Tot wanneer douchen met papa?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door butterfly1984, 1 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    ik ging ook tot een jaar of 8 a 10 nog met papa onder de douche hoor er komt vanzelf een moment dat je het gevoel hebt dat t niet meer hoort en me vader had dat ook,kijk als je borstjes begint te krijgen of haargroei dan vind ik t echt al niet meer horen

2. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Hier ook alle combinaties mogelijk. We lopen hier op de bovenverdieping ook gewoon bloot rond tijdens het aankleden en douchen. Verder slaapt mijn zoontje graag bloot (heeft ie eens bij mij gezien denk ik) en 's ochtends krijg ik zijn zachte warme lijfje tegen me aan om te 'koeffelen!'. Heerlijk en niets natuurlijkers dan dat lijkt me. Ik denk dat het gezond is om afstand te nemen wanneer je sexuele gevoelens krijgt bij dit soort handelingen, maar daarvan is bij ons absoluut geen sprake. De stand van mijn mans ding is nogal anders wanneer wij in een hotelletje samen in bad zitten en wanneer hij met zijn dochter in bad zit. Lijkt me heel vreemd om dat niet meer toe te staan eerlijk gezegd, en het lijkt me ook nogal raar om hem een zwembroek aan te laten trekken. Haha ik denk dat ie me voor gek verklaard (en terecht!)

Schaamte tot een jaar of elf is aangeleerd. Daar zijn vrijwel alle gedragswetenschappers het over eens. Ook tonen steeds meer onderzoeken aan dat kinderen die zich 'zouden moeten schamen' vatbaarder zijn voor misbruik omdat ze weten dat het iets is waarvoor je je zou moeten schamen. En iets waarvoor je je schaamt vertel je liever niet, ook niet aan je ouders. Zeker niet als dit soort nare mensen ook nog eens hebben gezegd dat ze je ouders wat aandoen wanneer je het doorverteld. Mijn zoon van tien ziet ons ook nog wel eens naakt hoewel hij steeds vaker de douchedeur dicht trekt en dat respecteren wij dan weer op onze beurt. Is een logische ontwikkeling en als hij zich ongemakkelijk gaat voelen omdat hij wel eens een glimp van ons tijdens het aankleden opvangt gaat de deur ook dicht. Maar ik heb mijn vader mijn hele leven iedere dag naakt gezien en heb daar nooit iets sexueels bij gevoeld, man het is mijn vader! (mijn ouders hebben in mijn belevenis ook nog steeds geen sex:D)

Ik kan het niet vaak genoeg herhalen dat als je meer wil weten over je houding als ouder ten opzichte van kinderen en sexualiteit of kinderen en naaktheid en openheid, lees dan: Kleine mensen grote gevoelens van S. van der Doef.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik douche ook gewoon met mijn zoontje van 3,5. Zie niet direct nut om dat binnenkort af te schaffen. Tenzij ik/hij zich daar ongemakkelijk bij voelt.

Af en toe komen er dan ook vragen voorbij over het verschil jongen/meisje, kan ik dat ook rustig uitleggen. Dat heb ik vanuit huis wel erg gemist, een stukje openheid over je lijf (en later ook seksualiteit)

Alleen wil mijn jochie liever met zijn papa douchen. Of ik was hem, terwijl ik met kleren aan naast hem sta.

Vanochtend moest ik trouwens mijn onderbroek aandoen, blote billen vond hij niet kunnen.

4. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Als enige vrouw in ons huis, douche ik met alle aanwezige mannelijke medebewoners (3 stuks).
    Mijn oudste zoon is 3,5 en wil nog steeds graag met mama in bad, dus ik vind het geen probleem.

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    als ze de leeftijd hebben dat ze aangeven liever alleen te douchen dan zou ik dat doen maar waarom eerder, ja wij zijn niet preuts hier hoor. wij kleden oons ook om waar de kids bij zijn en zitten ook op de wc en staan in de douche terwijl de kids kijken :). mijn dochter wil nu niet alleen nog alleen douchen of met der broertje in bad zodat ze hem kan wassen maar we mogen haar niet meer helpen. ze heeft nu de leeftijd dat ze denkt al een grote meid te zijn :). ook deelt ze niet graag de douche want dan heeft ons dametje het koud :D

Ik ben wel erg preuts opgevoed en heb mijn bijde ouders nooit maar ook echt nooit naakt gezien. zelf ben ik zo dat naaktheid niks is om voor te schamen en zeker niet binnen het gezin

6. butterfly1984

butterfly1984 Fanatiek lid

Gelukkig zijn er vele gezinnen waarin dus gewoon met iedereen gedoucht kan worden.
    Mijn moeder vond het nu op deze leeftijd (bijna 3) al niet meer kunnen, vandaar dat je je dan toch even afvraagt wat dan "normaal" is.

Mijn moeder zei dat meer doordat dochterlief papa wou wassen en dus ook zijn geslachtsdeel, dus papa had uitgelegd dat dat niet kon en ze deed er ook helemaal niet moeilijk over.
    Ze vind het gewoon interessant ofzo:D:D.

7. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Volgens mij is dat idd ook gewoon normaal hoor, die interesse. Ze zien nog niet in dat dat lichaamsdeel 'anders' is dan andere lichaamsdelen. Waarom zou je wel papa's rug mogen wassen en zijn geslachtsdeel niet? Tja... zo denken kinderen. Als je ze dan idd uitlegt dat dat niet kan, is het toch prima?

En ach, oma's denken wel eens vaker ergens anders over dan mama's, toch? Dan is een forum altijd handig ;)

8. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- België
    met het risiko dat ik nu talrijke rare dingen over me heen krij...
    ik heb met allebei mijn kinderen naakte knuffeluurtjes gehouden tot ze 3 waren... naakt in zover dat kindje wel ng pampers aan had... gewoon samen op bed liggen, gezellig babbelen en knuffelen en strelen (op de rug, het buikje, het gezichtje, de handjes, beentes en voetjes, dus niet in de intime zone!)
    dit heb ik gestopt toen ze naar school gingen, gewoon om ook geen rare gesprekken daar te moeten voeren...
    Ondertussen zijn mijn zoon 11 en mijn dochter 7 jaar oud en nog gaan we samen in bad (er zit wel schuim in, dus zie je niets echt duidelijks...) maar toch...
    Ook lopen we vaak naakt rond (binnen dan toch :p)en niemand van ons heeft daar een probleem mee...

Wel moet ik zeggen dat we er erg op letten dat mijn nieuwe vriend (al sinds 3 jaar) niet bloot te zien is... dat vind hij dan weer raar en begrijp het wel hoor... wel maken de kinderen er geen probleem van in hun blootje rond te lopen voor hem :p

9. Hester

Hester Niet meer actief

Op mijn vrije dag gaan mijn zoon (bijna 4) en ik altijd uitgebreid baden/douchen: hij in het ligbad en ik intussen in de douche ernaast. En daarna lekker van top tot teen insmeren met een luxe creme. Vinden we allebei heerlijk en kunnen we zo 1-1,5 uur mee bezig zijn.

Heb er nog nooit aan gedacht dat dit op wat voor manier ongepast zou zijn :(

Tot wanneer we dit zullen doen? Zolang we het beiden leuk vinden :D

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113

Hoe bedoel je normaal? :D

Wat de 1 normaal vindt hoeft de ander dus helemaal niet normaal te vinden.

Je kunt beter schrijven:

Blij te zien dat er nog meer mensen zijn die met hun kinderen douchen net als ons.

11. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

ze geeft vanzelf aan wanneer ze alleen wil douchen.. nu vind ze het ook leuker om met papa te douchen dan met mama, en ja vragen krijg je later maar als je dat gewoon uitlegt is er niks aan de hand..

Ik mn man een zwembroek aan laten doen?? nou neej hij ziet me aan komen..

12. Heel76

Heel76 Actief lid

15 jul 2006
    266
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier zijn ook alle combinatie mogelijk.
    Merk wel dat mijn vriend het lastiger vindt dat ik naakt rondloop van slaapkamer naar badkamer en vv voor ons zoontje.
    Nick zelf daarintegen vindt het alleen maar reuze interessant om jongens en meisjes uitgebreid te vergelijken;):D
    En loopt het liefst in z'n blootje rond.
    Heb m inmiddels wel zover dat uitgebreid aan je eigen piemel zitten iets is voor in bad of bed en niet waar iedereen bij is.

Ik probeer duidelijk te zijn met wat wel en niet gepast is in onze ogen zonder een gevoel van schaamte voor zijn eigen (en ons) lichaam te krijgen.
    Ik merk het snel genoeg als hij zich er niet meer prettig bij voelt.
    Voor ieder kind en iedere ouder is dat anders

Gr Heel76

13. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Hier word er gewoon gedoucht met een blote papa of mama of gezellig met zn 3tjes.
    Ik ga mijn man ook zeker niet vragen een zwembroek aan te doen.
    Ik ga er dan ook vanuit dat dochterlief vanzelf aan zal geven wanneer zij zich daar niet prettig meer bij voelt.
    Voor nu roept ze nog hard 'oeh sexy mama!' als ik in mijn blote niksie rond loop ;)

14. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Zie het probleem niet van TS, zolang je kindje het goed vind toch....

Hier is de papa veel gereserveerder en hij vind het zelf niet prettig (opvoeding), ook tegenover mij loopt en is hij niet graag naakt. Hem is altijd geleerd dat het verkeerd is enz...en dat stoort ook ons sexleven, maar daar verder niet over.

Mijn dochter word opgevoed zoals ik ben. Ik douchete altijd met mama en papa, en dat totdat ik het zelf niet meer wilde. Tot mijn 17e douchte ik ook nog met broers en zusjes....(met zijn 6en in de douche gezellig toch hahaha) Daarna niet meer, kreeg een vriendje op mijn 18e hehehe.

Ach hier loop ikzelf ook vaak naakt van bed naar douche en terug ook...wat is daar mis mee? Mijn dochter vind het reuze interessant...zegt ook mama tiet (borst is te moeilijk....) en kijkt naar zichtzelf als ik langs loop. Ook papa heeft tiet, en dan gaat ze weer naar zichzelf kijken. Ze vergelijkt en leert zo ook dingen. Hoe moeten ze anders ontdekken dat man en vrouw anders zijn van elkaar? Als ze 16 zijn....en dan ineens zoiets openbaren hahahaha.

Ach we leven toch niet meer in de jaren 50 ofwel....

Maar ja ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar de papa in een zwembroek....schandalig hahahahahahaha zie die arme man al staan met zijn dochter van net 3......

Die qoute van die papa met dochter van 12...die vind ik eng! Dat is al borderline hoor.....

Groetjes, en lekker douchen met je kindje als ze dat nog fijn vinden hihi.

Miranda

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Tot zolang zij en papa zich er prettig bij voelen? Tjongejonge, ik vind wel dat we over een boel dingen erg ver aan het nadenken zijn zeg.... :(:(

16. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Ik ga zelf zeker 1 maal per week met mijn zoon van 3 jaar en 3 maanden in bad. Ik vind daar niks geks aan. Dat voel je vanzelf wel aan als iemand zich er ongemakkelijk bij gaat voelen.

17. MacG

MacG Bekend lid

3 mrt 2009
    538
    0
    0
    Bij ons thuis was alles behoorlijk preuts, zo moesten wij "daaronder" met een aparte handdoek afdrogen. Ik hoop dat met mijn zoon anders aan te pakken en te leren meer ongedwongen met naaktheid om te gaan.

Ik ben niet echt van plan me altijd volledig te kleden voor ik in beeld kom. Ik zag een keer ouders met kinderen in de sauna, heel natuurlijk allemaal. Dat zou ik ook willen, in plaats van je te moeten schamen voor je naaktheid en de onderdelen "daar beneden".

Zolang je kind met een ouder wil douchen of in bad zitten: gewoon doen. Of het nu zoon-mama/zoon-papa/dochter-mama of dochter-papa is. Gezellig toch :).

18. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Wij zijn de enige "diersoort" die zijn lichaam met kleding bedekt. Schaamte is echt niet aangeboren, dat wordt gecreëerd in de jonge jaren van een kind..

19. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Is dat preuts?? Lijkt me meer te maken hebben met hygiène. Hier drogen ze ook niet eerst hun billen af en met dezelfde handdoek hun gezicht (jakkie)

20. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje wat een toestand, je komt toch net uit de doche of niet dan?
    Ik werk zelf van boven naar beneden met afdrogen vind het een viezer idee dat je eerst je voeten afdroogt en daarna je gezicht:p
    Bij mijn dochtertje ook, van boven naar beneden, eerst altijd de oogjes en als laatste de billen.

Deel Deze Pagina