Wat moet ik hier nu mee?

Discussie in 'Voeding' gestart door Druif78, 4 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Weet niet of deze vraag thuis hoort bij "voeding" of "flesvoeding" maar Ok, het volgende:

Graag wil ik van jullie weten of jullie dit ook weleens hebben mee gemaakt en wat jullie hebben gedaan.

Sinds ca 1 week slaapt ons zoontje 's avonds bijna niet meer.
    Meestal 2 slaapjes van ca 2 uur op de dag en 's avonds werd het ca 1 uur/ 3 kwartier maar deze slaat hij de laatste tijd dus ook weleens over.
    Hij gaat meestal rond 20 uur naar bed, dit is ongeacht slaapje of niet. Al is het zonder slaapje vaak wat eerder (half 8) en met slaapje soms nog wel 21 uur.

Maar nu weet ik niet wat ik met zn voeding moet doen.
    Ik geef nog 4 flessen van 200cc en de laatste rond 19 uur/19:30 met rijstebloem.
    Daarbij 's morgens of 's middags 1 stuk fruit en 'savonds gelijktijdig met ons ca 100 gram groenten/ aardappel/ rijst.
    Zn 3e fles komt de laatste tijd vaak pas rond 16 uur uit, vandaag om 16:30. Toch eet mijn zoontje met smaak zn warme eten weg rond 18 uur, hierna meestal tevreden spelen....Vervolgens begint hij rond 19 uur te huilen en te jengelen!! Ook wel in de oogjes wrijven etc. Elke avond is het raak en wij doen m dan braaf naar bed (hij is dan al wakker vanaf 15 uur terwijl op de dag houdt ie het max 2 uur vol!) Maar eenmaal in bed wordt t boos krijsen. Dan maar weer eruit en dan een laatste fles met rijstebloem en dan is het goed! Hij speelt nog een half uurtje lief en rustig en als we m dan op bed leggen is het goed en is ie in slaap tot de vlg dag ca 7:30!

Samenvattend: hij drinkt dus 2 flessen van 200cc in 3 uur tijd inclusief zn warme eten? Vandaag zaten er tussen zn 3e en 4e fles slechts 2,5 uur! Plus een avondmaaltijd!
    Is hij nu zn ritme aan het omgooien?
    Is dit een vorm van "clusteren" ofzo?
    Is dit "normaal"? Overdag houdt ie er wel 4 uur tussen.
    Moet ik 1 fles laten vallen en de flessen groter maken?
    Of de warme maaltijd gaan uitbreiden? Of zn laatste fles met de warme maaltijd geven?
    Of hem eerder op bed leggen, is hij over zn slaap heen? (Komt alleen vaakl slecht uit met KDV/ eten etc.)

Bedankt voor het lezen!

2. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Om je eerste vraag te beantwoorden: Ik heb jouw situatie niet meegemaakt.

Vervelend dat hij ineens slechter slaapt. Dat is iets wat de mijne toen nog heel veel deed. De 2 slaapjes op de dag hanteert hij pas sinds hij 11 maanden was. Inmiddels 1 jaar en nu ook nog. Er zit verschil in hoeveelheid slaap die kindjes nodig hebben, maar met 5 maanden vind ik nogal vroeg om 2 slaapjes te hebben en 's avonds pas om 21 uur te gaan slapen.

Toen ik nog 5 flessen gaf ( laatste om 23 uur) ging meneertje toch gewoon direct om 19 uur naar bed. Die fles gaf ik boven op zijn kamertje en dan hups in bed, ging altijd erg goed. Een keer fles beneden gegeven en hij wilde meteen niet naar bed, maar lekker spelen.

Wel herken ik me in jouw verhaal dat toen eenmaal de bijvoeding begon met 5 maanden, ik het gevoel had dat je continu met eten geven bezig was. Dan een fles, dan kort daarna eten en dan weer een fles. Toch altijd zo gedaan en mezelf daar niet druk om gemaakt.
    Ik denk niet dat hij aan het clusteren is zoals jij omschrijft.

Je zou de maaltijd al kunnen ophogen en dan de fles verkleinen. Zelf heb ik nooit flessen gegeven groter dan 200 cc en dat vind ik al best veel. Met ophogen zou ik niet beginnen als ik jou was.

Makkelijk gezegd van mij maar ik zou hem niet tot 21 uur ophouden, 19 uur vind ik een mooie kinderbedtijd ( tot ze een jaar of 3 zijn)

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedankt voor je reactie!
    Maar hij gaat meestal niet om 21 uur naar bed hoor! Alleen dus als hij een slaapje van een uur heeft gedaan ( van 18-19 uur bv).
    Zonder dat slaapje, wat dus de laatste tijd vaak gebeurt, dan wordt t half acht/ acht uur.
    Maar dat is dus niet mijn probleem. Hij is er verder wel gezellig onder, alleen wanneer hij begint te jengelen is het voor ons onduidelijk of het nu slaap is (heel aannemelijk) of trek. (wat ik me niet kan voorstellen na een fles en een warme maaltijd van 100 gram binnen 3 uur tijd). Toch geeft hij aan dat het dat laatste is. Als ik hem namelijk die 4e fles wat eerder geef dan is het goed en gaat ie daarna ook rustig slapen.
    Maar omdat hij dan in korte tijd zoveel eten vraagt vraag ik me weer af: moet ik iets anders doen met mn voeding? Is dit clusteren of heeft hij echt honger? Moet ik de bijvoeding gaan uitbreiden? De 4e fles combineren met de maaltijd? Of de 3e fles (die steeds later uitkomt vandaag dus pas rond 16:30) vervangen door een tussendoortje oid? Of kleiner maken, zodat hij niet in korte tijd zoveel op eet/ drinkt?
    Of accepteren? Het kan wrs geen kwaad?

4. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Hier gaf ik om 15 uur/ 15:30 een fles van 200 cc, dan om 17 uur een warme hap van 125 gr (nog geen toetje) en om 19 uur weer fles met rijstebloem ditmaal van 200 cc. Ook hier dus in korte tijd 2 flessen en een warme maaltijd. Is volgens mij heel normaal nog op de leeftijd, ik zou me er niet te druk om maken.

Wel gaf ik zo kort voor eten even helemaal niets..... anders ging hier de maaltijd er niet in. Blijkbaar heeft jouw kindje hier geen problemen mee en kan hij lekker smikkelen van hetgeen jij hem aanbiedt.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, hier zo'n beetje hetzelfde,alleen de 3e fles dus wat later (16-16:30 uur). Hij eet er niet minder om gelukkig... tis zo'n kliko!
    Nou ja, als hij er inderdaad zelf geen problemen mee heeft?

Wel vind ik het lastig omdat hij dan tegen 19 uur gaat huilen of het dan slaap is of honger. Slaap lijkt me logisch als hij zn dutje heeft overgeslagen, maar na al een week hem steeds in bed te hebben gelegd en hem er na een kwartier brullen er weer uit te hebben gehaald, komen we tot de conclusie dat hij gewoon weer wil eten... Gisteren ook weer om 19 uur de fles en om 19:15 uur naar bed. Geslapen vanmorgen tot 7 uur!

Niks veranderen aan mn schema dus?

ca 7:30 200cc flesvoeding
    ca 9-11: slapen
    11: 200cc flesvoeding
    12:30: fruit 100 gram
    13-15:30: slapen
    16:00: 200cc flesvoeding
    18: groenten 100 gram
    19: 200 fles + rijstebloem
    19:30-7:30 slapen

Anderen nog ervaring?

6. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

Hee,
    Over enkele weken krijgt hij opvolgmelk en mag je een fles laten vallen, misschie kom je dan handiger uit?
    Ons schema met de opvolgmelk is nu zo:
    07.30 fles met granen
    11.30 fles
    15.00 fruit en thee
    17.00 warm eten en toetje
    19.00 fles

Zo zit er elke keer genoeg tijd tussen

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dit zou inderdaad beter uitkomen! Gevoelsmatig beter omdat je dan niet 2 flessen in 2,5/3 uur naar binnen "propt". Ik vraag me alleen wel af of mijn hongerlapje voldoende heeft aan fruit rond 15 uur. Als hij hongerig is en ik geef fruit dan neemt hij daar meestal geen genoegen mee, moet t sneller en sneller en wordt ie echt wild! Vandaar dat ik het meestal tussen 2 voedingen in doe.

Of moet ik de fles rond die tijd eerst halveren ofzo? Of het fruit al ophogen naar 200 gram?

Daarbij komt mn 2e fles soms ook wat eerder uit, bijv rond 11 uur en eten wij 's avonds vaak pas om 18 uur (ivm KDV en werk) en dan zou die periode tussen 11 en 18 wel best lang worden dat ie weer wat "vulling" krijgt. heb niet het idee dat ie van fruit nou zo verzadigd is?? Of valt dat in de praktijk wel mee?

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Vanavond ook weer "bal"
    De hele dag op pad geweest, zoontje maar 2 keer een uurtje willen slapen en in de auto wat gedoezeld. Eenmaal thuis wilde ik m overleggen op bed: meteen wakker. Dus maar meteen mee laten eten met ons (warme hap, ca 100 gram).
    Hierna was hij gezellig aanwezig. Maar toen hij op een gegeven moment begon te jengelen (18:15/18:30 uur) toch maar naar bed gedaan. Echter meneer ging steeds harder huilen, maar twas eigenlijk nog "te vroeg" voor de fles (had om half 4 gehad en net de avondmaaltijd) Vond het ook nog te vroeg om de laatste fles voor de nacht al te geven. Uiteindelijk een half uur laten huilen en toen toch maar uit bed gehaald en gegeven. WEER hetzelfde liedje als voorgaande dagen. Zo lastig te bepalen of het nu trek of vermoeidheid is?
    Na die fles was het goed, heeft ie zelfs nog 20 minuten liggen spelen. Toen hij daarna begon te jengelen op bed gelegd en meneer viel zonder morren in slaap...

Zijn er meerderen die de laatste fles al bij het avond eten (18 uur) geven bijvoorbeeld? En hun kind dan rond 19 uur op bed leggen? Redden ze dit qua voeding tot de vlg morgen?

Of kan ik beter de warme maaltijd uitbreiden en de fles afbouwen?

Deel Deze Pagina