Boek voor 3-jarige

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by maansneeuw, Jul 17, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

Nov 14, 2011
    9,867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Ik heb binnenkort een verjaardag van een 3-jarig jongetje en zoek een leuk stoer boek.
    Hij houdt erg van (race-)auto's en andere voertuigen. Zelf zat ik aan een avontuurlijk boek met monsters of piraten te denken.

Kan Dolfje Weerwolfje (deel 1) al voor een driejarige als voorleesboek? Of anders Niet bijten, Dolfje?
    Ik zag ook Dolfjes dolle vollemaannacht maar vind die misschien wat soft..? Lijkt me een beetje een liefdesverhaal..
    Iemand tips over op welke leeftijd Dolfje geschikt is om uit voor te lezen?

Anders misschien het Grotemonsterbonsterbulderboek? Die lijkt me heel mooi maar niet per se stoer/spannend?

Ik hoop dat jullie tips hebben voor een 'cool' boek voor een stoere net-3-jarige jongen.

einad likes this.
  2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Zoekboeken zijn ook leuk op die leeftijd. En met stip op één staat 'Volg die auto'. Ook voor ouders erg leuk vanwege de verborgen grapjes in de tekeningen. Je moet de boef volgen die een auto heeft gestolen en onderweg zijn er allerlei opstoppingen. Echt heel leuk boek voor een kind dat houdt van voertuigen en verkeer.

Leed, maansneeuw and sabagirl like this.
  3. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

Nov 12, 2013
    1,983
    1,251
    113
    Hij word 3? Of 4?
    Hier eentje van net 3, maar Dolfje weerwolfje is echt nog te moeilijk/niet interessant.

Sem's tractor hebben we gehaald van de bieb en valt heel erg in de smaak.

Het vliegtuig van Boris Beer (Nijntje boekje) kent hij uit zijn hoofd. Maar dat is misschien niet meer cool.

Ik ben bas staat ook een mooie plaat is van de garage. Word hier ook graag naar gekeken!

Maar goed, mijn peuter is nog niet zo gevoelig voor 'stoer' en 'cool' (Komt vanzelf wel) dus ik weet niet of je er wat aan heb!

4. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,175
    4,487
    113
    Alle boer boris boeken zijn hier in die leeftijd favoriet netzoals de gruffalo en aadje piraatje.Vooral rijmende boeken.

De gorgels met veel tekst en weinig plaatjes zijn hier nog te saai voor de ondertussen 4 jarige.

tessa321, jojo85 and Mammaaa like this.
  5. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

De gruffalo is echt heel leuk! Je hebt daar een boek van waar ook magneetjes bijzitten, mijn neefje en jongste (3 en 2) vinden die heel leuk.

6. mama en zoon

mama en zoon Bekend lid

Jan 27, 2017
    740
    209
    43
    Pluk van de petteflet
    Otje
    De fantastische meneer vos

Wat ik ook heel erg leuk vind, zijn de 365.... verhaaltjes voor het slapengaan.

7. mama en zoon

mama en zoon Bekend lid

Jan 27, 2017
    740
    209
    43
    O en

Ik zou wel een kindje lusten (enig)
    Kikker
    Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn hoofd gepoept heeft
    He wie zit er op de wc

8. Miss M

Miss M Fanatiek lid

Mar 19, 2012
    2,389
    597
    113
    Female
    Noord-Holland
    Bart, kom uit die kraan is hier een grote hit.
    Spannend, verschillende bouwvoertuigen en veel te zien. Echt een aanrader!

maansneeuw and sabagirl like this.
  9. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

Nov 14, 2011
    9,867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Bedankt hiervoor! Ik vind het lastig inschatten wat hij leuk zou vinden en wat al 'kan', maar hij wordt dus 3. Ik ga alle opties eens na :)
    De Gruffalo leek mij wat lief maar misschien vergis ik me in de belevingswereld van een 3-jarige ;)

10. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,175
    4,487
    113
    Waarom zou je een heel eng of spannend verhaal willen lezen aan je kindje? En hoe lang is de spanningsboog van je kind. Bij ons is dat namelijk echt niet heel lang, een voorleesboek met maar weinig plaatjes, is saai, hoe leuk ik het ook probeer te vertellen.
    De gruffalo is denk ik al spannend genoeg voor een 3 jarige.
    Maar dat is mijn ervaring bij mijn eigen kind.

Succes met zoeken er zijn echt hele leuke boeken te vinden hoor voor 3-jarige!

11. MirW

MirW Fanatiek lid

Apr 20, 2017
    1,748
    555
    113
    Mijn oudste is 8 en heeft toen hij 7 was een voorstukje van Dolfje gezien en heeft er maandenlang nachtmerries van gehad, nog steeds mag de deur niet dicht als hij gaat slapen.
    Ik zou dus eerder voor iets leuks gaan dan voor iets griezeligs dat een 3-jarige nog lang niet in het juiste perspectief kan plaatsen.

Kikker werd hier toen veel gelezen, de boekjes van Bas ( Dagmar Stam), Bobbi was nog steeds favoriet. Ook de prentenboeken van Vos en Haas waren leuk om voor te lezen, vooral omdat er veel woordgrapjes in zitten die jij wel snapt maar je kindje nog niet. Dat houdt het lezen leuk, vond ik.

Op deze leeftijd zijn vooral prentenboeken van herkenbare situaties leuk, de spanningsboog is nog kort en de wereld nog lekker veilig en herkenbaar, juist als ze zelf een rol kunnen hebben in het voorlezen, door kleuren aan te wijzen of in een grote plaat dingen in het verhaal aan te wijzen, leven ze echt met het verhaal mee.

12. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

Jul 30, 2014
    3,164
    3,806
    113
    Bedtijd voor monsters - Ed Vere

Geniaal boek en heel spannend!

13. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    Stoute hond en Ssst we hebben een plan zijn erg leuk. Verder jip en Janneke, pluk van de petteflet

14. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

Jan 4, 2013
    4,621
    1,576
    113
    Female
    het oosten
    - beestje kom je op mijn feestje
    -stoute hond
    - mama kwijt
    -Awoeee! wie maakt dat geluid ? (toch een beetje spannend)
    - alles van kikker
    - jip en janneke

15. Jules!

Jules! Bekend lid

Jun 26, 2017
    822
    1,065
    93
    Female
    Slaap maar fijn bouwterrein
    Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn hoofd gepoept heeft
    Hé wie zit er op de wc
    Bij Primera heb je nu een aanbieding voor een boekje van Cars waar zijn naam, leeftijd en woonplaats in verwerkt kunnen worden

Ik zou spannend en 'eng' niet doen.

maansneeuw likes this.
  16. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

May 13, 2015
    731
    82
    28
    "He, wie zit er op de wc" is hier een groot succes!

17. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    De gruffalo is heel leuk, maar ook echt nog erg spannend op die leeftijd.
    Dolfje weerwolf zou ik echt niet doen.ik vind echt mooie prentenboeken ook altijd heel leuk. Zoals Lars de ijsbeer of we krijgen er een geitje bij.

18. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    Oja en dat boekje over die molton met poep op zn hoofd vinden ze op die leeftijd ook heel leuk.

maansneeuw likes this.
  19. Jules!

Jules! Bekend lid

Jun 26, 2017
    822
    1,065
    93
    Female
    Ja hier ook! Dan zeg ik steeds "heee" en dan roepen de kinderen "wie zit er op de weeessseeee" :D tijdens het voorlezen.

Ocean83 likes this.
  20. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Ik vind Dolfje Weerwolfje heel leuk. Maar mijn 6 jarige vind dat zelfs eigenlijk nog een beetje te spannend.

Share This Page