Tot wanneer douchen met papa?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door butterfly1984, 1 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@nachtzon lijkt me heel erg wennen (maar erg leuk!) zo'n klein zusje :)

en tja ik stoor me er niet zo aan maar vroeg me af wat vloot verschrikkelijks ik dan doe in de ogen van de mensen die douche. In zwemkleding met hun eigen kind :)
    moeten ze verder zelf weten natuurlijk.. Maar had er echt nog nooit over nagedacht eigenlijk.

En bovenstaande met dochter van vriendin is natuurlijk met instemming van ouders zoals jullie begrijpen :)
    (daar had ik dan wel over nagedacht natuurlijk)

vind alleen wel dat je dergelijk "bloot gedrag" wellicht beter kan beprerken tot thuis. Tenminste.. Als ik de kranten zo eens lees kan het geen kwaad je kind vroegtijdig te wijzen op de rechten van het eigen lichaam.

Wat me trouwens herinnert aan het zwembroekbeleid op ons kdv :)
    geen zwempak/broek = niet zwemmen zomers.

En om makkelijk te onthouden voor onze koters: de ondergoedregel.
    Alles onder je ondergoed hoeft niemand aan te komen zonder toestemming.

2. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Hier kan ik me helemaal in vinden;)

3. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Voor wat betreft het douchen in een zwembroek/badpak met je eigen kind; een kind gaat dan toch juist vragen stellen en er iets achter zoeken? "papa waarom heb jij een zwembroek aan en ik niet?" Terwijl het waarschijnlijk de gewoonste zaak van de wereld wordt bevonden als je ook naakt bent. Daarnaast, als je een kledingstuk draagt word je toch niet overal goed schoon, en dat lijkt me toch wel het doel van douchen.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zie hier de resultanten van opvoeding. De één vindt dit, de ander vindt dat en the two never shall meet. Dit heeft alles met waarden en normen te maken en iedereen vindt dat zij de juiste set waarden en normen heeft. Voor de één is dat MET zwembroek en de ander loopt poedelnaakt door het huis. Wat 'goed' is, is wat bij je past en waar je je prettig bij voelt. En zolang je als ouder in het vizier houdt waar je kind zich prettig bij voelt en zich vrij kan ontwikkelen, is er naar mijn idee weinig mis met de verschillende uitgangspunten.

Wel vind ik het jammer dat mensen hun biologie lessen niet onthouden hebben. Aangeboren schaamte kennen we niet. Aangeleerde schaamte wel (en in de Westerse wereld vinden we dat een positief iets).. wat we nu ervaren met elkaar is dat die scheidslijn moeilijk te bepalen is. In de VS is men vergeleken met NL veel krampachtiger terwijl in Scandinavië daar weer makkelijker over gedacht wordt.

Je prettig voelen met je eigen lichaam is heel persoonlijk! (Letterlijk en Figuurlijk!)

5. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Helemaal mee eens! :) Een kind kent van nature uit geen schaamte. Wij volwassenen schamen ons voor ons blootje, maar weet een kind veel? Mijn dochter doucht ook met papa en ik laat dat ook gewoon zo, tot ze zelf niet meer wil. Ze krijgt vanzelf wel een leeftijd dat ze niet meer met papa wil douchen.

Overigens vind ik die reactie van die ene vader op pagina 1 wel eng hoor! Jakkes!

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Kinderen copieeren alles van jou als ouder, dat is prachtig.

Ze weten echt wel waar bij papa de piemel hangt en dat ze zelf ook zo'n ding hebben. Het is voor hen niet meer dan gewoon een lichaamsdeel, net als armen en benen.

Als jij dus als ouder met een zwembroek onder de douche gaat staan, geef je dus aan dat wat daaronder zit niet gezien mag worden.

Helemaal prima hoor, maar bedenk wel wat voor signaal je daarmee afgeeft.

7. mama05

mama05 Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.142
    0
    0
    overrijsel
    ik was na iets anders op zoek en zag dit onderwerp!!

Een onderwerp waar ik ook nog nooit over na gedacht heb onze dochter van 5 en twee gaan bijna elke weekend met papa onder de douche hij wast ze en ik droog ze af en we leggen ze dan samen in bad!! Vind het gewoon makkelijk zo zodat we sneller klaar zijn maar heb inderdaad nooit nagedacht tot wanneer ik denk tot dat de oudste zegt mama ik wil alleen douchen!!!

maar ook ik schrok van de bericht van die vader met dochter van 12 ongelovelijk!!

Deel Deze Pagina