Mijn dochtertje slaapt ingebakerd vanaf dat ze 5 weken is. Ze is nu 4 maanden en ik wil het toch eigenlijk wel gaan afbouwen. Ik wil in ieder geval beginnen met eerst overdag. Dit heb ik ook al een paar keer geprobeerd, en haar dan in een gewone slaapzak laten slapen. Maar ja, ze kent het niet dus van slapen komt dan niet veel. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Gewoon doorzetten zodat ze er toch aan gaat wennen of toch nog een poosje blijven inbakeren omdat ze blijkbaar die behoefte nog heeft? Mijn zoontje heb ik nooit hoeven inbakeren dus ik heb hier verder ook geen ervaring mee.
Ons dochtertje hebben we ook vanaf een week ingebakerd gehad; we hadden haar weliswaar alleen met haar armpjes vast liggen. Reden hiervan was dat ze zichzelf wakker hield omdat haar armpjes alle kanten opgingen en zo blijkt nu ook een koemelkallergie te hebben. Daar had ze behoorlijk last van en dit gaf haar rust vanaf het eerste moment dat ze ingebakerd lag. Wij wilden het op een gegeven moment gaan afbouwen, maar zijn er te vroeg mee begonnen (rond 4 maanden). Ze gaf het met 5 maanden zelf aan dat ze niet meer ingebakerd wilde liggen. Ze begon namelijk al te huilen zodra we d'r neerlegde! We zagen er flink tegenop (zeker omdat ze ook net naar de creche ging voor het eerst en een provocatietest zou moeten ondergaan)maar zijn toen uiteindelijk wel stap voor stap begonnen met afbouwen. In 1 week was ze er van af! Eerst het ene armpje tijdens het slaapje dat ze beste deed ('s nachts) en daarna ook overdag. Vervolgens 2 armpjes los (wel de bakerdoek nog om d'r heen) en vervolgens in een slaapzak. Wel hebben we haar strak ingepakt onder d'r lakentjes en hadden/hebben we echt een slaap ritueel. Probeer alles gewoon hetzelfde te doen (qua ritueel) en kijk wat voor jullie kindje het beste werkt. Wellicht werkt het voor jullie ook, maar het is voor ieder kindje anders. Succes!!