Ik ben me meer aan het verdiepen in wanneer starten met vaste voeding. ik heb het idee beter te wachten ivm, dat mijn man allergieën heeft. Mijn man vindt flesvoeding geven niet leuk en wil dat de kleine zo snel mogelijk met de pot mee eet. Het 'niet leuk vinden' is natuurlijk geen reden. Maar bij de kinderarts hadden ze het hier ook over starten met 4 maanden. Ik weet niet of ze in de gaten hadden dat mijn man allergieën heeft, dus bij de volgende enting vraag ik het nog eens na. Maar nu vond ik dit op een duitse site Früher Brei - höheres Risiko für Allergien? Stimmt. Am besten erst ab dem fünften Monat zufüttern. Man weiß heute, dass es zwischen der 16. und 24. Lebenswoche ein sogenanntes Toleranzfenster gibt, in dem Babys neue Nahrungsmittel besonders gut vertragen. Bitte nach und nach neue Lebensmittel servieren, damit der milchgewohnte Babydarm sich langsam daran gewöhnen kann. Also, nur ein neues Lebensmittel pro Woche. Verder lees je op Duitse sites dat vaste voeding voor de 5 maanden de nieren te veel belast. Nu ben ik het tolerantievenster op NL stes aan het zoeken, maar vind daar niets over. Heet dat hier anders?
Dit sluit aan bij de duitse sites Vaste voeding bij jongere baby's - NOS Nieuws Eerder vast voedsel voor baby goed tegen allergie Eeeehm en lees dit eens? Veel eten van één produkt geeft hogere kans op allergie, in het eerste levensjaar dus melk. Borstvoeding valt hier niet onder omdat moeder veel verschillende dingen eet, een koe eet alleen gras (en evt iets erbij). www.adviesallergie.nl
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert om de eerste 6 maanden alleen melk te geven (moedermelk of kunstvoeding), en dan te beginnen met vast voedsel. In Nederland wordt gezegd om ergens tussen de 4 en 6 maanden te beginnen (vooral onder druk van de lobby van de voedingsindustrie).
Blijkbaar zijnd e CB's in NL pas vanaf 2013 officieel gaan adviseren om tussen de 4 en 6 maanden te starten? Naar aanleiding van dit onderzoek van Jessica Kiefte, diëtiste en onderzoekster. http://repub.eur.nl/res/pub/37194/120912_Kiefte-de%20Jong%2C%20Jessica%20Christina.pdf
Ook al start je met BIJvoeding dan zullen die flessen blijven hoor! Pas met een maand of 8 wordt dat minder. Vanaf 8 maanden hebben ze nog maar 600cc per dag nodig dus nog ongeveer 3 flesjes. Tot die tijd meestal toch wel een fles of 4 van 180+6.....
Klopt er gaat een verandering komen. Tot nu toe sinds maart 1999 was het advies vanaf 6 maanden. Wat het advies rammelend maakt is dat het op één enkel onderzoek (dat wat jij hier noemt) gebaseerd, en wordt er alleen maar naar allergie gekeken. Terwijl er zat onderzoeken zijn die qua allergie op iets anders uitkomen, en terwijl er zat andere redenen zijn om met 6 maanden te beginnen. Zo neemt de kans op overgewicht enorm toe met elke week voor 6 maanden dat je bijvoedt, en is het voor de moeder ook beter om langer exclusief te voeden. NB een aantal partijen uit de voedingsindustrie waren belangrijke sponsoren van dit onderzoek, wat de persinterpretatie en de populaire vertaling van de onderzoeksresultaten nogal gekleurd heeft in de richting van de belanghebbenden.
Voeding... je weet toch!: Die zes maanden En aan die flessen zitten jullie nog wel heel wat maanden vast hoor!
@ dirksmama Waar heb je dat vandaan dat de voesdingsindustrie sponsor was? Ik heb een stukje van het onderzoek gelezen en zij beschrijft inderdaad alle kanten. Dus dat er juist meer onderzoeken zijn die onderschrijven dat tussen 4 en 6 maanden bijvoeden beter is (het is dus niet gebaseerd op 1 onderzoek en op de duitse sites staat dit juist veel beschreven), maar ook dat er juist voordelen aan het wachten tot 6 maanden zitten. Het is dus geen éénzijdig gebeuren te noemen. Ze zegt ook dat er simpelweg nog te weinig onderzoek naar is gedaan, maar dat er sterke aanwijzingen zijn dat er tussen 4 en 6 maanden een soort gevoelige periode is die juist in het voordeel werkt. @ flessen We weten dat we dit nog lang moeten blijven doen en dat is ook prima. Dat is voor mijn man ook geen probleem verder.
Je eerste vraag is een sprong in het diepe , want dat zegt dirksmama bij alles. Iets over gekleurde brillen....
Staat al op een van de eerste pagina's bij de credits. (Danone, Yakult, Nutricia, Nestlé) En het hele onderzoek ziet er genuanceerd uit, maar de conclusies die in de persberichten getrokken worden zijn een stuk gekleurder richiting eerder bijvoeden.
Tja... als ik al eerder zou beginnen dan zullen die niets aan mij verdienen hoor. Dan komt het ook vers van de pers...
Maar meerderheid ouders maakt niet vers, en hoe vroeger ouders beginnen met vast voedsel, des te grotere afnemer van babyvoedingproducten (potjes, papjes, koekjes etc) ze zijn.