Tot wanneer douchen met papa?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door butterfly1984, 1 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    tja ik blijf het raar vinden maar had het misschien niet zo moeten zeggen.... ik denk dat wanneer jij in je bikini of badpak gaat douchen met je kids zij daar later echt wel een complex aan overhouden.... door te denken dat het niet mag en netjes is....

persoonlijk douch ik eigenlijk nooit met mijn kinderen, maar mijn dochter heeft me echt weleens naakt gezien onder de douche wanneer ze binnen kwam. Ik kies er enkel niet bewust voor om naakt met ze te gaan douchen omdat ik bepaalde omgangsregels wil meegeven. En op zich vind ik zo'n 'complex' wat jij aanhaalt dan ook niet zo erg, ik wil namelijk niet dat mijn kinderen denken dat het doodnormaal is om naakt op school te douchen of in andere situaties zomaar hun lichaam te laten zien. En doordat ik daar dus zelf thuis ook op een bepaalde manier mee omga zullen ze dit dus als normaal beschouwen. Ze mogen er zijn van top tot teen en ze moeten trots zijn op zichzelf, maar onze geslachtsdelen dekken wij af want dat is iets van jezelf.

we zijn allemaal bloot geboren hoor.. en als ouders zijnde is het de normaalste zaak van de wereld als je kids je bloot zien onder de douche.. vind ik dan..... hoe doe je dat als je gaat zwemmen dan en je daarna moet omkleden in een hokje? eerst de kids en dan mama?

Ik ga eigenlijk nooit zwemmen, mijn man is weleens wezen zwemmen met onze dochter en deed dan even een handdoekje bij zichzelf om tijdens het omkleden.

ik hou niet van dat krampachtige gedoe... en ik zie nu zelf dat alles heel gewoon word... maarja ook prima als ouders ervoor kiezen dat niet te doen hoor.... ;)

En nu maak je bewust of onbewust weer zo'n rare opmerking mora, dat begrijp ik niet. Waarom noem je mijn manier waarop ik mijn kinderen opvoed 'krampachtig gedoe'? Het is hier thuis helemaal niet krampachtig en we zijn hier niet eens mee bezig, we zijn niet anderd gewend. Ik noem de manier waarop jullie met bloot omgaan ook niet 'platvloers gedoe' of iets in die trant.

2. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Haha, we zijn inderdaad een stelletje nudisten :p... Nee, flauw grapje... Nee, ik denk zoals ik het lees precies doe zoals jij het ook omschrijft. Het is alleen na het douchen, ( op de 1ste verdieping) verder niet. En dat bied gelegenheid om in contact te staan met hun eigen lichaam. Daarna luier om ( bij de jongste) en pyjama aan!

Ik ben het ook zeker met je eens dat je verder niet naakt hoeft te lopen door het huis en tuin, ook niet op het strand bv. Maar waar we dan waarschijnlijk wel anders over denken is dan het douchen en het naakt zien van de ouders. Maar dat is prima. Ik vind het wel wat anders als ouders naaktheid in z'n totaliteit "verbieden" ( wat uiteraard niet kan, maar je begrijpt hoop ik wat ik bedoel)

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ja ik snap het, eigenlijk verschilt er idd niet zo heel veel. En naaktheid als iets enorms 'zondigs' zien oid is hier ook helemaal niet het geval, ik verschoon ook gewoon best even mijn zoontje naast z'n zus.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Ik vind het toch wel zo jammer dat er direct een waardeoordeel over geveld wordt.

Krampachtig opvoeden vind ik het dus ook niet. Andere waarden en normen.

Umm85, ik denk dat mensen het gewoon niet willen lezen of gewoon zich niet kunnen verplaatsen in mensen die het anders doen. Is ook wel een vaardigheid die niet iedereen heeft.

5. Bianca

Bianca Fanatiek lid

5 jun 2005
    1.252
    1
    38
    onthaalmama
    Mere
    Hier gaan de kids ook gewoon in bad/douche met pap en mam hoor! Wij slapen alleen in ons onderbroek en onze Keano komt ook gewoon zo de kamer binnen om tussen ons wat te kroelen. Tja, hij toont intresse naar papa zijn plasser of naar mama haar borsten enzo. Maar dan leggen we dat gewoon even uit. En dan is de kous af. Hij komt aan niets aan maar wijst er gewoon naar. En nu de laatste tijd kijkt hij daar zelfs niet naar want hij heeft de uitleg al zoveel gehoort. :D hehe.
    Meestal gaat papa met de 2 kadeekes in bad. Ik was Tycho, dan gaat hij bij papa en broer in bad om af te spoelen en te spelen en droog ik hem af. Dan begint de speeltijd van papa en Keano. Zaaaaalig vind hij dat. :)
    En ja, wij lopen soms wel naakt door het huis. Niet zomaar, he. Maar we zijn bijvoorbeeld iets vergeten binnen terwijl we net klaarstonden om in bad te gaan. Keano zit dan in de zetel soms en daar kijkt hij echt niet raar van op, hoor. We zijn eigenlijk van onszelf zo open.

Maar da's ieder zijn manier, he. Wij gaan voor open en bloot met de kids (letterlijk en figuurlijk) ;)

6. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    #266 mora27, 11 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2011
    nouja het krampachtige verwoord je zelf al.. dat als ze heeft gezwommen met HAAR EIGEN VADER dat hij bij het omkleden een handoekje voorhoud...

enne dat ik met mijn kids douche betekent niet dat hun later denken dat ze overal maar kunnen gaan douchen en iedereen hun mag zien.. beetje bekrompen denken maargoed... ik vind gewoon dat kinderen en ouders zich niet hoeven te schamen voor elkaar en je dat natuurlijk moet aanpakken... dus niks geen raar gedoe met handdoekjes voorhouden of met een badpak aan douchen of helemaal niet samen douchen....

enne hoe jij ons noemt boeit me echt niks hoor...;) wij doen het op onze manier en jij op de jouwe.... so be it... maar toch blijft het vreemd voor mij..... je bloedeigen kids.....

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    MIJN MAN sloeg even een handdoek om wanneer hij zijn onderbroek weer wilde aantrekken, niet mijn dochter..!

En ja, mijn bloedeigen kids die voed ik op deze manier op, hoop ook dat ze hun eigen kids zo zullen opvoeden later. En ik vind het juist bekrompen dat je nog steeds denkt dat we ons voor elkaar schamen, want dat is het hele geval helemaal niet, maar blijkbaar vat je dat niet ofzo of je leest enkel wat je wilt lezen.

Maar goed mora, ik weet ondertussen dat er bij ons iets niet klopt, dat we bekrompen zijn, we onze kinderen complexen meegeven, dat we raar zijn, krampachtig zijn.. Bel jeugdzorg maar.

8. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik bedoelde ook je man, heb ik al gewijzigd....
    enne voed je kids lekker op zoals je het wilt meid... ik geef enkel mn mening... is niet gelijk een waarheid voor anderen he...

en als jij dat niet zo ziet waar maak je dan zo'n probleem van?;)

en jZ bellen? gaat zeker weer over dat verhaal hier waarvoor ik JZ heb gebeld? nou je mag best weten dat ik een mail heb gehad van JZ en ze zeiden dat mijn zorgen terecht waren en dat ze de nodige stappen hebben ondernomen... wegens privacy redenen konden ze niet inhoudelijk ingaan op hun situatie... dus euhm heb echt niet ZOMAAR gebeld! het ging om een kindje wat dagelijks een pak slaag kreeg en waar de hulpverlening zwaar te kort schoot hoor... dat jij zoiets niet ernstig vind is jouw ding maar ik zal dat nooit toelaten wie het ook is....!

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik vind het irritant dat jij mijn methode constant zo de grond in moet boren met rare opmerkingen omdat je het niet voor kan stellen.

Ik heb helemaal niks gezegd over jouw manier van denken wat betreft naakt rondlopen of naakt samen douchen, waarom moet je op mijn manier dan wel allemaal van die stempels drukken?

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113

Ik moet Umm85 toch echt gelijk geven Mora, jij leest echt alleen wat je zelf wilt lezen. Weinig inlevingsvermogen. ;)

11. krullenkop

krullenkop Niet meer actief

Wij gaan niet met ons zoontje in bad/onder de douche. Het maakt me eigenlijk niet uit of anderen dat wel of niet doen. Bovendien heb ik daar ook helemaal niks mee te maken ;). Voor iedereen is iets anders 'normaal' omdat iedereen anders opgevoed is. Ik snap ook niet dat dit onderwerp zo'n issue is? :(

12. krullenkop

krullenkop Niet meer actief

Dat idee kreeg ik eerlijk gezegd ook een beetje toen ik dit topic doorspitte.

13. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Is het misschien van beide kanten een idee om het niet zo op de man af te spelen? Persoonlijk vind ik het een beetje een ongemakkelijke discussie worden op deze manier.

Umm: Met cultuurverschil bedoel ik niet zozeer een nationaliteitsverschil. Ha, zo zie je maar weer dat taal voor meerdere interpretaties vatbaar is, en vooral in schrijfsels. Het cultuurverschil tussen een antroposofische benadering en een strenggereformeerde benadering is natuurlijk enorm. Je hele opvoedcultuur bepaald grotendeels je visie op bepaald gedrag.

Ik haal mijn informatie uit mijn studie, maar we weten allemaal dat er zo nu en dan weer andere studies komen die weer wat anders aantonen. Mijn mening is dus ook niet per definitie waarheid. Wel voelt het voor mijzelf gek om de natuurlijke schoonheid en onschuldigheid te 'bederven'. Waarbij je bederven dan weer meer moet interpreteren als een gevoel. Zo voelt het dus voor mij. Ze zijn nog zo onschuldig, ik wil ze nog niets meegeven waardoor ze het gevoel van schuldigheid krijgen. Ze zijn nog zo puur, zo niet met volwassen sexualiteit bezig. Daar wil ik nog even van genieten zeg maar.

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113

Helemaal gelijk.
    Zo denk ik er ook over.
    Mooi verwoord. Vat alles samen.

Kan nu wel een slotje op :D ( geintje)

15. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    Onze dochter ging tot voor kort regelmatig met papa in bad, ik vind dat echt niet meer dan normaal. Helaas wil mijn vriend niet meer, omdat dochter wel erg veel interesse in zijn piemel begon te vertonen (papa, wat is DAT nou????) en hij zich daar ongemakkelijk bij voelt, ook prima. Ik douche nog steeds vrijwel elke douche/bad buurt met haar en zolang ik het practisch vind ga ik er mee door, als ze straks groot genoeg is om echt alleen te douchen en haren te wassen wil ik zelf ook wel weer alleen douchen denk ik.

Ennuh, aangeboren schaamte???? Als er iets is wat nou echt aangeleerd is, is het schaamte. Ik vind het heerlijk om te zien hoe vrij onze dochter zich nog in haar blote kont beweegt, zou willen dat ik dat nog een beetje had. Aangeboren... pff echt niet.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik kom uit een niet-gelovig gezin, mijn vader was wel al op leeftijd toen hij mij en mijn zus kreeg met onze moeder, dat zal ook wel meegespeeld hebben.. Nu ben ik wel gelovig en zijn zulke omgangsregels ook wel belangrijker geworden.

Overigens zie ik het aanleren een onderbroekje aan te doen en niet naakt samen te douchen enz niet als onschuldigheid of schoonheid 'bederven' (ik gebruik dit woord ook maar even, weet het niet anders te verwoorden maar begrijp wat je bedoelt). Ik zie dit meer als een normaal onderdeel uit de opvoeding.. in dezelfde lijn als na het plassen handen wassen of iets in die trant. Op dit moment heeft het dan ook nog helemaal niks met seksualiteit te maken, maar slechts met het aanleren van een gewoonte.

17. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    Onze dochters zijn nu 3 en 16 maanden en douchen met papa of mama, gewoon in onze blote gat. of met z'n allen Vind zelf dat het moet kunnen totdat of papa/ mama (want dat kan ook) of de kids zelf aangeven dat ze het niet meer willen. Loop ook rustig naakt van slaapkamer naar badkamer, misschien als ze ouder zijn en dit niet prettig vinden dit wel stopt maar dat zien we dan welweer.
    Ze hebben soms weleens interesse in borsten e.d. maar zeggen gewoon wat het verschil is en dat dit voor jezelf is en je daar niet aan hoeft te komen, vinden ze ook niet gek. Zolang als dat ze plezier hebben in de douche bad is het goed. Ik ben wel makkelijk opgevoed, manlief minder en die dacht bij de geboorte dat het tot max 1 jaar kon maar inmiddels heeft hij wel door dat kinderen precies zeggen wat ze denken/willen dus het wel aangeven als het genoeg is.

18. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Tja volgens mij gaat het om waar je jezelf prettig bij voelt :) Juist dan voorkom je krampachtige situaties. Als je krampachtig in je blootje bij je kids bent om 'complexen' te voorkomen (mochten die zo ontstaan ;)) werkt dat echt niet. En onderdelen van je lichaam bedekken terwijl je daar geen zin in hebt omdat je bang bent voor het oordeel van anderen (lekker belangrijk, mijn mening) geeft óók alleen maar krampachtige situaties.

Opvoeden doe je met gevoel, snap niet dat mensen zo negatief reageren op elkaars opvoedstijl. UIteindelijk is er niet een ding goed of fout zolang jij en je kids je er goed bij voelen.

Ik heb zelf als kind mijn vader regelmatig naakt gezien tot hij zich er zelf niet meer prettig bij voelde. Ik denk dat ik 8 was? Voor mij was het (nog) niets vreemds maar hij voelde zich er niet meer goed bij. Met mijn zoontje zal het ook zo zijn: samen douchen tot één van ons dat niet meer prettig vindt.

19. adi

adi Niet meer actief

Dit zou ik toch willen horen van een professional.

Ik dacht namelijk zelf ook dat zindelijkheid ook aangeleerd is, maar dat is dus niet zo. Mensen gaan zich van nature terugtrekken en hun behoefte 'privé' doen, dit zit in de genen.

En mensen in elke primitieve stam dan ook lopen ook rond met bananenbladen voor hun geslachtsdelen.

Ik vraag me af op basis waarvan zoveel mama's hier beweren dat schaamte voor geslachtsdelen (of zal ik het anders noemen: dit privé en bedekt houden) niet aangeboren is???

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Mijn dochter ging ook altijd in een hoekje in haar pamper staan poepen, nooit naast me ofzo..

Heb ik haar overigens ook helemaal niet aangeleerd hoor, zou niet weten hoe trouwens.

Deel Deze Pagina