Dat deden ze toch pas na de zondeval? Daarvoor liepen ze toch beide zonder enige vorm van schaamte rond.. volgens mij was de slang de reden ... (aangeleerd dus)
daarvoor zaten ze in de hemel, en was hun lichaam geheel bedekt. Ze kwamen echter naakt op aarde terecht, en toen schaamde ze zich en gingen ze zich bedekken (met de bekende bladeren)
Ja, dat begrijp ik. Ik heb het - denk ik - altijd anders gelezen.. omdat zij erop gewezen werden (de slang, de appel etc) gingen zij zich schamen en om die reden moesten zij uit de hemel en naar de aarde. De schaamte was er dus eerder dan de aarde. Aangeleerd dus... Juist omdat zij die schaamte voelden, moesten zij de hemel verlaten. Wel een aardig vooruitzicht: de hemel als groot nudistenkamp (niet rottig bedoeld hoor, ik heb gewoon een grote fantasie!) Weet je trouwens hoe groot vijgenbladeren zijn? Die arme Adam
Mijn zoontje mag douchen met z'n vader totdat hij dat zelf wil. Met mij trouwens ook hoor, maar hij gaat bijna altijd met m'n man. Ik ging zelf ook vrij lang douchen met m'n vader volgens mij. Ik vond het altijd veel leuker met hem samen, alleen was veel te saai
dat is ook belangrijk, ohja met bepaalde delen bedoel ik lichamelijk he (waar het topic dus over ging) Niet qua onderwerp om over te praten. Mijn kinderen mogen alles aan mij vragen hoor, ook waarom wij niet naakt met ze douchen
Ze kan het volgens mij ook best wel. Hij doet het maar gauw om er van het gezeur af te zijn, maar ze kan het wel. 't Is een beetje een manier van aandacht vragen denk ik... (maar dat is weer een ander topic)
Thanx meid! Hij heeft er verder geen problemen mee, denkt er gewoon niet bij na. Hij is ook ouder aan mij en 'vroegah' liepen ze ook gewoon bij hem thuis bij mekaar de badkamer binnen enzo. Ik denk dat ze qua seksuele ontwikkeling enzo nog niet zo ver staat. Ik wil niet zeggen achter, maar gewoon minder ver als sommige anderen. Net wat je zegt, ze zijn allemaal anders. En verder, zie antwoord hierboven.
Vind dit zo'n raar stukje. Sowieso de opmerkingen die hij maakt, ook zijn laatste zin. Met zijn verlaag je niet tot niveau van de bakra's (Nederlanders/blanke/witte mensen).
Overigens ben ik het eens met mikos. Je geslachtsdelen zijn iets prive, en dat hoort niet gezien te worden door kinderen. Zeker niet als ze interesse gaan krijgen in het hele jongetjes en meisjes gebeuren. Kinderen hebben zeker wel een bepaalde schaamte vanaf de geboorte, dat in hun natuurlijke aanleg zit. En ik leer ze ook graag een bepaalde schaamte aan. Ik doe ze er geen kwaad mee, en ze weten niet beter. En daarbij leren ze ook al van jongs af aan dat hetgeen tussen de beentjes zit iets voor hunzelf is. En niet voor 'iedereen' om te zien. Ik zou mijn kinderen bijv ook nooit naakt laten lopen op een strand ofzo. Wij zijn vroeger ook altijd zo opgevoedt.
Tja ik heb 2 jongens, tot wanneer mogen ze met mama douchen Ik had laatst dit gesprek met mijn nicht en mijn vader. Wij gingen altijd graag in bad, nu nog. Ik was 4 en mijn nicht 8 en als we in de gaten hadden dat mijn vader in bad zat doken we erbij en gingen ook vaak samen in bad. Nu zou dat ondenkbaar zijn dat mijn nicht en ik gewoon bij mijn vader en ik bij mijn oom in bad ging. Voor ons was doodnormaal. Mijn vader vroeg toen onze zoon bij hun logeerde of hij zwembroek moest aandoen met douchen of wat we liefst hadden. Tja ik maak er geen punt van. Misschien dat het anders was als het een meisje was. Geen idee...tijden zijn wel veranderd.... wat vroeger gewoon was is nu not done! Mijn vader zei als het nu de tijd was van vroeger had ik een zwembroek aangedaan in bad als jullie in huis waren en hadden jullie een badpak of zo moeten aandoen. Toen dacht je er totaal niet over na en was het gewoon. Nu zou ik wel uitkijken. gr brenda
Hoe komen mensen er toch bij dat kinderen van nature een aanleg voor schaamte hebben... het is gewoon niet waar. En het feit dat jij vindt dat de geslachtsdelen niet gezien horen te worden door kinderen, prima maar preek niet. Doe vooral waar je je goed bij voelt maar ik vind het wel jammer dat een kind op deze manier zijn onbevangenheid al vroeg kwijt raakt. En dat stukje van die vader... belachelijk werkelijk en zeer zorgwekkend.
Ik blijf me toch altijd weer verbazen op dit forum, dat er best veel mensen zijn die zó anders denken dan ik. Niet negatief bedoeld hoor, het is in zekere zin blikverruimend voor mezelf. Zelf heb ik mijn vader én mijn 4 broers nooit bloot gezien vroeger. Mede daardoor voelde ik me altijd heel ongemakkelijk als ik ergens een blote jongen of man zag. En hoewel alle vragen die ik ooit heb durven stellen, heel direct en ook wel eerlijk/juist werden beantwoord, had ik al heel snel door dat er onderwerpen waren waar je het maar beter niet over kon hebben. Er werd dus toch een boodschap meegezonden dat alles wat met bloot, lichamelijke verschillen tussen jongens en meisjes en seksualiteit te maken had, een beetje taboe was. En zo heb ik nooit een duidelijke uitleg gekregen over wat menstrueren was (durfde niet door te vragen, omdat ik ineens begreep dat het iets met je intieme delen te maken had), en heb ik het zelfs nooit direct aan mijn moeder verteld toen het bij mij zo ver was. Ik zeg niet dat dit bij iedereen zo is, die een zekere schaamte voelt én overbrengt aan z'n kinderen, maar wees je ervan bewust dat kinderen heel gevoelig kunnen zijn voor onuitgesproken (en soms onbedoelde) boodschappen. En dat ze lang niet altijd vragen durven te stellen, of onderwerpen durven aan te snijden, terwijl ze wel nieuwsgierig zijn. Het is met mij allemaal goed gekomen hoor; ik heb mezelf voorgelicht (nogal een boekenwurm) en heb er verder geen trauma's aan overgehouden. Dit geldt jammer genoeg niet voor alle gezinsleden.
Ik ben best verbaasd dat er zoveel mensen zoveel moeite mee hebben bloot te zijn rond hun kinderen! Zolang mijn zoon zich er niet ongemakkelijk bij voelt, vind ik het best. Daarbij vind ik het stukje van Bri erg belangrijk in het aangeven waarom de aangeleerde schaamte ook z'n 'gevaarlijke' kanten kan hebben. Stel je toch voor dat je kind niet aan je durft te vragen waarom mama borsten heeft en papa niet, of dat je dochter niet aan je durft te vertellen dat ze voor het eerst ongesteld is! Lijkt me echt afschuwelijk! Ik ben redelijk vrij opgevoed daarin, mijn moeder was erg open over alles waar ik vragen over had (natuurlijk wel een beetje aangepast aan mijn leeftijd van dat moment) en ik ben blij toe, want ook al wist ik wat menstrueren was en dat het zou gaan gebeuren, nog steeds schrok ik me een ongeluk toen het daadwerkelijk zover was! En ik was erg blij dat ik toen meteen naar mijn moeder kon om het te vertellen en me te laten troosten.
Ik heb niet alles gelezen. Hier gaat meisje douchen met papa tot ze aangeeft dat zelf niet meer prettig te vinden.
Ja maar dat is toch ook heel iets anders Bri, wij lopen hier ook nooit naakt.. allemaal niet. Maar ik ga mijn dochter echt wel alles vertellen en goed voorlichten, maar doorvoor is het gewoon niet nodig om naakt samen te douchen of naakt door de kamer te lopen. Overigens ga ik er ook helemaal niet dringend mee om. Wanneer ze rondrent in haar blootje pak ik gewoon een onderbroekje die ze dan aantrekt en klaar is kees. Er zit helemaal geen nare bijsmaak aan.
Umm85, klopt dat het niet per se het zelfde is. Als je er verder ontspannen mee om gaat, en je kind niet de boodschap meegeeft dat je lichaam iets is waar je je voor zou moeten schamen, of dat het in elk geval een paar functies heeft waarvoor je je zou moeten schamen, dan hoeft het niet zo te gaan zoals bij ons thuis. Maar ik denk dat ook mijn ouders die bedoeling niet hebben gehad; nogmaals: als ik een vraag stelde dan werd die keurig beantwoord. Maar ik had toch ergens het gevoel dat het niet netjes was, of dat je het daar beter niet over kon hebben. En ik vroeg dus nooit door, maar liet het er gelijk bij zitten.
En dit is waarschijnlijk de reden waarom je nu hebt besloten om helemaal geen geslachtsdelen te laten zien aan je kinderen. Het gaat hier om twee uiterste. Vroeger bij jou thuis kon alles en was er geen schaamte en jij verbergt alles voor je eigen kinderen. Het gaat om jou schaamte en niet om de schaamte van je kinderen Het is niet goed of fout, het is zoals het is. Maar het lijkt me wel verstandig om later aan je kinderen uit te leggen waarom je hiervoor hebt gekozen en leg niet de verantwoordelijkheid van jou gedrag en regels bij je kinderen. Nogmaals, het is jou schaamte, niet die van hun.
nee dat is niet de reden, ik vind gewoon niet dat het hoort. Ik wil niet dat mijn kinderen het normaal vinden dat mensen familie of niet bij elkaar naakt lopen. Ook al ben je alleen thuis, je houdt gewoon je kleren aan. Dat is in mijn ogen gewoon fatsoen. Heeft niks te maken met mijn ouders, ik heb daar echt geen trauma aan over gehouden hoor.