Misschien een stom en onnozel vraagje. Maar het volgende is het geval. Mijn zoontje, wordt over 2 weken alweer 2 jaar. Maar echt praten doet hij nog niet echt. Behalve een paar losse woordjes dan. Maar tis geen spraakwaterval. En als ik dan andere kindjes hoor kletsen en praten, denk ik huh? Hij begrijpt alles wel dondersgoed, en als je het hem vraagt, wijst hij ook feilloos dingen aan, waar is papa, waar is mama, je neus, je oren etc etc.. Dat weet hij dus allemaal wel. Wij doen volgens mij genoeg met hem. Liedjes zingen, gewoon tegen hem praten, voorlezen. Kunnen wij nog meer doen om het praten te stimuleren? Of maak ik me druk om niks.
Komt vanzelf wel. Mijn zoontje is ook 2 en een echte kwebbelkous. Maar ik weet dat mijn zusje toen ze 2 was bijna geen woord zei. Die begon met 2,5/3 ineens gelijk met hele zinnen hahaha
Komt vanzelf hoor, hier is het sinds een maand of 2 ineens een spraakwaterval. Hij begreep ook alles voor die tijd en zei al behoorlijk wat woordjes en wat zinnetjes. Het gaat ineens hard, hele zinnen zegt hij nu en praat alles na wat je zegt. HIj kletst vanaf het moment dat hij opstaat tot hij gaat slapen. Maak je maar geen zorgen, het ene kind praat al goed met een jaar, het andere zegt niks tot hij 3 is. Ieder zijn tijd.
de vriendjes van mijn zoontje zijn een dik half jaar ouder dan onze jongen.onze zoon is net jaar geworden, maar praten komt echt vanzelf. die vriendjes konden ook nog niks zeggen op hun 2 half jaar later. ik sta soms met me mond open wat die jongens allemaal te vertellen hebben.
Op net of bijna 2-jarige leeftijd zijn de verschillen enorm! De ene kletst je de oren van je hoofd en de ander zegt nog amper iets. Zolang hij jou begrijpt en hij ook jou iets duidelijk kan maken zou ik me nog geen zorgen maken.
dochterlief is van aug 2007. Dus dik 2,5 en t is echt een drama om t zo te zeggen. Ze begrijpt alles, echt alles. De moeilijkste puzzels doet ze, doet alles nu. Ze wordt gestimuleerd, zit op de psz, speelt met andere kinderen. Ik praat met haar, lees voor, vraag haar alles, vertel alles maar hooo maar. Een enkel woordje komt eruit Poe=poes Ties= lepel (geen idee waarom??) wauwauw=hond ja en nee stinkiestinkie=als ze gepoept heeft doekoe= diego (tv) tiekies= teletubbies beebie= de pop pieps= beestjes buiten mieren enz Ze heeft een eigen taaltje lijkt wel. Op t cb al een drama gehad en een soort verwijten dat ik haar niet genoeg stimuleren zou en dat ze de volgende keer als we komen toch echt moet praten! Want voor de naar school gaat (zucht dat nog dik een jaar) moet ze t toch wel kunnen. Ik zelf maak me er niet zo druk om, want ik weet dat t wel komt. Maar t gezeur van mensen dat vind ik heel vervelend
mij zoontje van 2 en 3 maanden , had tot paar maanden terug heel weinig praatjes , ja veel babbelen maar allen losse woorden en nu merk ik dat het in eens snel gaat , hij maakt 2 a3 zinnetje zoals , mama drinken halen) dan mama dlinken halen . , oef nie slapen) hoef niet slapen dus echt heel apart dat het ineens zinnetje maken , mensen keken daarvoor bezorgd naar omdat hij nog geen zinnen kon maken8) , dus dat komt echt echt echt vanzelf ik vind het zo'n onzin dat zoveel verwacht wordt van de kleine ukkie's ze moeten zoveel praten zo veel woorden kennen , tja iedereen gaat uiteindelijk praten toch teminste als gezond zijn de ene met 1 jaar de andere met 3 ,maar het komt meestal wel goed
Ineens beginnen ze te praten. Hier ook een poos alleen woordjes en ineens hoorde ik hem vragen; Wat doet papa nou? Volgens CB is hij daar een snelle mee, maar ieder kindje is anders. Zou me er niet te druk om maken, je doet genoeg aan stimulatie!
Hm, onze Jesse is ook heel laat met praten. Ik vind het heel raar: een half jaar geleden zei hij soms mama en ach (als hij iets liet vallen ofzo) Daarna zei hij een poosje boe (koe) en papa. Nog later zei hij kopte (helicopter) en die! Maar al die woordjes zegt hij inmiddels niet meer... Nu zegt hij alleen nog maar au en fofel (vogel) Ik heb het idee dat hij de eerste woordjes dus 'vergeet'. En dat zit me toch niet zo lekker eigenlijk. Waarom blijven die niet hangen. Al met al heeft hij dus wel ongeveer 8 woordjes gezegd, maar nooit meer dan twee tegelijk. We zijn net vorige maand naar het CB geweest, en daar zeiden ze dat hij laat was, maar nog niet echt zorgelijk. Wel moet ik voor de zekerheid over een half jaartje al terugkomen met Jesse. Mocht hij in die tijd toch lekker gaan kletsen, mag ik die afspraak afbellen.] Onze oudste was heel vlug met praten, met anderhalf zei hij eigenlijk al van alles. De tweede was ook laat, maar toch zei hij met 2 jaar al wel zo'n 25 woordjes. Jesse zegt er dus twee. Tja... afwachten dus.
Het is echt superverschillend; zie ik op t KDV van Iris ook als ik haar met leeftijdsgenootjes vergelijkt. Als je je kindje gewoon stimuleert komt t in de regel vanzelf. Iris loopt heel erg voor qua taal; ze is nog geen 2 en ze heeft de woordenschat van een kindje van ruim 3 jaar, maakt hele zinnen (6 / 7 woorden zeker wel) en gebruikt verleden tijd; meegenomen, afgepakt, enz. Wij stimuleren haar 'gewoon' en zij pakt t blijkbaar heel snel op. Motorisch is ze weer wat langzamer; ze pakken gewoon hun eigen ontwikkelingsgebiedje vaak.
F is zondag 2 jaar geworden en hij praat ook bijna niet (ja in het chinees heeft hij hele verrhalen, geen touw aan vast te knopen) Nu moeten we 7 april weer naar het cb en volgens mij gaan ze zeggen dat hij niet genoeg praat. Hij zit denk ik rond de 20 woorden die ik kan begrijpen ja, nee, papa, mama, die, zozo=vogel, poe=poes, baby, auto,toetoet, toto (van het zandkasteel), vies, teke=tekenen, tinke=drinken, itte=zitten, bal, maa=maan
Hier nog een niet pratertje...ja in het koeterwaals.... En vreemd genoeg begrijp ik het soms ook nog hahaha. Maar komt vooral omdat ze me overal naartoe trekt wat ze wil...ik kan dat weigeren maar dan blijft ze trekken en zeuren en huilen totdat ik opsta en met haar mee ga....omdat ze het niet anders duidelijk kan maken!! Maar ik ben vandaag dus naar het CB geweest...en die maken zich zorgen over haar...ikke ook al eerder (er zijn meer dingen) ze loopt over het algemeen een half jaar achter zeggen ze.....oei!! Nu moet ik een grover moteriek test gaan doen bij de fysio...waar we al liepen omdat ze niet goed kan lopen....ook nog niet.... En als die niet goed genoeg is dan moet ik naar de kinderarts...kijken of er niet iets anders mis is...........pffff........ Dus het kan zijn dat het niet zomaar komt....maar meestal wel hoor! Hoop hier ook meer woorden te horen...soms doet ze zomaar ineens iets...zoals pas....Trein! riep ze keihard...tein tein tein....maar als ik haar dan een plaatje laat zien later of weer langs het spoor loop....komt de trein zo? dan geen animo terug....of als er dus een trein komt...vraag ik wat is dat?? weer geen animo....dus dan hoor ik het niet meer....en komt ook niet meer terug...dus alsof het idd vergeten word zoals iemand anders al zei... Ach we zien wel........praat ze niet dan praat ze niet...ze verstaat ons en begrijpt het ook...en ze kan zich redelijk duidleijk maken door wijzen en pakken en duwen....dus komt wel goed. Groetjes, Miranda
Hoi, Hier heeft meneer tot een paar weken geleden ook geen woord geproken, alleen wat losse woordjes. Zelfs geen mama, alleen maar papa en opa. Hij is begonnen met een paar woordjes, en nu kletst hij de oren van je hoofd. Hij zingt al een paar kleine liedjes. Op het kdv stonden ze helemaal verbaast, want daar zei hij helemaal geen woord, en het eerste wat hij daar zei was " piet pieraat weg . Ze hebben met open mond staan luisteren. Hij zegt nu ook hele zinnetjes. Al die tijd vond hij het wel makkelijk, want we begrepen toch wat hij bedoelde. Ik denk zelf dat hij veel geoefend heeft als hij op bed lag. Want als hij net op bed lag hoorde we hem voluit brabbelen. Ik denk dat je straks raar zal staan te kijken wat hij opeens er allemaal flapt Groetjes
Hier ook niet zo'n vlotte prater. Steeds op het minimum van het CB. Bij 18 maand waren dat 5 woorden, bij 2 jaar 15-20 woorden. Terwijl 2-woord zinnen dan gemiddeld zijn. Ook het KDV heeft het gesignaleerd, maar daar praat hij ook nog veel minder dan thuis. Ze proberen er daar ook wat aandacht aan te geven door de te lezen en open vragen te stellen. Nu bij ruim 2,5 gaat het aardig de goede kant op. Er zit duidelijk vooruitgang in. De woordenschat gaat met sprongen vooruit, ook 2woord zinnen, en steeds vaker langere zinnen. Vervoegen, meervouden beginnen ook te komen. Al klopt het nog niet altijd. Wel een teken dat hij vooruit gaat. Zijn KDV-vriendje van een maand ouder praat ongeveer net zoveel, dus ik maak me er weinig zorgen over. Hier hebben ze op het CB nog wel even extra gelet op zijn gehoor. Maar daar was niks mis mee. Met fluisteren reageerde hij prima. Dat kan soms een reden zijn om achter te lopen. Maar vaak is het gewoon natuurlijke variatie.
Tussen de 1 en 2 had mijn dochter een constante woordenschat van een stuk of 20 woorden die ze gebruikte. Af en toe kwam er weer wat bij en viel er weer wat af. Vanaf 23 maanden werd dat aantal ineens groter, en sindsdien gaat het ineens snel. Per maand komen er nu meer dan 30 woorden bij, schat ik. Als ze even een beetje ziek is staat het even stil, voelt ze zich beter dan haalt ze het weer in. Ze begrijpt veel meer dan ze zegt. Regelmatig verrast ze met nieuwe woorden die ze ineens zegt alsof het vanzelfsprekend is. Zinnetjes maakt ze nog niet veel, vaak de standaard-uitdrukkingen. Rond de 2 hoef je je echt nog geen zorgen te maken. De een start een paar maanden later dan de ander. Zal straks nog snel genoeg gaan.
Ruben is dik 2,5 jaar nu en is ook niet zo'n prater. Vlak voor zijn 2e verjaardag moest ik hem van het CB laten onderzoeken op doofheid, want volgens hun had hij een ernstige taalstoornis. Dacht het dus niet dat hij doof was. Als ik bij wijze van spreken in de keuken een zakje chips openmaak en hij staat achter in de tuin (dus zo'n 30 meter verderop), dan hoort hij dat dondersgoed, want hij staat vlug naast me om te bedelen. Ruben begint pas eigenlijk sinds een paar maanden wat te praten. Zo af en toe komt er een zinnetje uit van 2 of 3 woorden. Ook ik heb me zorgen gemaakt, ook vanwege het stomme CB. Maar ik weet nu dat het praten vanzelf komt, en dat hij gewoon niet zo'n prater is.
Ik vind het goed om dit soort dingen in de gaten te houden. Meestal is er niets aan de hand en ontwikkelt een kind zich gewoon op het ene gebied wat sneller dan op het andere gebied. Mijn zoontje kan lekker kletsen, maakt leuke zinnetjes enzo maar gebruikt soms nog gewoon heerlijk zijn eigen taaltje. Zo kan hij perfect 'auto' zeggen maar zegt hij nog heel vaak gewoon 'Tata' omdat hij dat eerder kon zeggen en dat vertrouwder voor hem in de mond ligt. Mijn zoontje is in de meeste dingen bijzonder snel, met praten vind ik hem heel gemiddeld. Als ik hem ergens in achter vind lopen vraag ik zeker advies aan een deskundige. Eigenlijk alleen maar om uit te sluiten dat er niet iets aan de hand is waar aandacht aan besteed moet worden. Als er niets aan de hand blijkt vind ik het belangrijk om niet over te stimuleren. Lekker op zijn eigen tempootje te laten ontwikkelen. Ze hebben nog zoooooo lang de tijd om te lopen en praten etcetera!