Dan zijn we niet netjes in jou ogen. We douchen en gaan gewoon in bad. bloot is normaal in onze ogen. Niet om je voor te schamen.
Uhm, sorry? Aangeboren schaamte? Schaamte wordt aangeleerd, daar word je echt niet mee geboren hoor. Mijn man en ik douchen gewoon samen met onze dochter, en straks met onze zoon ook. Tot ze zelf gaan aangeven dat ze dit niet meer willen, of alleen nog maar met papa of mama, ook geen probleem.
Ik denk dat je inderdaad zelf wel aanvoelt tot wanneer je het gepast vindt of niet om samen te douchen. Onze dochter is nu bijna 2,5 en vindt het geweldig om met een van ons te douchen. Ik heb mij echt nog nooit afgevraagt of dit raar is of niet. En over jeugdzorg ik weet uit ervaring (ben lerares kleuterklas) die staat echt niet binnen een poep en een scheet voor je deur hoor. Als een leerling mij vertelt dat hij/zij met vader of moeder heeft gedoucht ga ik er niet van uit dat er "rare" dingen thuis gebeuren. Ik denk dan alleen oh gezellig ofzo. Je merkt gauw genoeg aan een kind of hij/zij zich prettig voelt. We moeten inderdaad niet over alles zo doordenken. Doe wat jij denkt dat goed is. Naakt, zwemkleding aan of helemaal niet douchen met je kinderen iedereen doet dit met de beste bedoelingen en uit liefde voor zijn of haar kinderen. Wij douchen wel naakt met de kinderen en wanneer dat stopt merken we dan wel weer.
heel stomme vraag, maar waarom reageerde niemand op wat ik schreef? (niet lullig bedoeld, maar zit nu al de hele tijd, sinds dit topic gestart is, met de vraag of het wel of niet kan....heb er zelf al met mn partner en ouders over gesproken, die zeggen dat ik het gewoon moet blijven doen....) kzou graag jullie mening daarover willen weten.... hier nog eens wat ik schreef:
Weet je, ik kan heel goed in jou verhaal en keuze komen qua privé naaktgebeuren etc.. Maar alleen vind ik de keuze van zwembroek (of badbak) aan onder de douche echt heel ver gaan. Dan kun je er beter voor kiezen om echt helemaal niet samen te douchen. Als je kind later op een sportclub gaat, zal hij/zij ook moeten douchen, zònder zwembroek. Zij hebben dan net geleerd dat dat dus ècht niet kan en zo plaats je je kind in een buitenspelpositie... Dan zou ik er dus voor kiezen om douchen en badderen privé te houden en bloot gewoon bloot te laten, zodat je kinderen die schaamte niet bewust aangeleerd krijgen...
Ik blijf bij mijn eerdere standpunt, zolang jij er geen problemen mee hebt en je kinderen er ook nog geen probleem van maken, zie ik het probleem ook niet zo. Ik denk dat je je eigen kinderen goed genoeg kent om op een gegeven moment te zeggen: misschien douche je liever alleen? of je wacht tot ze er zelf mee komen. Dat je wel meer privacy behoudt rondom je nieuwe vriend, vind ik heel logisch. Hij heeft immers geen biologische band met jouw kinderen, dat vind ik een groot verschil.
Sja, ik vind dat dat allemaal gewoon kan hoor. 't Is een doodnormale intieme relatie ouder/kind. Zolang je kinderen er geen problemen mee hebben, hoef je hier toch niet mee te stoppen? Met al die goorlappen van tegenwoordig wordt bereikt dat ouders aan hunzelf gaan twijfelen in hoeverre je intiem mag zijn met je kind..Wat jij beschrijft vind IK normaal... Mijn man en ik slapen naakt. Als de kinderen ervoor kiezen om bij ons in bed te kruipen, dan kunnen ze ons dus ook gewoon zien en liggen tegen ons aan. Als ik of mijn man douched, dan lopen de kinderen gewoon de badkamer in en zien ons...Als 's nachts 1 van de 2 wakker wordt en ik moet erheen, ren ik 9 van de 10 keer even snel naakt heen en weer.... Weet je dat ik er zelf nog geen momènt aan gedacht heb dat dit raar zou zijn? 't Is gewoon eigen, we doen niets verkeerds en ik weiger mezelf gek te laten maken door die absurde maatschappij van tegenwoordig!
Ik praat even voor mijn beurt maar ken Mikos dan ook wel een beetje.. Ik weet eigenlijk wel zeker dat haar zoons zullen later niet naakt onder de douche gaan samen met andere kinderen, maar dat is ook omdat het religieus niet is toegestaan (je mag niet je geslachtsdelen in het openbaar laten zien). Ik denk niet dat die buitenspel optie dan zo'n punt zal zijn. Jij vind het niet kunnen dat kinderen hun broekje aanhouden, andere vinden het niet kunnen dat de kinderen naakt douchen op de sportclub. Geen van beide is goed of fout, het betekent ook niet dat jouw kinderen later heel vrij zullen zijn qua seksualiteit of die van ons enorm gesloten. Wanneer ze niet beter weten dat het gewoon niet netjes is om naakt rond te lopen maar je verder wel openheid houdt wat betreft dingen bespreken is het geen probleem.
Loetje en mamamarije, hartelijk bedankt voor jullie reactie... idd tegenwoordig wordt je erg onzeker gemaakt wat deze dingen betreft, ik was er ook nog nooit bij stilgestaan tot dit topic kwam...
Bij mijn man op het voetbalveld, douchen ook de 'autochtone' mannen zonder ondergoed en de 'allochtone' mannen mét ondergoed. (bedoel het niet vervelend, wist even niet hoe ik het onderscheid anders moest beschrijven ) Oke, dan heb je het wel over volwassenen, wellicht ligt dat iets anders, maar ik vind niet dat dat verschil hoeft te maken, ook niet voor kinderen. Wellicht gaat mijn zoon later voetballen, als hij dan vraagt waarom andere kinderen een onderbroek dragen onder de douche, zal ik hem dat ook uitleggen. En dan zien we dan wel weer hoe hij daarop reageert. Ik vind het ook belangrijk dat hij leert dat andere mensen/kinderen anders over naakt-zijn kunnen denken dan wij.
Nachtzon.. een 'trauma' is pas een trauma als een ander dat ook zo ervaart. Laat je dus niets aanpraten. Kinderen kunnen heel goed aangeven wat ze prettig vinden en wat niet. Je houdt dus gewoon goed je ogen en oren open en dringt niets op en dan is het prima.
ik heb er nu eens net met mijn zoon over gesproken (hij zat toch naast me) en hij zegt dat hij het nu onaangenaam begint te vinden... tja... dan was het dat... :'( wel jammer dat dat nu ook wegvalt, maar begrijp m en respecteer zijn beslissing volledig... (hij is nu bijna 11)
Bedankt voor je uitleg Ik ging van vroegere tijden uit en toen was het hier in deze omgeving echt niet normaal om met zwembroek of badpak te douchen. Deed je dat wel, dan was je het mikpunt van spot, vandaar mijn gedachten daarover.. Dikgedrukte is inderdaad zèker een feit. Bij mij thuis was nooit schaamte of taboe op naaktheid, maar toch had en heb ik moeite om bloot te moeten douchen op publieke plaatsen...Nu ik volwassen ben, kies ik ervoor om thuis te douchen na het sporten, zal nooit vrijwillig kiezen om publiekelijk bloot te gaan douchen...
Ik geloof in een natuurlijke aanleg bij een mens en dat daar oa een soort van schaamte bij zit. Ik leer mijn kinderen zich niet te schamen voor hun lichaam en voor wie zij zijn, ik probeer mijn kinderen te leren dat je lichaam iets voor jezelf is. Dus op het moment dat zij goed gaan begrijpen wat een meisje is en wat een jongen is, zou ik niet meer met ze douchen bijv. Ik met mijn opvattingen niemand zijn opvoeding of keuzes belachelijk maken, iedereen doet het op zijn eigen manier met de beste bedoelingen neem ik aan. Maar dit is een forum om je mening te delen toch? Dus ik hoop dat ik niemand een vervelend gevoel gegeven heb.
Voor de douchers-met-onderbroek-of-zwembroek: hoe leer je je kind hoe hij zichzelf moet wassen, of moet schoonmaken na de toiletgang? Daar komt toch ook bloot bij kijken? Of mag je kind bij jou wel bloot zijn, ook al ben jij het zelf niet? Ik wil niet aanvallend zijn, maar vind het erg apart om te lezen dat bloot ook binnen het gezin voor sommigen zó taboe kan zijn en vraag me echt af hoe je dit soort dingen dan uitlegt. Als ik het goed begrijp, maakt het niet uit of het met iemand van het zelfde of het andere geslacht is, je geslachtsdelen hou je verborgen. Zelfs sta ik er heel anders in, maar ik ben dan ook een enthousiast sauna-bezoeker.
Ik vind je het heel netjes beschrijven. Mijn vader is voetbaltrainer en had het daar ook een over. Ieder zo zijn keuze.
Ik weet niet of het naar mij gericht is, maar praat ook vaak met mijn zus hierover. Die is ook een enthiouasiast saunabezoeker. En we zijn zo verschillend hahaha, en dat levert vaak grappige gesprekken op hehe. Mbt het reinigen na het toilet dat doen wij met water, en leer ik mijn kinderen terwijl ik ze 'pottytrain'.
die vader die geciteerd wordt is echt ranzig!! Ik vind douchen met je kind geen probleem! Ze geven zelf wel aan dat ze niet meer willen. @bosi, mijn man is ook half Italiaans en hij ging gewoon met zowel moeder als vader regelmatig onder de douche. Ik daarintegen ben enorm preuts opgevoed, en dat wil ik mijn dochter niet aan doen!