@sauna: wij zijn laatst op vakantie geweest in een huisje met sauna vooral voor onszelf maar Anne wilde ook graag een keer in "een heet huisje". jammer genoeg was ze heel het weekend ziek dus hebben we het maar niet gedaan. Overigens ondanks dat wij ook geen probleem hebben met bloot wil ik wel mijn dochter grenzen mee geven. Kennen jullie de "ondergoedregel"? Die houdt in dat vreemden niet horen te voele, kijken etc met als zeer tastbare grens: het ondergoed. Anne vindt bloot heerlijk en regelmatig wil ze dan of "gemasseerd" worden (want dat ruikt zo lekker!) of doktertje spelen. Niks engs.. Gewoon zere buik, zere knie of een zere vinger.. Maar wil haar toch wel behoeden voor mensen die daar misbruik van maken.. En dat dat soort spelletjes ECHT alleen thuis mogen. En dat de dokter bijvoorbeeld dus nooit z'n patiënten zal masseren vind het een moeilijk spanningsveld.. Voor mzelf is het wel duidelijk maar merk toch wel dat de rest van de wereld soms andere ideeën heeft dan ik. Merk het zelf hooguit op strand of in de sauna.. Maar IK heb geen probleem met waar mijn grenzen liggen.. Een peuter ziet nergns kwaad in.
dochter is 4 jaar en douche nog met mama of papa. Geen zwembroek niks, vind dat wel heel erg overdreven. Merk vanzelf wel als ze het niet meer wilt. En dan doen we het niet meer. Ze vind het super geweldig samen met mama bijvoorbeeld liedjes te zingen onder de douche. En met papa altijd de muren schoonmaken met washandje en zeepsop.
Hier wordt ook gewoon gedouched met elkaar.. de ene keer papa met Louise en mama met Tygo en de andere keer andersom. Net hoe het uitkomt. Wij laten Louise meestal de keuze met wie ze wil douchen. Een zwembroek aandoen vind ik erg overdreven.
Ik zie het probleem niet. Zolang het duidelijk is dat het om badderen/douchen gaat en er niet 'gefrunnikt' wordt of zo. Lekker doen!
Je vroeg zelf een keer of het gek was, dan krijg je een eerlijke mening. Dus dat er meiden op je hoofd gaan zitten vind ik een beetje een vreemde reactie.
Which reminds me... Ben vorige week voor het eerst gaan babyzwemmen. Zoontje was al aangekleed en zat in de box met een ander kindje. Toen ben ik nog even lekker gaan douchen. Ik was naakt, maar een mama naast me had haar zwembroekje nog aan. Vond ik wel een beetje raar, maar goed... Ik heb geen moment stilgestaan over 'ongewenste naaktheid' achteraf bedacht ik me dat ik misschien wat subtieler mijn muts had moeten wassen Niet ranzig hoor, maar een paar seconden met mijn hand erlangs. Normaal geen probleem, maar misschien was die mama wel preuts en vond ze dat wel vervelend.
Ik zat volgens mij op mn 10e nog met mn vader in bad. Op mn 16e gaf ik lingerieshows in de woonkamer en geef hem ook nu nog een kus op de mond. Ben heel vrij in die dingen. Vriendin van vroeger ging echt met handdoek vanuit de badkamer naar haar slaapkamer (was ze 11 ofzo) ik vond dat altijd zo raar, alhoewel mn zus ook niet zo vrij was als ik. Ik zou nu nog zelfs gewoon naar het toilet gaan in de badkamer als mn vader staat de douchen, dat boeit me echt niet.
weet je vlekje, ik denk ook dat als je dat op een andere manier bekijkt jij het ook nooit als iets "vies" zou zien... ik had er ook nog nooit bij stilgestaan... tot ik dit topic zag...
ik vond dit echt een super boeiend topic, zoveel verschillende meningen, zoveel dingen waar ik nog nooit over nagedacht had. mijn zoon is bijna 3, ziet mij ook gewoon naakt als het zo uitkomt, soms douchen we samen omdat dat gezellig is. een leuke anekdote: na de bevalling van mijn dochter 4 maanden geleden had ik niet zoveel aandacht geschonken aan grooming van mijn schaamstreek. Dus toen zoon en ik allebei naakt waren om onder de douche te gaan, zegt hij tegen me, mama, ook broekje uit doen hoor mama, hihi. afijn, ik blijf dit doen totdat zoon of dochter zich hierbij ongemakkelijk lijken te voelen.
Nee helemaal niet maar ik vind het gewoon niet nodig. Ik zie het juist andersom. Waarom moeten mensen zo nodig met hun kinderen douchen? Gezellig? Dat snap ik ook niet. Je kunt toch andere "leuke" dingen samen doen. Ik geniet ervan om met mijn dochter te knutselen. @ wolfje22: hoe bekrompen kun je reageren op iets wat je niet snapt. Er zijn nu eenmaal mensen in de wereld niet niet hetzelfde denken of handelen als jij. Ik ga er maar vanuit dat je dat heus wel snapt. Maar bekrompen kun je mij niet noemen. Ik ben juist een hele vrije geest. En absoluut geen kudde dier.
Niet nodig idd,maar wel erg gezellig.Ik geniet op alle momenten van mijn kinderen.Mijn man trouwens ook.Dan gaat hij na het douchen nog lekker tutten met de meiden op badkamer. Maar ieder zijn mening toch?
Ja, natuurlijk. Maar noem me niet bekrompen want dat vind ik wel een belachelijke opmerking. ( wolfje dus)
Sorry ik heb haar idd geqouted(goed of fout geschreven),maar was niet echt mijn bedoeling om iemand bekrompen te noemen. Ik moet even beter opletten!
Huh?? toen ik deze titel zag dacht ik.....ga je niet menen toch?? Denken we daar overna dan?? Gaat dat niet vanzelf?? Volgens mij is het zo dat kinderen op een bepaalde leeftijd (last krijgen van)schaamte gaan leren kennen. Daarbij hoort dan ook dat ze niet meer samen onder de douche willen of in bad. Je moet volgens mij gewoon doen waar je je goed bij voelt en je kind geeft vanzelf aan wanneer hij/zij dat niet meer wil. Ik heb niet alle reacties gelezen omdat er al zoveel geschreven is.
Uit praktisch oogpunt misschien? Mijn zoontje is nog maar 16 maanden, maar ik 'douche' ook met hem samen. Zijn badje gaat in de douche en ik ga staan douchen terwijl hij lekker spettert. Dan shampoo ik mijn haren in, dan was ik hem, en dan spoel ik mijn shampoo uit. Ilias gaat dan lekker spelen en spetteren, terwijl ik conditioner gebruik en soms zelfs nog even mijn benen scheer. Als ik klaar ben, ga ik er uit, droog ik me af en kleed ik me aan (of gooi snel een badjas om) en dan haal ik hem eruit. Lekker multitasken. Want waar laat ik hem als ik alleen ga douchen? En wat kan ik voor nuttige dingen doen als hij in bad zit? Ik kan de badkamer niet uit of zo...
Doe ik ook altijd met mn dochter. Of we douchen samen, dan til ik haar op en legt ze haar hoofd op mn schouder en dan de douchestraal in haar nekje, vind ze zo lekker dat ze bijna in slaap valt. Dan is ze weer even zo klein, geniet echt van die momentjes Als ze alleen in badje gaat dan maak ik altijd de douche, wasbak en toilet schoon, of ik ga wasvouwen op spetterafstand
Omdat het makkelijk is? En hoe kom je bij het zonodig? Wij hoeven helemaal niet 'zonodig' met onze kinderen te douchen. Vaak douche ik 's avonds even en mijn kinderen 's ochtends. Soms besluit mijn man 's ochtends in bad te gaan en plant ik mijn dochtertje er even bij (als mijn zoontje op de peuterschool zit) en heb ik mijn handen even vrij voor de strijk en was (of mijn studie) en hebben papa en dochter even quality time en hoef ik mijn dochter niet meer in bad te doen daarna. Komt dan gewoon bijzonder goed uit. Meestal wordt ze ook zelf al half hysterisch als ze niet mee in bad mag als er één van ons ingaat. Mijn man begint vaak om een uur of twaalf 's middags met werken dus 's avonds douchen zit er ook niet in (de kinderen worden daar wakker van). Ik denk dus niet dat het een kwestie is van 'zo nodig met je kind moeten douchen' want anders had mijn man zijn beklag wel gedaan over het feit dat ie al een maand niet met één van de kinderen gedoucht heeft. Maar een zwembroek aantrekken in bad of onder de douche? Ja zelf vind ik dat eerlijk gezegd wel een beetje bekrompen... (weet niet wie dat woord nou bedacht heeft maar als ik het zo lees ben ik het er wel een beetje mee eens). En dan vind ik de personen zelf niet bekrompen, maar gewoon dat gedrag. Dus ik vind jou niet bekrompen maar alleen dit ene denkbeeld.
jeetje waar hebben we het over...douchen met je kinderen...alsof het iets erg is.. Weet je wat pas erg is....als je er serieus over nadenkt of het wel "kan" ....kom op zeg zijn je kinderen! Wij doen het vaak...super veel plezier hebben we dan!