Baby 6,5 maand 's nachts wakker + eet- & slaapschema. Tips gevraagd!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door 11oktober, 4 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 11oktober

11oktober Actief lid

28 jul 2011
    266
    0
    0
    NULL
    NULL
    De laatste 3 weken is het hier feest. Onze zoon komt iedere nacht wel een paar keer, terwijl hij dat eerst nooit deed. Ik ben grotendeels gestopt met BV dus hij krijgt nu alleen nog opvolgmelk. Sinds 3 weken is hij ook meer gaan eten (op advies CB, hij is erg mager) dus zijn schema ziet er als volgt uit:

09.00 180/6 opvolgmelk + 3 scheppen fijne granen bambix
    10.30 wat fruit
    12.00 1/2 boterham met beleg (leverpastei, smeerkaas, af en toe appelstroop) + diksap (meestal drinkt hij ongeveer 100 / 150)
    13.00 in bed
    15.00 uit bed
    15.30 opvolgmelk 180/6
    17.30 avondeten + diksap / thee
    19.30 180/6 opvolgmelk + 2 scheppen rijstepap
    20.00 naar bed

En daarna komt hij dus ineens om 00.00, 04.00 en vaak ook nog 06.00.
    Eerst gaf ik hem dan BV, maar deze is heel erg teruggelopen dus sinds 3 dagen zijn we overgestapt op opvolgmelk. Nu komt hij nog om 00.00u en 04.00u en dan drinkt hij dus nog 2x 180/6 weg.
    Ik snap echt niet waar dat vandaan komt. Herkennen jullie dit en hebben jullie tips?

Eerst had hij nog 3 slaapjes per dag en dan vaak slaapjes van een uur. Dit hebben we nu al teruggebracht naar 1 slaapje per dag van ongeveer 2 uur maar dit lijkt ook niet te helpen.
    Hij is verder enorm vrolijk en lief. Overdag huilt hij bijna niet meer en komt ook niet 'hongerig' over. Hoe kan het dat hij 's nachts ineens zoveel behoefte heeft aan 2 volle flessen melk?

Hiervoor sliep hij makkelijk 10 tot 12 uur door...

2. babyproject

babyproject Niet meer actief

Meestal krijgen kindjes met 6 maanden tussen de 800 en 1000 ml melk nog, dus ik zou overdag echt nog een extra flesje geven. Bij de lunch bijvoorbeeld. Vult toch beter dan diksap.

Verder ziet je schema er goed uit en eet hij meer dan de gemiddelde baby van 6 maanden.

Wij hadden overigens rond 5/6 maanden ook een periode waarin ze opeens 's nachts weer kwam voor een extra fles. Was een fase/sprong/groeispurt. Na een paar weken sliep ze weer door. Dus dat kan ook meespelen.

Wat is er trouwens mis met 3 slaapjes overdag? Ons meisje is nu 1,5 en doet er nog steeds 2 en ze heeft heel lang 3 keer op een dag geslapen.

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zou ook overdag nog een fles geven... Bij de boterham of zo??
    Welke opvolgmelk hebben jullie, nr1 of nr2??
    Van nr1 mag je 1 liter per dag geven en van nr2 800cc.
    Als hij echt behoefte heeft al zoveel melk dan zou je beter nog even op nr1 kunnen blijven zitten....

Verder eet hij inderdaad best veel voor een kindje van 6 maanden... Hier begonnen we toen net met fruit en groenten!
    Ook zou ik zeker niet al naar 1 slaapje per dag gaan, daar is ie nog veel te klein voor. Het is zelfs zo dat hoe minder/ slechter een kindje overdag slaapt, hoe slechter het 's nachts slaapt!
    Dus zou daar zeker niet in gaan minderen....

Het is voor je kindje natuurlijk ook even overstappen van de BV naar de KV. Gaf je anders 's nachts ook nog die voedingen aan de borst??
    Je hoeft overigens 's nachts die fles niet zo groot te maken 's nachts.. wij gaven dan meestal 120/4 en op een gegeven moment 120/3 -> 90/2 etc.
    Geef je trouwens ook pas sinds 4 dagen die rijstebloem of krijgt hij die al langer?? Sommige kindjes gaan daar ook onrustiger van slapen namelijk... Misschien eens proberen om die weg te laten en te kijken hoe het dan gaat???

Hier ook periodes gehad dat ze vaker wakker werd 's nachts... en ook dit ging weer over...

4. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Je schema ziet er in principe goed uit, enkel als ik jou was zou ik dan om 6:00 uur beginnen met een fles (dus de extra fles wat iedereen je aanraad)
    Pas om 9:00 uur beginnen met het eerste ontbijt vind ik vrij laat. En als jou baby toch om 6:00 uur wakker is, is dat een mooi moment om het eerste fles te geven.
    Daarna kan je hem altijd weer terug naar bed brengen tot 9:00 uur.

Onze kinderen beginnen ook altijd tussen 6 uur en half 7. Zowel onze zoon van 4, die gaat dan naar beneden om tv te kijken. Om half 7 smeer ik alvast voor hem een boterham en geef ik onze kleine meid een flesje.
    In de vakantie of weekend leg ik dan onze meisje terug in bed tot 8 uur.
    Gaat prima;)

5. 11oktober

11oktober Actief lid

28 jul 2011
    266
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik 'durfde' eigenlijk geen extra fles overdag te geven omdat hij er dus 's nachts al 2 extra krijgt momenteel, maar ik ga het eens proberen!
    En als hij om 06.00 wakker wordt krijgt hij ook gelijk voeding hoor! Inderdaad borstvoeding normaal, maar hier ben ik dus mee gestopt nu (was toch bijna volledig afgebouwd) omdat de productie geen stand meer hield.

Hij krijgt nu nummer 2 voeding (kruidvat) omdat dat toch vanaf 6 maanden nodig is? Ik dacht dat nummer 1 dan niet meer de goede voedingsstoffen had..?

En we hebben het teruggebracht na 1 slaapje omdat hij overdag ook niet geen tekenen van vermoeidheid meer geeft (die we normaal wel heel goed bij hem zagen) en inderdaad omdat hij 's nachts niet zo goed slaapt dachten we dat hij in totaal misschien overdag teveel slaap kreeg.
    Ik zal morgen eens gaan proberen om er dan toch 2 slaapjes van te maken.

Meer tips/opmerkingen blijven welkom! :)
    Bedankt allemaal!

6. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Opvolgmelk nr2 is prima, maar dan mag je wel maar 800cc geven per dag en geen liter. Als je kindje nog behoefte heeft aan meer flessen dan kun je beter nog even nr1 blijven geven, bijv totdat de bijvoeding wat meer opgebouwd is.

Hier gaf ik 's morgens vroeg (als ze tussen 6-7u wakker werd) ook vaak een (pap)fles en dan meteen weer terug naar bed. Dan sliep ze nog gewoon door tot 9-9.30u (en ik dus ook :D)...

7. 11oktober

11oktober Actief lid

28 jul 2011
    266
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom mag je daar eigenlijk maar 800cc van geven? Wat is daar de reden achter?

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij hebben nachtvoedingen gehad tot 12/13 maanden met M en T ... Bij M was het ook mamahonger, bij T gewone honger (en die at overdag heel best). Heel normaal en ik zou er dus gewoon aan toegeven. Een extra fles overdag zou je natuurlijk kunnen proberen, wie weet scheelt het :)

Succes!

(ik weet niets van poedermelk dus kan je niet helpen met je vraag)

9. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Ik denk dat je maar 800 ml mag geven, omdat hier andere en misschien meer voedingsstoffen inzitten dan in nr. 1 voeding?
    Als hij meer 'moet' eten van het cb zou ik overdag vier flessen geven. En dan de diksap/thee/water in de nacht proberen. Of steeds een schepje minder voeding erbij doen, totdat hij op alleen water zit.
    Mag ik vragen hoeveel hij weegt, omdat hij meer moet eten van het cb vraag ik mij dit af. Onze dochter was bij zes maanden bijna 7 kilo, net iets onder het gemiddelde.
    Zij werd 's nachts opeens weer wakker omdat ze tandjes kreeg.

10. 11oktober

11oktober Actief lid

28 jul 2011
    266
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze zoon weegt momenteel 7325 gram en is 70cm.
    Bij de geboorte was hij 54cm en 4160 gram.

11. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Zo mager is dat toch niet?
    Ach, heb je iets aan de adviezen denk je?

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Dat is toch niet zo mager????
    Hier woog ze met 1 jaar net 9 kg... is onder het gemiddelde, maar zeker niet te weinig!

Wat betreft de flesvoeding: het gaat om de hoeveelheid schepjes die je mag geven. Ga je daar structureel dagelijks overheen kan dat schadelijk zijn voor de niertjes die dat moeten verwerken.
    De samenstelling van nr2 is anders dan die van n1, vandaar ook het verschil erin. Wel mag je bijvoorbeeld wat meer water in iedere fles doen, dat is niet erg.

Wil hij toch nog 's nachts drinken ondanks de 4 flessen overdag, dan kun je inderdaad een 'verdunde' fles geven (120/3 of 90/2 of zo). Die schepjes kun je evt overdag weer ergens weg laten. En af en toe een keer een schepje meer op een dag is ook geen ramp, zolang het er maar niet structureel een aantal per dag zijn!
    Anders zou ik het 's nachts gewoon proberen te sussen met een speentje/ aai over de bol etc.

Deel Deze Pagina