Tot wanneer douchen met papa?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door butterfly1984, 1 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    En jij doucht in je badpak met je zoontje dan aan en papa weer bloot?

2. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik ben van mening dat schaamte aangeleerd is, anders zou een baby of peuter zich ook al moeten schamen en dat doen ze niet.

Hier mag hij zo lang met mij of papa douchen zo lang hij dat wil.

En dat stukje van die vader: het lijkt me sterk dat dat echt is. Niemand wast zijn dochter van 12 nog. En geen enkele dochter van 12 laat zich door haar vader wassen of naakt zien!
    Ik vind het een raar stukje tekst en dat is meer een uitzondering dan een regel, als het al waar is..

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    vind ik ook...

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113

Nu nog niet. Maar ik denk dat ik helemaal niet met hem ga douchen. Isabella haar papa doucht ook nooit met haar. 1 keer voorgekomen omdat ik net was bevallen en ze niet alleen wilde.

Verder hoef je eigenlijk ook helemaal niet samen te douchen eigenlijk.

Ik deed het met Isabella wel omdat ze wat bang was.

Maar nu gaat ze samen met haar broertje. Overigens bloot :D En gewoon alleen. dan was ik haar en doe haar haar. Verder redt ze zich prima. Ik blijf wel in de buurt en de deur blijft open.

5. lynn1986

lynn1986 VIP lid

7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    aangeboren schaamte?? Nog nooit van gehoord..

Shokking die vader!

En ik heb eigenlijk nog nooit over dit onderwerp nagedacht...

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Even ter aanvulling. Ik ben zelf met twee culturen opgegroeid en in mijn vaders cultuur ( Italiaans en waar hij vandaan komt) is het gewoon anders. Ik ben zo opgevoed en ik doe het ook zo.

Maar ik snap dat andere mensen het anders doen. Ik vind het ook niet raar als mensen het doen.

7. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Wij lopen gewoon bloot door het huis 's ochtends (wel gordijnen dicht uiteraard :D). Ik denk dat we daarmee stoppen als we voelen dat onze zoon zich daar ongemakkelijk bij gaat voelen. Dat moment komt vanzelf en dan is het vroeg genoeg om ermee te stoppen.

8. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik zou idd ook zeggen: totdat 1 van twee zich er ongemakkelijk bij voelt (en dat hoeft niks seksueels te betekenen!). Zoonlief en papa douchen hier ook vaak samen (zoonlief en mama ook overigens, maar is wat lastig nu door de enorme buik) en vinden dat helemaal leuk. Nu is Lucas natuurlijk nog wel klein.

Ik heb zelf ook geen problemen met naaktheid (binnen ons gezin) en wil Lucas ook leren dat een naakt lijf heel normaal is. Alleen daar horen ook regels bij (dus niet bloot over straat bijv. en je mag bijv. iemand anders niet zomaar overal aanraken, ook papa en mama niet). Hier vindt hij momenteel tepels en geslachtsdelen heeeeul interessant, maar dat is dus een no-go area en dat leg ik hem ook uit. Behalve die van hemzelf natuurlijk ;)

9. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    met aangeboren schaamte bedoel ik dat mensen zich van nature schamen, een baby niet natuurlijk die heeft dat besef niet. Tot een jaar of 2 dan begint het. Ze willen zich afzonderen als ze dan hun behoefte moeten doen, zo ontwikkeld schaamte zich elk jaar. Pas als ze wat ouder zijn komt de schaamte wat naaktheid betreft. Dan merk je ook dat een kind aangeeft niet meer in het bijzijn van andere zich om te willen kleden, zonder dat jij daar ooit op gewezen hebt.

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dat is het natuurlijk sowieso met veel dingen: Je doet waar je zélf vertrouwd mee bent... en op sommigen momenten doe je wat nieuws en dat maak je jezelf ook weer eigen (doordat je partner het bv altijd anders geleerd/gedaan heeft) .

11. Bri

Bri Niet meer actief

Hier wordt gewoon bloot gedoucht. Papa, mama, zoon en dochter, in alle combinaties (behalve met z'n allen tegelijk want daar is de douche net niet groot genoeg voor ;))
    Wij blijven dit doen totdat iemand het niet meer wil.

Schaamte is volgens mij niet aangeboren maar komt vrij spontaan opzetten als ze richting puberteit gaan.
    En voor mij staat bloot niet gelijk aan iets seksueels.

12. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Dan kun je die leidraad die je kind 'stelt' toch ook gebruiken voor het douchen? Dus als je kind aangeeft het niet meer te willen, doe je het niet meer.

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Ja, maar dat is meer omdat het ongebruikelijk is, het is maar net wat je gewend bent. Er zijn volken waarbij ze allemaal naakt door het leven gaan, die kinderen schamen zich daar ook niet voor.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn zoontje van 3 vindt het meestal juist erg gezellig als er iemand bij hem blijft als hij op de wc zit. Als je weg wilt lopen roept hij je er zo weer bij! En als hij een luier om heeft en daarin plast of poept, blijft hij ook bij je en zegt doodleuk wat hij aan het doen is. Blijkbaar is die schaamte bij hem (nog) niet 'van nature' aanwezig.

Maar ben het wel met je eens: als je kind aangeeft dat hij zich ergens onprettig bij voelt, moet je hem daarin wel volgen. Maar er wordt hier niet gebaad of gedoucht met zwembroek aan: zo kun je je toch niet wassen?

15. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    :$:$:$ So lekker rascistisch stukje wat die kerel daar heeft neergezet. Zo impliceert hij dus dat hij niet is zoals blanke mannen die zichzelf niet in kunnen houden en hun kinderen aanranden en verkrachten. Nee meneer de blakamang wees er maar trots op dat jij opgewonden wordt van de lekkere dikke bovenbenen van je eigen dochter en verlaag je vooral niet tot het niveau van die bakra's (is lelijk woord voor blanke Nederlander)
    Brr wat een naar geschreven stuk:(

16. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Ik vond dat geschreven stuk ook echt Shocking!!! Zo praat je toch niet over je eigen dochter?Getsie!

Maar hier word ook gewoon naakt met elkaar gedoucht...Ik zou niet weten waarom niet. En we douchen heel vaak met haar, of in bad. Vind mn meisje erggg gezellig. Als ik dan eens erbij sta dan roept ze "mammie kleertjes uit in bad!''...Ach en dan kruip ik er ook maar weer bij..

17. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Nee wij doen het niet, net zoals bossi stukje cultuurverschil (wij zijn Grieks). In het begin is het weleens voorgekomen, maar nu douche ze samen.
    Als de 1 een meisje was en de ander een jongen (ipv 2 zoons dus) zou ik dit toestaan tot 3,5 a 4 jaar, niet langer denk ik.

18. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Inderdaad. Naaktheid wordt bij ons snel geassocieerd seks, terwijl dat inderdaad twee verschillende dingen zijn. Dat is een "rare" kronkel die we hebben ( wij volwassenen), maar onze kinderen zijn uiteraard daar helemaal niet mee bezig. Die hebben die associatie niet.

Dus als ouder(s) besluiten om naaktheid te "bedekken" zegt het alles over de ouders en hun associatie met naaktheid. Kinderen en schaamte, daar gaat het niet over. Het is wat de ouders er zelf van maken en hun eigen ideeën over naaktheid projecteren ze op hun kinderen.

Gaat hier niet om goed of fout, maar over keuzes. Wees je wel bewust waarom je bepaalde dingen doet ( of niet doet) en wees alert dat je het niet het probleem van het kind maakt, maar besef dat het je eigen ideeën zijn over leefregels.

19. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Dat stukje vond ik ook erg schokkend inderdaad, bah! En douche met je dochter van 12, vind ik overigens wel erg ver gaan!

20. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hahahaha, ik zie je al omdraaien en * BAM * hahaha. Sorry.

Maar hier douchen wij ook gewoon hoor met de kinderen. Gebeurt niet zo vaak. Nathan moet regelmatig lachen om een naakte papa ( zaten samen in bad, zegt hij: Papa!! een slang! PATS hahahaha ik plaste bijna in mijn broek. Man vond het wat minder :) )

Deel Deze Pagina