- Is een ID-kaart nodig voor een kind van 1 jaar als je naar Frankrijk gaat? (volgens mij wel, maar ff checken..) - Is het nodig dat beide ouders meegaan om de pas aan te vragen of kan ik ook gewoon het paspoort van mijn man meenemen of andersom?
Ja en beide ouders moeten mee met het aanvragen. En voor de pasfoto gelden dezelfde eisen als voor een volwassenen. succes!
- Is een ID-kaart nodig voor een kind van 1 jaar als je naar Frankrijk gaat? (volgens mij wel, maar ff checken..) Ja, je kindje moet een id-kaart of paspoort hebben als je hem meeneemt naar het buitenland - Is het nodig dat beide ouders meegaan om de pas aan te vragen of kan ik ook gewoon het paspoort van mijn man meenemen of andersom? Jullie moeten allebei mee naar het gemeentehuis om de id-kaart aan te vragen, je moet namelijk beiden toestemming geven. Ik geloof dat je ook een toestemmingsverklaring kan tekenen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ik zou het even navragen bij de afdeling burgerzaken van je gemeente
Beide ouders moeten toestemming geven, dus je man moet óf mee, óf een machtigingsformuliertje invullen en ondertekenen, plus een kopietje van zijn paspoort meegeven. Zo'n formulier kun je downloaden op de site van je gemeente.
dit klopt niet helemaal: "De aanvrager is een baby, peuter of kleuter jonger dan zes jaar. In dat geval gelden voor de pasfoto minimumvereisten. Dit zijn alle in deze fotomatrix opgenomen acceptatiecriteria met uitzondering van: - categorie 5 HOUDING de elementen ogen op een horizontale lijn, hoofd gekanteld en schouders recht; - categorie 6 UITDRUKKING de elementen neutrale blik, recht in de camera kijken en mond gesloten. " zie http://www.utrecht.nl/images/Burgerzaken/pdf/fotomatrix.pdf Wij zijn met onze dochter van toen 5 maanden naar disneyland geweest en moest dus ook een id bewijs hebben. In november gaan we weer. Dan is de jongste 13 maanden. De oudste heeft dus straks op haar id bewijs een 'jongere' foto dan de jongste
Bedankt voor de snelle antwoorden. Machtigingsformuliertje gevonden. Handig als je vrijwel nooit samen vrij bent doordeweeks en het loket al om 4 uur sluit.. Pasfoto hebben we al van kdv, dus dat zal wel goed zijn(hij lacht er ook niet op).
ja je kindje moet eenn id-kaart en NEE jullie hoeven niet beide mee. Je kunt het formulier aanvragen via de gemeente site, je kunt bellen naar de gemeente het beste bellen waar je deze op hun site kunt vinden. (wij hebben het ok zo gedaan, ik weet alleen niet meer waar je het onder kan vinden). er zijn eisen voor een foto...oren moeten er allebei op en het moet recht van voren...Als ze moeilijk doen, zeg je maar dat hun proberen een kind van 1 jaar stil te laten zitten! suc6 ermee
Pasfoto : kijk idd goed of beide oren erop staan. En er mogen geen haartjes over de wenkbrouwen vallen. Plus ze moeten goed recht zitten. Voldoet een foto niet aan deze eisen dan wordt ie gewoon geweigerd Iets anders : je kindje moet aanwezig zijn bij zowel de aanvraag als bij het afhalen van de ID kaart. Wij hebben net ID kaarten geregeld voor onze kindjes en konden met de hele santekraam 2x naar het gemeentehuis.
Dit klopt niet, tenminste niet hier. Pas vanaf de 4 moeten ze zelf mee meen ik. Wij hebben dit jaar een id gehaald voor onze jongste. En ze zeiden tegen ons, dat bij t aanvragen t kindje wel mee moet, maar bij het ophalen hoeft dat niet
oh, hier moest ie ook beide keren mee hoor. maar goed, loket zit naast de super, en is altijd heel rustig. dus ik had er geen problemen mee dat hij mee moest.
Je moet een formulier invullen wat je beiden ondertekend waardoor je samen toestemming geeft voor de IDkaart. Hier hoefden niet beide ouders mee. En je hebt 2 pasfoto's nodig. Zowel bij het bestellen van de kaart als bij het ophalen moet je je kind meenemen. En ja, als je naar het buitenland gaat moet je kind of bij jou in het paspoort of een eigen idkaart
Hier ook beide keren allebei (de kindjes) mee hoor, ze deden zelfs een vergelijk met pasfoto en kind.
Toen wij het paspoort aangingen vragen voor Jayden, was mn man er niet bij omdat hij moest werken. Toen kregen we een formulier mee naar huis die hij ook moest ondertekenen. Met dat formulier ging ik terug naar het gemeentehuis en toen werd de aanvraag gedaan voor het paspoort. Je hoeft er dus niet allebei bij te zijn, wel moet je dat formulier allebei ondertekenen. Jayden moest wel beide keren mee zodat ze konden zien dat het om hem ging. Wat ik onzin vind eigenlijk.. zo'n paspoort is 5 jaar geldig.. 5 jaar lang staat er nu een baby van 5 maanden op hahaha. en ja ook voor Frankrijk heeft je kindje een ID nodig, hoe klein ze ook nog zijn.
Ik heb een beetje het idee dat de foto-eisen ook weer per gemeente verschillen. Wij hebben toevallig afgelopen week een id-kaart voor Isabelle aangevraagd en daar foto's voor laten maken bij de fotograaf, maar Isabelle heeft haar mondje gewoon open op de foto en bij de gemeente zeiden ze daar niks over.
wij moesten inderdaad ook 2 maal met de hele santekraam naar de gemeente. beetje overdreven vond ik het, maar ok.
wat de foto betreft een fotograaf weet de eisen precies hoor. het gebeurd tegenwoordig niet zo heel vaak meer dat je weggestuurd wordt om een "verkeerde" foto. wel als je de wederhelft niet bij hebt of je kind thuis hebt gelaten.
Maar dat mag dus inderdaad bij kinderen onder de 6... de uitzonderingsregelingen. Ik hoopte daarom nog dat onze dochter indertijd er lachend op zou staan maar helaas, dat is niet gelukt net zo'n gevangenisfoto als papa en mama op het id Fotograaf weet het inderdaad meestal ook wel. En bij ons zeiden ze ook nog van : Ik denk dat deze wel goed is, maar als hij afgekeurd wordt, dan mag je gratis nieuwe komen laten maken, dus dat is wel netjes.
ja dat was bij ons ook zo athina. die fotograaf zei toen ook dat we gratis terug konden komen. ze weten inmiddels heus wel waar de ins en outs zitten.