vind het een rare gedachte dat sommigen dus denken dat je niet met je kids mag douchen.... dan zit er iets niet goed hoor.... is iets heel normaals en zo leer je je kinderen ook hoe je ermee om hoort te gaan...
Hier ben ik het helemaal mee eens. Voor dit topic echt nooit een seconde over nagedacht. Iedereen gaat hier met elkaar onder de douche of in bad. Mama met zoon en/of dochter papa met zoon en/of dochter, papa en mama zonder kinderen. Alle combi's mogelijk zeg maar. En we zien wel tot hoelang het duurt ze zijn nu 2 en 7 maanden dus voorlopig gaan we hier mee door En verder vind ik gewoon dat je moet doen waar jij je goed bij voelt. (tot bepaalde hoogte natuurlijk maar doe je dat niet dan hoor je niet eens hier op dit forum te kunnen schrijven, en moeten ze je ergens brengen waar je nooit meer gevonden kan worden, als men begrijpt wat ik bedoel) Dus ga je niet met je kinderen in bad dan niet. Doe je badkleding of ondergoed aan dan doe je dat. Van mij part ga je met je zwemvest of koltrui onder de douche, als jij je daar prettig bij voelt lekker doen, al is dat wel wat raar.
haha.... zie het al voor me met koltrui onder de douche.... het is pas vreemd voor een kind als hun vader of moeder met een zwempak aan douchen... dan leer je ze zich te schamen voor hun lichaam... want waarom doe je het anders? ook zullen ze na een tijdje vreemd gedrag kunnen gaan vertonen daardoor.... ieder zn ding maar ik vind dat echt heel raar... mijn dochters douchen heel vaak met mij of mijn man... en dan hebben we dikke lol hoor... met koud water in flesjes elkaar natmaken.. en gillen van de pret dat ze dan doen! dus jaaaa je kan zeker lol hebben met je kids onder de douche.. de minder nuttige dingen zoals een badkamer schoonmaken doe ik wel als ze slapen...
nah, ja, lekker neutrale mening heb jij Niet iedereen vindt het normaal om na x-leeftijd met hun kinderen naakt te douchen, anderen vinden het wel normaal, prima toch? Mijn man heeft aangegeven dat hij zich heel onprettig zou voelen als kinderen op een leeftijd komen dat ze zijn penis gaan aanraken onder de douche, ook al is het uit kinderlijke nieuwsgierigheid. En op het moment dat iemand zich ergens niet bij prettig voelt, dan hoeft het ook niet meer, anders gaan bepaalde dingen afgedwongen worden (omdat je je kinderen immers 'moet' aanleren dat naaktheid is natuurlijks is enz). Hele volkstammen mensen voelen zich ook niet prettig op een naakt-strand of een nudisten-camping, en dat vindt iedereen zover ik het weet wel normaal?
Ik ben het helemaal met je eens. Maar er zijn gewoon mensen die door geloofs/levensovertuiging er anders over denken en ik vind dat daar soms "lullig" op gereageerd werd vandaar mijn stukje ik bedoel daar mee te zeggen dat er in dit verhaal geen goed of fout is. Doe wat jij vindt kunnen.
ja dat is ook weer zo maar is wel vreemd allemaal maar goed... Hier geen problemen met douchen hahahaah
het zijn je eigen kinderen.. wat is daar nou raar aan ik begrijp dat gewoon niet... tot het moment dat ze het niet meer leuk vinden gaan we gewoon samen douchen.. daarna kunnen ze alleen onder de douche of in bad.... afdwingen is nou ook weer niet nodig, is hier juist leuk als we samen douchen.... mijn man douched ook vaak met de kids en tja soms vinden ze het heel ingteressant wat daaronder hangt bij papa... maar hij zegt altijd nee nee mag je niet aankomen is niet netjes.... dan spelen ze rustig weer verder hoor en dat snappen ze echt wel... zo normaal mogelijk doen lijkt mij persoonlijk het beste.... en nudist zijn kies je zelf voor... je gaat daar niet naakt liggen als je je er rot bij voelt.... zolang kinderen het gezellig vinden zie ik het probleem niet... het is anders wat als jij erbij onder stapt en je kids zeggen neeee mama... dan hou je er mee op en worden ze groot..... respect daarvoor....
Volgens jou 'zit er bij ons iets niet goed' (waar doel je dan precies op?) Maar waarom is het dan niet netjes wanneer ze aan de penis van je man willen zitten? Wij vinden het gewoon niet zo netjes om onze geslachtsdelen te tonen aan onze kinderen, jouw man vind het niet netjes wanneer ze eraan zitten.. dus op zich liggen onze gedachtes niet eens mijlenver uit elkaar toch. En als laatst zeg je 'normaal mogelijk doen lijkt mij persoonlijk het beste'.. net alsof wij er heel panisch mee om gaan. Wij douchen enkel niet naakt met onze kinderen of lopen naakt door het huis. En wat is nou eigenlijk 'normaal'?
Mijn kinderen lopen regelmatig na het douchen boven naakt rond. Om verschillende redenen, maar ook zeker om ook in contact te kunnen komen met hun eigen lichaam. Dean zit nu in een fase waar hij veel interesse toont voor zijn eigen piemel. Die gelegenheid willen wij hem ook geven ( zonder er bewust bij te hoeven zijn) Maar daar moet hij wel naakt voor zijn ( met luier gaat zo lastig ) Hij mag zijn eigen lichaam ontdekken, net als zijn zus dat ook heeft gedaan. Ik ben van mening dat dat een belangrijke ontwikkeling is van een kind. Hoe lossen jullie dit op? Ik ben benieuwd hoe je je kind leert wat zijn lichaam is als het er eigenlijk "niet mag zijn". ( want dat is wat je indirect wel zegt als je je eigen kinderen verbied naakt te zijn in hun eigen huis)
Dat lichaam mag er zeker wel zijn, en mijn dochter kleed zich weleens uit op haar kamer of 'onderzoekt' zichzelf onder de douche, vaak staat ze namelijk wel even alleen in de douche wanneer ik in de gang bezig ben. Ook als mijn zoontje op een gegeven moment zijn piemeltje ontdekt waar ik bij ben bij het douchen zal ik echt niet op z'n vinger meppen ofzo maar zeggen dat dat inderdaad zijn piemeltje is en daar mag hij best even naar kijken. Ik verbied hun helemaal niet om naakt te zijn in hun eigen huis, ik wil ze alleen bijbrengen dat het niet netjes is om naakt door de rest van het huis te waggelen en ze dan ook een onderbroekje aan doen. Maar jouw kinderen lopen na het douchen even naakt rond, dus dat is hun 'tijd' dat ze even zichzelf mogen ontdekken? Of mogen ze altijd naakt rondlopen en zichzelf ontdekken? Ik heb echt het idee dat sommigen hier een heel verkeerd beeld van de situatie hebben.
Onze zoon (2,5 jaar) douched zowel met papa als met mama. Hij heeft totaal geen belangstelling voor het "bloot" zijn. Hij heeft één keer gezegd dat papa en P. allebei een piemel hebben en mama niet. Met de opmerking dat mama een meisje is en papa en P. allebei jongens, vond hij een prima uitleg. Wij slapen ook naakt en zondags 's ochtends ligt hij altijd tussen ons in in bed. Ik vind het op deze leeftijd helemaal niet ongepast. Hij heeft er nog helemaal geen benul van. Volgens mij komt hij vanzelf op een leeftijd dat hij niet meer wil douchen met papa en mama en liever beneden tv kijkt dan 's ochtends bij papa en mama in bed .
Pruts: Hier gaat het ook niet verder dan: Papa goote piepiep, jadi kleine piepiep. En dan op zo'n toon alsof hij het over zijn oren heeft. Umm: Hier lopen mijn kinderen de halve zomer bloot. Maar ik denk dat dat ook wel een beetje een cultuurverschil is, want eerlijk gezegd kan ik me eigenlijk wel voorstellen dat het misschien vreemd/banaal overkomt wanneer je heel anders opgevoed bent. Ikzelf kan echt genieten als ik mijn zoon en dochter buiten in het badje zie spelen. Ik geniet dan vooral van de onschuld die hun blote lichaampjes uitstralen. Het gewoon bloot mogen zijn zonder zich te hoeven schamen voor hun broertje of zusje, of mama of papa. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik juist weer supervoorzichtig ben bij andere mensen. En ik leer ze wel dat ze bij anderen gewoon een zwembroekje en badpakje aantrekken. Zat mensen die op andere manieren dan ik van blote kinderlichaampjes genieten zeg maar.
Vol interesse heb ik vanavond het hele topic doorgespit. Ik las de topic-titel en dacht, tja, hoe denkt de gemiddelde nederlander daar eigenlijk over? Wij zelf douchen zeer sporadisch met onze kinderen, maar dat is meer omdat ik het verre van praktisch vind dan anders wat. Ik zet de drie tegelijk onder de douche vlak voor bedtijd en sop ze dan 1 voor 1. Dan eerst de kleinste eronderweg en in de pyama en dan de andere twee. Hebben die nog even lekker de tijd om te spelen. Als ik dan mezelf ook nog zou moeten afdrogen en aankleden komen ze nooit optijd in bed...! Als ik zelf onder de douche sta als de kinderen wakker zijn mogen ze van mij gewoon de douche inlopen als er wat is of ze moeten naar de wc. Maar meestal zitten ze lekker even tv te kijken op ons bed. Als ik eenmaal klaar ben met douchen en ik ben afgedroogd doe ik een badjas aan omdat ik een enorme koukleum ben. Maar ze zijn er gewoon bij als ik me aankleed en hebben wel eens interesse getoond voor hoe anders mama's 'plassertje' eruit zie; "hij is veel groter dan die van mij!" Zegt Lotte dan. Dan zeg ik; "Ja, dat is normaal he? Ik ben ook veel groter dan jij. Dat is net zoals het verschil tussen papa en Martijn en Bas." En daar is het verhaal dan mee af, veel meer willen ze ook niet weten, dan is er wel weer wat anders interessant. Ik ben vroeger thuis erg gereserveerd opgevoed op dat gebied maar had ook altijd het idee dat er dingen gewoon niet besproken konden worden. Dat wil ik voor mijn kinderen niet, dus ik probeer er iets anders mee om te gaan. Het is denk ik op heel veel manieren in te kleden, net waar je jezelf goed bij voelt of wat je geloof je 'opdraagt'. Een ieder zal elkaar daar in moeten respecteren, want we hebben hier nogsteeds vrijheid van geloofsovertuiging! Jammer dat we elkaar daar soms op moeten aanvallen....
'aangeboren' schaamte?? Volgens mij wordt schaamte ons juist aangeleerd door onze omgeving. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Ja wie weet ook een cultuurverschil (al ben ik zelf in een doodnormaal Hollands gezin opgegroeid, wij liepen thuis nooit naakt rond). Bosi hier eerder in het topic met haar Italiaanse vader en euhm missy is geloof ik Grieks? Dachten er ook anders over. Sowieso denk ik dat veel Nederlanders redelijk makkelijk met naakt rondlopen enz omgaan tov de rest van de wereld.
nouja ze horen er toch gewoon niet aan te zitten lijkt me....! dat ze geinteresseerd zijn naar zulke dingen is heel normaal... bij mij kijken ze soms ook even wat er allemaal zit... ik wil dat ze leren netjes te zijn met hun lichaam.. en daar hoort bij dat je ze geen complexen meegeeft en zelf dus in je zwembroek staat te douchen.... tja voor de een is dit normaal en voor de ander weer dat... we lopen hier ook niet naakt door het huis hoor... alleen douchen met mijn kids heb ik nooit zo gezien als sommigen dat hier doen... ieder zn eigen hoor... kan eigenlijk ook niet zeggen dat diegenen dan raar zijn... zullen ze ook van mij denken misschien... maar ik zie er echt geen kwaad in... het is nu al zo normaal dat er niet meer op gelet word...
Je zegt nu dat je niet kunt zeggen dat diegenen raar zijn.. maar je hebt nu al weer een keer gezegd 'dat er dan iets niet goed zit' en nu in je eerste alinea dat door naakt met ze te douchen je ze geen complexen mee geeft.. anders wel dan? En idd is het bij jullie nu zo normaal dat er niet mee op gelet word, bij ons idem.. mijn kinderen weten gewoon niet beter en zullen echt geen complex oplopen.
tja ik blijf het raar vinden maar had het misschien niet zo moeten zeggen.... ik denk dat wanneer jij in je bikini of badpak gaat douchen met je kids zij daar later echt wel een complex aan overhouden.... door te denken dat het niet mag en netjes is.... we zijn allemaal bloot geboren hoor.. en als ouders zijnde is het de normaalste zaak van de wereld als je kids je bloot zien onder de douche.. vind ik dan..... hoe doe je dat als je gaat zwemmen dan en je daarna moet omkleden in een hokje? eerst de kids en dan mama? ik hou niet van dat krampachtige gedoe... en ik zie nu zelf dat alles heel gewoon word... maarja ook prima als ouders ervoor kiezen dat niet te doen hoor....