapt ze beter en kunnen we 's middags weer eens weg. Ze was toen 2 jaar en 4 maanden ongeveer.
hoi debster wij hebben het zelfde probleem gehad als jullie!!! Onze dochter was ook al vanaf begin een slechte slaper nachts overdag niks aan de hand maar nachts (maar ik zeg wel eens overdag heb ik engels en nacht duivels) Onze dochter werd wakker en moest dan warme melk hebben eerder ging ze niet slapen, eerst was het net als bij jullie 1 keer op het laatst was het 5 keer per nacht en liep ik er bij als een zombie!! Ik werd er zelf bijna overspannen van!!! Ik heb het bureau gebeld en gevraagt of ze gelijk wouden komen, (kon natuurlijk niet was vrijdag middag) ik zei tegen mij man en nu is het genoeg ik doe oordoppen in en ze kan me wat!!! ze heeft de eerste nacht 5 uur gehuild (weet niet pedogoisch verantwoord) maar we ik was echt bijna overspannen!! tweede nacht 4 uur en zondag 2 uur en maandag nog 1 uur en toen werd het beter!! nu slaapt ze echt super goed ben blij dat we het door gezet hebben anders hadden we er nu nog mee gezeten!!!! Daarna is het bureau nog gewees en het klopt dat kindjes wakker worden nachts maar wij hadden haar gewoon aangeleerd dat we haar drinken gaven en dat heeft jullie kindje ook vast aangeleers als ik wakker ben en ga huilen komen mama en papa mij goed leggen en dan kan ik verder slapen wens je heel veel succes want het is HEEL zwaar!!! Hopelijk helpt het snel bij jullie!!! sorry voor mijn hele verhaal!!
Nog even een up-date: gisterenmiddag dus niet gaan geslapen en vanmorgen om 5:50 pas voor de eerste keer wakker! Hebben we al in maanden niet meer meegemakt. Heerlijk geslapen!