Tot wanneer geven jullie een papfles voor het slapen gaan?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Mama1978, Feb 23, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    Een papfles tot ongeveer 18 maanden, sindsdien een flesje, nu een beker warme gewone melk voor het slapengaan. De ene keer gaat hij leeg, de andere keer maar een paar slokken. Het is een echt ritueel, samen met papa voor de tv.

2. Anique

Anique Niet meer actief

Can heeft nooit pap uit een fles gedronken, hij krijgt overdag gewone melk, en verder boterhammen, fruit, tussendoortjes en avondeten, sap, thee.
    Maar ik zie niet in dat als je kindje goed blijft eten waarom je die fles niet meer zou geven. Heerlijk toch, zal een heel vertrouwd momentje zijn voor je kindje en om ze dat af te nemen, waarom?

3. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    alyssa krijgt dan wel geen papfles meer (hebben wij maar heel kort gedaan savonds), maar ze krijgt nog wel een (inmiddels) tuitbeker warme melk voordat ze naar bed gaat.
    soms wil ze nog een fles en dat vind ik ook prima.

ik denk dat het niet veel kwaad kan als je kindje niet extreem aankomt.
    pap staat volgens mij wel bekend als dikmaker, maar tis ook heel gezond.

lekker blijven geven.

liefs doris

4. flippy

flippy Actief lid

Jul 16, 2007
    282
    0
    0
    Rotterdam
    We waren na 1 jaar helemaal gestopt met fles maar met 1,5 jr begon hij in de ochtend slecht te eten en nadat ik alles had geprobeerd heb ik hem toen pyjamapap in de fles gegeven. Sindsdien vraagt hij er gelijk om in de ochtend. Een tijdje geleden vroeg hij er ook 's avonds om de fles, heb ik ook gedaan maar nu als hij erom vraagt zeg ik dat ie op is en dat we ee nieuwe moeten kopen!
    Aan ene kant wel fijn dat hij nog pap drinkt zo komt ie gelijk aan z'n dagelijkse hoeveelheid zuivel en zo'n peuter melk is toch wel gezond, minder zout en zo.

5. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Dan even een ander vraagje... Mijn zoontje drinkt enkel nog uit de tuit maar als ik een papfles met rijstebloem maak lukt dit met die beker niet... Iemand tips? Wil hem absoluut geen fles meer geven...

6. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Vanuit een bord lepelen?

7. LovelyDK

Ikke nee ik bedoel de avondtuit, die krijgt hij in bed..

8. mamavanukkie

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    Heb je al eens gewoon alleen melk geprobeerd? En als ik een beetje commentaar mag leveren;), ik zou het niet in bed geven, maar gewoon op de bank en daarna tandjes poetsen, anders is het heel slecht voor de tandjes.

9. LovelyDK

Mamavanukkie, ik wou het er al bij zeggen aangezien ik die aan zag komen ;) ik wéét uiteraard zelf ook wel dat het slecht is voor de tandjes, maar een dreumes die anders de tent afbreekt is ook niks...
    Hij krijgt nu gewoon melk maar merk dat hij onrustiger slaapt vandaar

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Tja, dat hangt er vanaf wat er verstaan wordt onder papfles. Met bambix (vezels)? Nooit gedaan. Met rijstebloem tot een maand of 8. Mijn zoontje at met 7 maanden 3 volwaardige maaltijden op een dag en sliep daar prima op. Hij heeft tot 1 jaar wel een klein flesje melk voor het slapen gaan (daarna tandenpoetsen) gekregen.

11. mamavanukkie

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    als je merkt dat hij onrustiger slaapt zou je ook pyjamapapje kunnen proberen, dat is dunner en kan uit een tuitbeker, eventueel half melk, half papje. Valt hij trouwens in slaap direct na de melk? zo niet, dan kun je eventueel in bed zijn tandjes poetsen.

12. LovelyDK

Helaas valt hij meteen in slaap na zijn melk... Heb al eens geprobeerd om dan nog ff snel tandjes te poetsen maar dan is meneer klaar wakker...

Sorry dat ik zo fel reageerde trouwens.. Het is alleen de laatste 'slechte' stap die ik er maar niet uit krijg.. Mijn zoontje is veel ziek geweest en dronk tot voor kort zo'n 500ml snachts! Sinds hij geopereerd is heb ik die nachtflessen eindelijk weg gekregen ( en hem fles-vrij gemaakt) maar die laatste tuit melk voor t slapen kan gewoon nog niet weg.. Hij gaat totaal over de flos, waarna hij helemaal niet meer slaapt..

13. Agatha

Agatha Fanatiek lid

Sep 16, 2007
    1,382
    0
    0
    Die van mij is nooit gek op pap geweest. Toen ze een half was op advies van het cb mee begonnen met heel veel geduld, maar op brood overgestapt toen ze daar groot genoeg voor was. Later nog wel eens geprobeerd wat pap-poeder door haar toetje te doen om haar de nacht door te krijgen, maar dat beviel ook niet.

Wel krijgt ze nogsteeds melk voor het slapen gaan (180/210 ml) en vraag me ook af of ik dat niet eens af moet bouwen. Maar ik vind mijn eigen nachtrust ook wel er-rug belangrijk...

14. mamavanukkie

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    Ik vond niet dat je fel reageerde hoor:) Ik begrijp dat je het zelf ook lastig vind, maar een overstuur kind is ook wat...
    Ik zou je dan wel aanraden om 2 keer per dag zijn tandjes te poetsen, als hij wakker wordt smorgens en dan voor hij naar bed gaat.Laat hem eerst maar helemaal de oude worden, misschien dat je dan het ritme wat kan veranderen.

Ik zou dan geen pyjamapapje doen, die zitten ook vol met suiker. Je zou rijstemeel kunnen zoeken, de jumbo hier bij ons heeft dat van het merk bledina, het is een soort poeder in plaats van bloem.

succes

15. LovelyDK

Thanks voor de tandenpoets tip, dat is idd wel slim dan...
    Verder gaf ik om die reden ook geen pyamapap, net als wat ik hiervoor ook al ergens las.. Het is net een warme milkshake, bah! Zal straks eens even hier bij de jumbo kijken dan.. Thanks

16. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,267
    4,506
    113
    Kylian heeft tot afgelopen december (hij was dus ruim 3 jaar oud) s'morgens nog een papfles gehad.
    Toen vond ik het welletjes en heb hem gezegd dat ik de fles aan een baby'tje had gegeven omdat die nog geen boterhammen kon eten.
    Het was even een weekje mokken maar sindsdien eet hij 's morgens gewoon een boterham.

De avondfles heb ik er rond 1 jaar af gedaan, dat ging eigenlijk heel makkelijk heb hem gewoon vervangen door een fles yoghurt met roosvicee en een beetje melk (mama's fristi) en daar had hij genoeg aan.

greotjes antia

17. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,267
    4,506
    113
    Trouwens als je kindje 1 jaar is geweest mogen ze ook gewoon pap van gewone melk met Brinta.

groetjes ANita

18. LovelyDK

Is het overigens zo dat als ze 300ml opvolgmelk krijgen ze voldoende vitaminen etc binnen hebben? Mijn zoon is de laatste weken nl 1 groot drama met eten.. Brood wil nog wel, maar avondeten absoluut niet! Zijn groente spuugt hij sowieso uit, vlees pikt hij eruit en eet hij op en aardappels laat hij 9 van de 10 keer ook liggen.. Geen toetje geven helpt niet (hij geeft werkelijk niks om zijn toetje) en hij krijgt al nauwelijks wat tussendoor te 'snoepen' wat ik evt weg zou kunnen laten...
    Erg frustrerend!

19. Trix

Trix Lid

May 7, 2007
    56
    0
    0
    Onze zoon heeft nooit papfles gehad.... wel af en toe een bordje pap 's ochtends ipv boterham.

Wij eten rond 17.00 uur avondeten, hij gaat om 19.00 uur naar bed. Hij krijgt tussen 17 en 19 uur alleen een beetje roosvicee. Hij drinkt overdag al goed.

20. mamavanukkie

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    Je komt in elk geval aan de 300cc zuivel, dat is al prima, en ieder kind krijgt de fase dat ze weinig tot niks willen avondeten. maar aangezien je zoontje een tijd ziek is geweest zou je een multivitamine kunnen geven. Optimax heeft vitamines voor kindjes vanaf een jaar, gewoon te koop bij kruidvat, jumbo ook geloof ik. Eet hij wel fruit? Je zou ook gezonde tussendoortjes kunnen geven, die van mij is gek op crackers van Brinta. Ik zou er in elk geval geen strijd van maken, hoogstwaarschijnlijk zit hij nog niet zo lekker in zijn vel. Mijn zoontje lust trouwens ook geen gekookte aardappels, maar wel pasta, gebakken aardappels en zilvervliesrijst, als wij aardappels eten, krijgt hij dat. groenten lust hij wel, maar dan zo uit het potje, krijgt hij van te voren en hij zit het op te eten of hij het lekkerste snoepje van de wereld krijgt, hij eet zo een potje leeg.

Share This Page