Tot wanneer foliumzuur bij tweeling?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Doornroosje1987, 9 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doornroosje1987

Doornroosje1987 Bekend lid

25 okt 2014
    593
    1
    0
    Ik heb een vraagje aan andere tweeling/meerling mama's (to be):

Tot wanneer moesten jullie (extra hoge dosering) foliumzuur slikken?

Toen het een tweeling bleek kreeg ik meteen een extra hoge dosering foliumzuur en extra hoge dosering ijzerpillen. Inmiddels zijn deze foliumzuurpilletjes bijna op aan het gaan en ik vroeg me af of ik er daarna nog mee verder moet gaan. Lees namelijk dat foliumzuur eigenlijk maar tot 10 weken zinvol is en daarna niet meer, ik ben nu 18 weken en dus zwanger van een tweeling, maar heb geen idee of dat een verschil maakt hierbij.

Uiteraard zal ik de gyn. wel contacten als ze op zijn, maar ben gewoon even benieuwd!
    BVD voor jullie reacties :)

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Gehele zwangerschap dien je de vijf mg te slikken.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In Duitsland wordt foliumzuur gedurende de gehele zwangerschap geadviseerd... of je er nu eentje of meer draagt.

4. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Ik moest zowel foliumzuur als ijzertabletten de gehele zwangerschap slikken.

5. jes12

jes12 Bekend lid

2 jan 2014
    888
    91
    28
    Niet zwanger vab een tweeling hier hoor maar toch mijn reactie.
    Ik slik multivitamines met ook oa foliumzuur en slik deze de hele zwangerschap door en ook tijdens de borstvoeding.
    Het is toch net een stukje aanvulling op wat je dagelijks eet.
    Als ik zie wat daar allemaal inzit aan vitamines en mineralen voel ik me er goed bij ze te blijven slikken☺ Mischien kun je dus overstappen op zoiets ?

6. Doornroosje1987

25 okt 2014
    593
    1
    0
    Bedankt voor jullie reacties!
    Weet ik alvast dat ik de 5mg foliumzuur ook de hele zwangerschap moeten blijven slikken. Van de ijzerpillen wist ik het wel, maar van foliumzuur was het me niet duidelijk.

@jes12 bedankt voor je tip, ik heb hiernaast ook 'gewone' zwangerschapsmultivitaminen met ook foliumzuur en ijzer erin, maar die dosering is vele malen lager en volstaat niet bij een tweelingzwangerschap. Idd wel prima voor de aanvulling!

7. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Klopt, wij tweelingzwangeren slikken 12.5 x zoveel foliumzuur dan mensen die zwanger zijn van 1 kindje ;)

8. Doornroosje1987

25 okt 2014
    593
    1
    0
    Jaa precies, en het ijzer is ook heel veel meer dan wat in standaard zwangerschapsvitaminen zit, groot verschil eigenlijk hè!

Daarom het zou fijn zijn als er een pilletje afviel, heb hiernaast ook nog medicatie voor de schildklier (jij wellicht ook zo te zien), alles bij elkaar een hoop pillen door de dag heen. Maar alles voor de kleintjes hè!:)
    In elk geval gelukkig sinds paar weken geen pillen tegen de misselijkheid/overgeven meer, dat scheelt alweer!

9. kalendertje81

23 aug 2008
    14
    0
    0
    Ik heb door mijn gynaecoloog aangeraden gekregen een multivitamine te slikken. Met foliumzuur en extra vitamine D als speerpunten. Ik verwacht een drieling dus ik heb ook wat extra's nodig ;).

10. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Haha snap ik. Mijn dagelijkse pillenmeuk inname:

1/2 uur voor ontbijt: 3 pillen thyrax
    Bij ontbijt: 1 antibiotica, 1 Noscapine, 1 visolie, 1 foliumzuur, 3 Prednisolon, 2 magnesiumtabletten, 3 vitamine D
    'S middags: AB en Noscapine
    'S avonds: AB en Noscapine

Vanaf maandag komt daar ook ijzer 3 maal daags bij.
    Oh en ik gebruik Antagel indien nodig. Vanaf maandag zal er vanwege maagzuur ook nog iets anders bij komen. Internist stuurde het recept per post en heb het gisteren nog niet kunnen ophalen.

Volgens mij was dat het momenteel zo'n beetje wel :s
    AB en Noscapine ivm behoorlijk ziek zijn. Hoop dat die er snel af mogen :)

Ik heb trouwens ook nog eens pech met de foliumzuur: die van de apotheek bevatten gluten dus ik moet ze online bestellen en dat zijn grotere capsules. Beetje jammer ;)

Fijn dar je geen medicatie tegen de misselijkheid en overgeven hoeft. Welke had jij? Ik heb ook iets gebruikt maar raakte daar compleet out van ;)
    Had jij daar geen last van?

Kalendertje, van harte!! :)
    Maar begrijp ik het nou goed dat jij slechts een normale multivitamine gebruikt en niet de hoger gedoseerde foliumzuur en het ijzer?

11. kalendertje81

23 aug 2008
    14
    0
    0
    @maartje84, ja dat klopt. Ik zal er bij mijn volgende bezoek eens naar vragen. Misschien dat ze me kunnen vertellen waarom ze dat niet geadviseerd heeft. Mijn HB was bij bloedprikken laatste keer prima.

Indrukwekkende lijst met pillen slik je. Hopelijk een stel daarvan tijdelijk?

12. kalendertje81

23 aug 2008
    14
    0
    0
    Het is trouwens wel de multivitamine voor zwangere vrouwen moet ik erbij zeggen.

13. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ja, na de zwangerschap hoop ik met het meeste te mogen stoppen! ;)

Goed om dat aan je gyn te vragen. Hoeveel weken ben je nu trouwens?
    Over je HB: mijn ferritine was heel netjes, juist stijgende sinds mijn glutenvrije dieet. Helaas is het stijgen bij mij opgehouden. Zes week terug was mijn ferritine nog perfect maar vorige week bleek hij ineens extreem laag en moet ik aan de pillen. (Moest eigenlijk vanaf het begin dat we wisten dat ik zwanger van een tweeling, maar ik wilde het liever eerst niet om te zien wat m'n lijf zelf kon doen.)
    Wat ik dus wil zeggen: hou het goed in de gaten!! :)

Hebben jullie je al gemeld in het tweelingentopic? Ik weet zeker dat ook drielingzwangeren er van harte welkom zijn :)

14. Doornroosje1987

25 okt 2014
    593
    1
    0
    Jeetje Maartje, dat is idd een hele hoop! Pittig hoor!
    Kun je jouw Thyrax dosering niet in 1 pil krijgen? Ik heb Euthyrox 125, eerst ook in losse pilletjes, moest steeds wat erbij, uiteindelijk nu met 125 goed ingesteld vd zwangerschap, toen kwam ik erachter dat er ook gewoon 1 pilletje van 125 is en die heb ik nu :)

Ik had voor de misselijkheid eerst Emesafene en daarna Primperan. Geen last gehad van bijwerkingen gelukkig! Maar verder hielpen ze ook niet heel erg helaas. Vervelend dat jij out ging van de medicatie, dan ben je er ook niet echt mee geholpen.

Kalendertje81, ik zou het ook zeker even navragen idd! Ik kreeg al die hoge dosering foliumzuur en ijzer nog voordat mijn bloed was onderzocht. Bleek ook wel echt nodig bij mij, het ijzer.
    Als jij een drieling verwacht kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat je met gewone zwangerschapsvitaminen genoeg binnenkrijgt (omdat de hoeveelheid die wij voorgeschreven krijgen 12,5xhoger is) Wil je geen onnodige zorgen aanpraten hiermee hoor, maar dacht /denk echt dat dat standaard is bij meerlingzwangerschappen. Hoever ben je nu? :)
    In elk geval hartelijk gefeliciteerd met de 3 wondertjes!

15. Doornroosje1987

25 okt 2014
    593
    1
    0
    #15 Doornroosje1987, 10 jan 2015
    Laatst bewerkt: 10 jan 2015
    Het tweelingtopic heb ik eigenlijk nog niet ontdekt..;)ik zal eens op zoek gaan!!:)

16. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

wauw waarom slik je zoveel?!

Al die verschillende adviezen!

Ik slik vanaf het begin mama compleet met omega 3. Zit alles in wat ik nodig heb volgens de gyn. Extra foliumzuur was niet nodig zei hij. Had geen meerwaarde. Op de doosjes staat ook dat je nooit de aanbevolen dagelijkse dosering mag overschrijden.
    Ik heb wel flinke ijzertabletten in de vorm van bruistabletten gekregen omdat mijn hb wel een oppepper kon gebruiken.

17. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    AB en Noscapine: vanwege een hele nare bovenste luchtweg infectie
    Thyrax: schildklierproblematiek
    Foliumzuur: tweelingzwangerschap
    Visolie en Prednison: immuunsysteemproblematiek
    Magnesium: om mijn baarmoeder rustig te houden na eerdere grote onrust in baarmoeder
    Vitamine D: anders krijg ik weer tekorten
    IJzer: ivm lage ferritine waarde
    Antagel: ivm tot overgeven toe veel omhoogkomend maagzuur ;)

Doornroosje, vanaf maandag krijg ik idd mijn Thyrax in 1 pil, 150 kan gelukkig ook in 1 pil. Alhoewel, gelukkig? M'n thyrax pillen zijn de kleinste pillen die ik moet innemen dus ik vind het ook weer niet zo'n ramp om daar drie van in te nemen. Mijn magnesium pillen zijn erger (heel groot en poederachtig, yak!!)

Jammer dat de pillen tegen de misselijkheid bij jou niet echt hielpen. Ik kreeg Primperan omdat Esmafene meer bijwerkingen zou hebben volgens mijn gyn en ik wilde nog wel kunnen autorijden ;)
    Bij mij werkte het trouwens ook niet tegen de misselijkheid. Al moet ik zeggen dat 12 uur out van 1 pil er wel voor zorgde dat ik van mijn eigen misselijkheid niet echt mee kreeg ;)

Tweelingtopic staat bij zwangerschapsclubs.

18. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Dat klopt trouwens wel: dat de artsen zulke verschillende adviezen geven. ;)

19. Doornroosje1987

25 okt 2014
    593
    1
    0
    Volgensmij is het zo dat je het teveel aan foliumzuur uitplast, dus geen risico voor overdosering wat foliumzuur betreft.
    Maar wel raar dat niet iedereen daarin hetzelfde advies krijgt, het is nogal een verschil nl.

20. Doornroosje1987

25 okt 2014
    593
    1
    0
    Haha ja dat klopt de schildkliermedicatie is hier ook het kleinst en zonder geur of bijsmaak dus wat dat betreft goed te doen! Maar toch fijn dat je op 1 pil daarvoor over kunt gaan ;)

Deel Deze Pagina