Mijn dochter is erg gehecht aan haar speen. Ze slaapt ermee en heeft er soms overdag ook behoefte aan. Er hangt een doekje aan de speen en dat is een soort knuffeltje voor haar. Ik ben benieuwd hoe wanneer jullie een speen toestaan en tot welke leeftijd jullie kindjes een speen hebben? Ik ben er zelf namelijk nog niet echt uit tot wanneer ik het goed vind.
Wij geven onze zoon eigenlijk alleen snachts een speen. Oh en als we langer in de auto zitten tijdens het wandelen geef ik hem niet zo vaak meer.
Hij heeft er altijd eentje aan een koordje hangen. Die pakt hij zelf als hij moe is haha... Ik maak er niet zo n punt van. Heb zelf tot mijn 16e jaar vollop geduimd en het is goedgekomen.
Tot 9 maanden vrij te pakken 9 mnd - 12 mnd "noodgevallen" 9 mnd - 2,5 jaar alleen om te slapen maar erg afhankelijk van het kind. Zoon was met 2,5 jaar helemaal van zijn speen af maar dochter (net 3) heeft 'm nog met slapen omdat zij de neiging heeft tot duimen.
Daar ben ik dus bang voor. Wanneer ze geen speen krijgt (ligt in principe in haar bed overdag) als ze hem wel wilt, gaat ze duimen. Dat lijkt me zo moeilijk af te leren. Ik vind een speen zelf niet zo'n probleem onder de 2 jaar maar moet niet denken aan zo'n hang/speenmond die je soms ziet bij kleuters, verschrikkelijk.
Dochter gaat alleen duimen bij extreme vermoeidheid ( en dus bedtijd) dan krijgt ze dus een speen. Ik denk dat inmiddels de kans dat ze echt gaat duimen vrij klein is ge worden. Tijd om het binnenkort weer aan te pakken. Overdag na 9 mnd in principe niet
Al vrij snel alleen nog maar om te slapen. Overdag vroeg ze er ook nooit om omdat ze wist dat het voor het slapen was. Met ruim 2 jaar was ze nog steeds erg gehecht aan haar speen bij het slapen. Maar op een nacht was ze zo verkouden dat ze haar speen niet wilde. Ze zei dat hij pijn deed. Toen zei ik: zal ik hem dan maar weggooien? Dat vond ze goed. De volgende dag heeft ze er nog om gevraagd en toen zei ik dat ik hem toch had weggegooid. Dat begreep ze. Ik kon me niet voorstellen hoe ze ooit van haar speen af moest komen. En opeens was ze er dus vanaf. Ik zou me er dus niet al te druk om maken.
uhm mijn oudste word in juli 3en moet ermee slapen,ook sls hij lui is of verdrietig hij is echt verslaafd,nu eerst zindelijlheid en Dan de speen
Mijn zoon hoefde hem zelf niet meer met 7 mnd, heel af en toe pakte hij weleens zijn duimpje. Zoog daaraan een keertje en was daar dan ook weer mee klaar. Nooit gaan duimen. Dochter was met 8 mnd op vakantie ongeveer verslaafd aan dat ding (vind het zelf geen gezicht zo`n speen) dus na de vakantie op de kast gelegd en dochter heeft er nooit meer om gevraagd. was in 1x klaar. ben sowieso geen fan van spenen, vind foto`s met speen ook nooit leuk (tuurlijk zij er een paar van die van mij met speen). Na een jaar vind ik het helemaal geen gezicht meer. zeker niet als ze met een speen in rond lopen op die leeftijd is een speen hooguit voor in bed.
Hier tot 3 maanden continue speen, als ie uitviel was het brullen (extreme zuigbehoeft icm verborgen reflux) vanaf dat moment alleen nog maar in bed en als we wat langer in de auto zitten (bij moeheid)
Mijn oudste had tot 4 maanden altijd een speen. Daarna bleef de speen op zijn kamer in bed liggen. Hij heeft de speen tot zijn net na zijn derde verjaardag gehad. Toen kwam de spenenfee en was het ook goed voor hem, geen drama's gehad (wel verwacht, was echt verslaafd)).
Hier alleen nog bij het slapen een speen en in de auto bij langere stukken. De speen zit vast aan een knuffeltje. Ik denk dat ik op een gegeven moment dus de speen eraf haal en hij dan nog een knuffel heeft met het geurtje. Maar nu is het nog zo'n troost 's nachts, en veel anders begrijpt hij nog niet. Ik laat het nu nog even. Ben al blij dat het overdag niet nodig is.
Kaan is 22 maanden en hij krijgt alleen speen als hij gaat slapen, en hij spuugt gelijk binnen 5 minuten weer eruit.. Ik vind speen zoo lelijk bij kinderen 2jr + , peuters met een speen, ziet er niet uit..
Dat vroeg ik me laatst ook af, tot wanneer een speen.. Hier krijgt dochtertje em sowieso alleen tijdens het slapen, vind 't ook geen groot probleem zolang het alleen tijdens het slapen is..
Hier alleen tijdens het slapen nog. Overdag leg ik de speen uit zijn zicht, dan vraagt hij er ook niet naar, maar als hij hem ziet wil hij m hebben, puur gewenning denk ik.