Tot wanneer in een autostoel?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Strandbal, 5 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat noem jij "echt in stoelen"?

Beide jongens hebben tot 4 jaar in stoelgroep 1 (dus de stoel na die vaak maxi cosi genoemd wordt) gezeten. Nu zitten ze beiden in stoelgroep 2, dus met rugleuning en hoofdsteun.

De verkoop voor de zitverhogers (groep 3) is al aan banden gelegd, deze mogen niet verkocht worden voor kinderen onder 125 cm en 22 kg. Volgens die richtlijn zou mijn oudste al bijna op een losse zitverhoger mogen. Toch blijf ik hem zo lang mogelijk in stoelgroep 2 houden, ik vind hem nog te jong.

Maar ik zie het zo vaak anders. Kindjes van net 4 alleen in de gewone gordels elke week bij opa/oma, terwijl bij vaste oppas dit niet mag. Maar ik zie ook kindjes van 5 voorin zonder grodel......

https://www.veiligheid.nl/kinderveiligheid/met-de-auto

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik
    Zou dan kijken voor een andere auto... maar goed dat ben ik. :)

Boommm vindt dit leuk.
  3. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Kinderen van 8 jaar in een autostoel vind ik ook wel wat overdreven idd. Maar voor nu wil ik de autostoel nog wel gebruiken. S. Is idd even oud en hij vind de stoel ook lekker zitten.
    Alleen de hoofsteun is te laag waardoor zijn schouders niet goed passen. Maar als het goed is kan dat omgebouwd worden en anders moeten we voor wat anders kijken.

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier zijn ze met 3,3 en 3,9 maar overgegaan naar een groep 2 stoel waar ze nog steeds in zitten. De jongste later verwacht ik, want dat is een uk en zit nu nog in de maxicosi.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Volgens kijken hebben Boommm en jij het over een andere stoel. Een groep 1 stoel komt na de maxicosi en is tot ongeveer 1.10 en 16 kilo geloof ik. In ons geval was de jongste toen 4,5. De stoel daarna (verhogen met leuning) is tot ongeveer 1.45. Mijn oudste van 9,5 jaar zit daar dus nog in. Ze vindt het juist heel fijn, als ze wil chillen of slapen kan ze met haar hoofd in de hoofdsteun hangen, ik weet nog wel dat ik vroeger met kussens zat te hannesen of met mijn hoofd tegen het raam leunde, zo'n autostoel is veel fijner :)

6. tuc

tuc Niet meer actief

De groep 2 autostoelen waar hier over ge praat wordt zijn verhogers met een rugleuning eraan. Ik vind het vooral veilig. Buiten dat zijn de regels voor enkel een verhoger pas aangescherpt in NL. Een losse verhoger (dus zonder rugleuning) mag pas gebruikt worden wanneer het kind 1.25 is en 25 kilo.
    Daar komt mijn bijna 9 jarige voorlopig nog niet aan.
    Mijn 4,5 jarige zit in de groep 1 stoel, dat is het model direct na de maxi cosi.

7. Logan

Logan Niet meer actief

Wij hebben zo'n combistoel, groep 0/1. Ik zie daar geen kindje van 4 inzitten maar misschien omdat het een combi is dat hij toch kleiner is?

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oh dat weet ik niet, geen ervaring mee. Heel veel kindjes van 4 zitten niet meer in de groep 1 stoel maar de kleine 4 jarigen kunnen daar nog prima in. Sowieso moeten ze 15 kilo wegen voor de groep 2 stoel en dat deden die van mij niet snel ;)

9. Logan

Logan Niet meer actief

Het duurt hier gelukkig nog even, zal het je over 3,5 jaar vertellen :roflmao:

10. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Mijn dochter van 5 jaar is 1m32 lang bij 22.5 kilo en zit in de groep 2/3.

Dochter van nu net 2.5 jaar oud is 1m09 bij 19.5 kilo en zit ook in de 2/3 stoel.

Ze was voor de groep 1 te groot en kwam een hele kop boven haar achterwaartse autostoel groep 1 uit.

Mijn zoon van 9 zit vanaf zijn 6 jaar al niet meer op de verhoger.
    Die was toen al rond de 1.50 en dik boven de 40 kilo.
    Nu met zijn 9.5 jaar oud is hij 1m69 en 58 kilo.
    Dus veel te groot voor de verhoger.
    Ik ben kleiner en zit ook niet op verhoger ;)

Als mijn meisjes nog in de groep 2/3 past zal de jouwe dat ook kunnen ;)

11. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn 8-jarige voldoet er wel aan, maar wilde heel graag weer terug met rugleuning. We hebben wat autoperikelen gehad en daardoor zat hij een tijdje op alleen verhoger en hij is maar wat blij dat hij weer lekker zijn hoofdsteun heeft. Ik vind de gordel ook niet mooi genoeg over zijn schouder lopen om zonder verhogers of dergelijke te werken wat op zich had gemogen.

@ts, Wat misschien werkt om je kindje het belang van de gordel duidelijk te maken is een keer een noodstop te maken. Gewoon afgesproken op een rustige weg. Ik heb het een keer gedaan met mijn oudste, niet omdat hij er over zeurde, maar omdat hij wilde weten waarom. Ik heb toen een keer terwijl ik 50 reed hard geremd. En toen merkte hij hoe hard hij al in zijn gordels vloog. En 50 is niet eens zo hard (voor een auto). Misschien dat het wat extra effect heeft om je kind het af te leren.

Twingia, Kiwi25 en tuc vinden dit leuk.
  12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De jongste wordt bijna 5 jaar en zit nu meestal op een stoelverhoger voor kleinere afstanden. Voor langere afstanden heeft ze een verhoger met rugleunig voor meer comfort.
    Ze is nu denk 115 cm en 20 kilo.

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

Hier zaten ze er met 6 jaar ook niet meer in. Nu heb ik wel lange kinderen dus misschien maakt dat nog uit. Een kind van 11 jaar wordt wel een hele dommige vertoning in een verhoger, mijn dochter is 11 jaar, ik zie me aankomen met dat voorstel ;)

14. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Volgens mij mogen ze pas vanaf 1.25 m op een normale verhoger...

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Volgens mij zijn dat inderdaad de nieuwe richtlijnen.

Hier houd ik dat in elk geval wel aan. Het liefst zo lang mogelijk.
    De jongste zit sinds een half jaar in een autostoel groep 2. Dus verhogen met rugleuning. Hij is 1.10.
    Dochtertje zit net een paar maand zonder rugleuning, ze vond het echt te krap worden met, maar is ook 1.30 met 27 kilo.
    Oudste zit sindsdien zonder, behalve op vakanties (Duitsland verplicht tot 1.50). Hoi is 1.40.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Ik weet niet wat je onder oud verstaat, maar ik vind zo lang mogelijk (en in elk geval de eisen volgen die in het land gelden) voor ons wel belangrijk.

17. Boommm

Boommm Niet meer actief

Is prima hoor. Ik vind het alleen raar, zie in mijn omgeving nooit kinderen van 6 jaar en ouder op een verhoger zitten ofzo. En hier lees ik dat sommigen echt nog in een stoeltje zitten.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Ik zie het hier ook niet altijd. Maar de meesten van 6 toch echt wel. Maar jij woont niet in Nederland toch? Is de regelgeving bij jullie misschien ook wel anders.
    Raar vind ik een 6 jarige in een autostoel echt niet.

19. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ook in Nederland zie ik weinig kinderen nog op een zitverhoger/stoel zitten. Hoe de regelgeving in de uk zit weet ik niet. Ach, voor nu zit de oudste prima op d'r stoelverhoger en wanneer ze daar afgaat zien we tegen die tijd wel.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Dat klopt 1.25 en 25 kilo.

Of iemand het raar vindt maakt mij nu geen ene barst uit. En of een 11 jarige in een stoel er "dommig" uit ziet dat scheelt per kind lijkt mij. En daarbij vind ik veiligheid belangrijker dat hoe het eruit ziet.
    Mijn 2 jarige die letterlijk uit de maxi cosi kwam lopen zag er ws ook dommig uit. Maar aangezien zolang mogelijk achterwaarts vervoeren het veiligst is en zij prima in de maxi cosi pastte vond ik dat de beste optie.

Deel Deze Pagina