Tot wanneer in een autostoel?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Strandbal, Jul 5, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier gaan ze met eigen auto's op schoolreis, en verder gaan we nooit met de bus.

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Toch nog even reageren; het ging natuurlijk níet over 11 jarigen van 1m70, ik vind je toon echt behoorlijk onbeschoft.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Hier gaan ze nooit met de bus op stap dus geen idee.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Maar 1x per jaar op schoolreis staat toch volledig los van het normale vervoer in een auto?

En ik ga eigenlijk nooit met het openbaar vervoer.

5. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Het was in reactie op de stelling dat uiteindelijk vervoer zonder stoel van jullie ook niet mocht. Ik vroeg me gewoon af of jullie jullie kind dan ook thuishouden van een schoolreis. Want mijn vijfjarige was dus twee weken geleden de bus op zonder gordel of stoel. Prettig vind ik dat niet, maar ik ga haar ook niet thuishouden daarvoor. En in een lijnbus of trein heb je inderdaad ook geen gordels.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Toch vind ik het een groot verschil. 1x per jaar of dagelijks/wekelijks in een auto.

7. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Het ging toch ook niet over dagelijks of wekelijks in een stoel. Het ging over incidenteel vervoer.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Hier ook. Al zeker 10 jaar.

9. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Heupgordels zijn trouwens niet veilig voor pakweg vierjarigen. Dus niet echt een veilige oplossing.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Nou maar goed dat ze dan maar 1x per jaar op schoolreisje gaan.

11. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    I know:)

Mijn punt was gewoon dat er altijd uitzonderingen zullen zijn op die eis voor veiligheid. Niet dagelijks of wekelijks. Maar uitzonderlijk.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Dat zijn ze ook niet, maar het is nog altijd beter dan niets. ;)

13. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Snap ik. Maar ik vind dat ze die regel scherper moeten stellen. Bij ons op school houden ze rustig aan die regel vast voor een maandelijks uitje. Maar iets wat zo regelmatig plaatsvindt, valt voor mij niet meer onder incidenteel. Voor school wel.

14. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Nogmaals. Incidenteel vervoer is volgens de wet echt alleen in noodgevallen. Dus niet voor geplande uitjes, kinderfeestjes of schoolreisjes! In die situaties gelden de normale regels.

Waarbij ik niet weet of regels voor busvervoer verschillen van auto. Gezien het interieur van de gemiddelde lijnbus denk ik dat er wel verschil is. Nog nooit iemand in de gordels gezien daar.

15. Fietwordtmama

In mijn geval 'ja'.
    Sterker... Ik heb er niet naar gevraagd. School regelt schoolreis. Ik vertrouw erop dat school zorgt voor veiligheid tijdens die schoolreis. Nooit reden gehad om daaraan te twijfelen.
    En daarbij... Stel dat je een schoolreis gaat organiseren en je krijgt dan van 360 ouders vragen over dit soort dingen. :confused:

16. Fietwordtmama

Ohja.... En als ze allemaal in de gordels op stoeltjes zitten.... Hoe moeten ze dan bij aankomst onder de stoelen duiken?:roflmao:

Logan likes this.
  17. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Het risico op een ongeluk is wel veel kleiner met een bus of trein. Elk treinongeluk komt in het nieuws, het overgrote deel van auto-ongelukken niet. Dat komt voornamelijk door frequentie.

De middelste ging trouwens met bus met riemen en allemaal deden ze die ook om. Werd gecheckt door de juffen en is ook verplicht als er gordels aanwezig zijn.

18. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,905
    3,933
    113
    Ik denk dat er gewoon veel te weinig over bekend is over het hele autostoelen verhaal. Ik zie zoveel om me heen die hun peuter al op een groep 2 stoel zetten. En als je dan begint over het 15 kg verhaal staan ze al met hun oren te klapperen. Ook regelmatig meegemaakt dat winkelpersoneel van winkels die stoeltjes verkopen gewoon helemaal niet weten hoe het zit...
    Mijn zwager (universitair geschoold) en schoonzus hebben hun oudste van net 2,5 ook al in een groep 2 stoel. Ik vermoed omdat zusje van bijna een jaar in de groep 1 stoel moest. En daar snap ik dan niks van. Slimme mensen, zo bewust bezig altijd met opvoeden en eten etc maar blijkbaar ook met geld.... We moesten hun er destijds ook al op attent maken dat ze de autogordel bij de maxicosi compleet verkeerd hadden zitten. Dat was hun zo uitgelegd zeiden ze. Toen heb ik maar even een linkje van een instructiefilmpje op youtube gestuurd...

Denk dat zo'n postbus 51 filmpje van de overheid niet verkeerd zou zijn...dan zien mensen het tenminste en wordt er meer over bekend!

19. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,905
    3,933
    113
    Ik kan overigens helemaal nergens iets vinden over die 15 kg en het blokkeren van de autogordel...heb me suf gegoogled. Wel dat kinderen tot 3 jaar sowieso in een autostoel moeten maar ja een groep 2 stoel is ook een stoel natuurlijk....dus als iemand me kan helpen aan een site of artikel waarin dit duidelijk uitgelegd staat? Dan heb ik iets om voor te kunnen leggen...

20. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Met de bus? Hier nooit met de bus. Ja, Aiden laatst op schoolreis. Een bus met gordels die keurig gebruikt werden.

Ik vind het overigens nogal een vergelijking om het niet-gebruiken van een goede autostoel te kunnen vergoeilijken.

Maar jij (degene van die bus) zou het jezelf dus klaarblijkelijk makkelijk vergeven als je een auto-ongeluk zou krijgen en je kind is zwaargewond of nog erger, wat voorkomen had kunnen worden als je niet zo eigenwijs was en gewoon nog een autostoel gebruikt had........???
    Ben blij dat ik de gezondheid en veiiligheid van mijn kinderen voorop stel in dit geval!

Share This Page