hallo dames Onze zoon is 3,5 en zit momenteel nog in een autostoel. Maar doordat hij groot is voor zijn leeftijd past hij er bijna niet meer in, de hoofdsteun belemmerd zijn schouders een beetje. En hij kan sinds kort zelf de sluiting openmaken. Laatst had hij tijdens het rijden zichzelf opengemaakt en ging hij staan. Gelukkig was ik bijna thuis, maar als zoiets op de snelweg gebeurd is het een ander verhaal. Nu zit ik te denken om toch maar een verhoger te gebruiken, maar ik weet niet of dat nu al mag? Weet iemand dat? En tot welke leeftijd zaten/zitten jullie kinderen in een autostoel? Ik twijfel ook of een verhoger veilig genoeg zal zijn..
Hoe groot is je zoontje dan? Tot 1.35 moeten ze in een autostoel / stoelverhoger met rugleuning. Tot welke lengte je kindje in de stoel mag zitten staatals het goed is op je stoel zelf.welke stoel heb je nu? Ik zou hem zo lang mogelijk in een stoel zetten in plaats van verhoger met rugleuning. De zijkant wordt minder goed beschermd. Moet hij natuurlijk nog wel veilig zitten.
Een verhoger met rugleuning is ook een autostoel (groep 2/3). Daar mogen ze vanaf 15 kg op (minimale gewicht, meer kan dus ook, een kind van 1 die net 15 kg weegt zou ik er niet opzetten ). Mijn dochter heeft daar tot 7,5 jaar in gezeten (en tot 8 alleen op de verhoger). Maar losmaken is in zo'n stoel natuurlijk nog (veel) makkelijker... Hij moet dus 'gewoon' leren dat dat niet mag.
Een zitverhoger met rugleuning heeft ook van die zijkanten maar geeft je kind net wat meer ruimte. Wij hadden er een waar we de rugleuning later vanaf konden halen zodat hij alleen nog een zitverhoger had (kan misschien bij allemaal wel, dat weet ik niet) Mijn zoon is ook lang voor zijn leeftijd en heeft tot zijn 7e/8e op een zitverhoger gezeten. Ik denk dat we rond zijn 5e de rugleuning eraf gehaald hebben. Bij ML in de auto gebruikte hij de zitverhoger eerder niet meer dan bij mij in de auto. Ik heb de zitverhoger nog wel in mijn auto liggen, daar heeft hij dus tot voor kort nog opgezeten (hij is nu ruim 8 en 1.43). Het losmaken van de riem en/of gordel werd hier ook wel gedaan, maar 1x stoppen langs de snelweg maakte wel indruk, zeker toen er ook nog een politieauto langs reed... Daarna eigenlijk niet meer gedaan.
Ik zou overgaan op een 2/3 stoel met rugleuning, dat is dan het veiligst en daar kunnen ze lang in. Wat betreft het losmaken, dat wordt alleen maar makkelijker met de gewone autogordel, dus daar zou ik even wat aandacht aan besteden
Ik heb momenteel een 1/2/3 groep autostoel (is een meegroeistoel.). Mijn zoon is ong. 105-110cm lang en weegt 20 kg. En idd het openmaken van een autogordel zal nog makkelijker zijn . Maar ik zal eens kijken naar zo'n verhoger met rugleuning.
Maar die gaat toch tot 36 kilo als ik zo op internet kijk. Dus die kan je gewoon ombouwen dan tot stoel met alleen de autogordel.
Ja klopt. Ik ging zojuist even op google kijken en toen kwam ik bij de gebruiksaanwijzing. Je kan het blijkbaar zo monteren dat de hoofdsteun nog hoger kan. Lekker snugger haha. Zal mijn man vragen om er eens naar te kijken.
Ik zou sowieso beginnen met afleren van het openmaken. Met 3,5 snapt hij dat prima. Ik zou waar dan ook de auto direct aan de kant zetten en niet verder rijden tot hij weer vast zit. Mijn 4,5 jarige zit nog in een groep 1 auto stoel: de maxi cosi tobi. Mijn 8,5 jarige zit in de groep 2 stoel: de maxi cosi rodi
Hier fijne en kleine jongen van 4,5j en zit nog in het groep 1 gedeelte van zijn groep 1/2/3 stoel. Onze baby zit nog in zijn groep 0 maxi cosi maar zou mogen doorschuiven naar die groep 1/2/3 stoel (bijna 1 jaar oud en de groep 0 wordt op het randje) maar onze oudste zoon is zo licht dat hij nog niet in de groep 2/3 stoel mag. We zijn wel van plan om zeker tot een jaar of 11 de autostoel 2/3 te gebruiken met rugleuning. Toch zeker voor ons fijn manneke Maar inderdaad je jongen afleren om de gordel open te maken en direct aan de kant gaan staan. Want het openmaken leren ze snel hoor! Wij hebben ons slechts één maal kwaad gemaakt toen hij dit deed bij de autostoel van de grootouders. Daar zit de gordelsluiting vooraan. Wij hebben de cybex pallas fix autostoel en dat is met zo een voorstuk ter bescherming en de autogordel gaat daar door en dan naar de zijkant waardoor de kinderen er niet aan kunnen zolang het voorstuk er zit. Enfin, ons één keer heel kwaad gemaakt en die boodschap is duidelijk overgekomen want sindsdien wordt iedereen die zijn gordel niet zou dragen of wat later aandoet, terechtgewezen (voornamelijk dus mijn schoonvader)
Het openmaken van de gordel zal een opvoed ding moeten worden. Want als ze de stoelgroep 1 gordel open kunnen maken is het verstandiger om dit af te leren. Een gewone gordel is namelijk veel makkelijker open te maken. Dus jij zal hem moeten leren dat het gewoon niet mag. Advies voor stoelgroep 2 is; - minimaal 15 kg (dit is ivm aanspannen van de gordel) - vanaf 4 jaar (dit komt door wat de botten en gewrichten aan kunnen bij een botsing. De druk komt immers maar op 3 punten ipv 5) - en de gordel moet goed vallen, dus vanaf een bepaalde lengte. Alleen een zitverhoger wordt afgeraden of mag niet meer. Hiervoor moet een kind minimaal 125cm zijn en 25 kg, tot die tijd moeten ze in een stoel met rugleuning.
Onze middelste ging met bijna 5jr over naar de groep 3 stoel (rodi) sinds afgelopen herfst (met ruim 6jr) op een verhogen op de middelste plek. Hij is een lichtgewichte en niet al te groot dus hij blijft nog wel ff zitten. Volgend jaar een nieuwe auto en als het kan gaat hij weer terug in de rodi. (Kan ju ff niet omdat er dan geen 3 stoeltjes/verhogen naast elkaar kunnen)
Ben ik trouwens de enige die het raar vind dat zulke oude kinderen nog echt in stoelen vervoerd worden?
Denk wel 1 van de weinigen... Waarom zou je je kind uit de stoel halen als je kind nog gewoon past en dus veiliger zit? Ik kan me ook niet voorstellen dat jouw 3,5 jarige niet meer in een autostoel past....
Ik heb er geen verstand van natuurlijk maar ik heb er ook niet echt een beeld bij. Ik bedoel, zo'n groep 1 stoel is toch best klein?
Heb ook echt nog nooit een 8 (laat staan 11 jarige!!) in een autostoel zien zitten. Zie ze al zelden op een Stoelverhoger.