Tot wanneer kan abortus

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door Silly me, 23 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

je hoeft het babytje helemaal niet te zien of horen..

je kan abortus laten plegen.. dan weet je dat je je eigen kindje dood hebt laten maken.. dan heb je het kindje ook nooit gezien..

of je kan het kindje meteen na de geboorte, afgeven,.. een doek ervoor, of onder narcose.. Dan zie en hoor je je kindje ook niet..
    dan vind ik dat toch echt 't zelfde als abortus.. afgezien van het feit dat je 9 maanden met een kindje in je buik rondgelopen hebt dan,.. en het kindje komt bij goede ouders terecht die het kindje ook echt willen..

ik zelf zou er ook echt moeite mee hebben hoor.. maarjah ik kan me voorstellen dat als iemand echt niet klaar is voor een kind, en dan abortus overweegt, het kindje net zo goed kan opgeven voor adoptie.
    en weet dat het kindje goed terecht komt, en zich dan misschien zelfs minder slecht voelt dan wanneer ze het heeft laten weghalen..

2. 4days

4days Niet meer actief

Ja puur rationeel gezien heb je helemaal gelijk hoor, dat ben ik echt met je eens. Natuurlijk zou het in feite moreel beter zijn je kindje af te staan dan een abortus te ondergaan. Maar emotioneel gezien zit het denk ik net even anders... Bij een abortus heb je nog totaal geen band met het kindje, je weet dat het er is en dat is alles. (vrouwen die graag een kindje willen hebben volgens mij wel meteen een band met het kindje, omdat zij erop zaten te wachten. Maarja die nemen natuurlijk geen abortus) Maar bij een adoptie heb je wel 9 maanden lang het kindje gedragen, schopjes gevoeld, het hartje gehoord... En eventueel dan gezien na de geboorte, of in ieder geval gevoeld. Dan is het allemaal veel werkelijker, er is dan daadwerkelijk een baby. Dus daarom lijkt het mij emotioneel gezien veel zwaarder om een kind af te staan ter adoptie...

Waarschijnlijk speelt de omgeving ook nog een grote rol. Abortus kun je anoniem laten doen zonder dat iemand het weet. Als je je kind uitdraagt zal iedereen weten dat je het afstaat. Dan staan de mensen al snel met hun oordeel klaar lijkt me...

3. Trees

Trees Niet meer actief

Interessante vraag! Ik ben tegen abortus voor mezelf, maar niet in het algemeen. Ik vind dit een keus voor elke vrouw op zich en dat kunnen wij niet bepalen als buitenstaanders. Tja heb ook in de jeugdzorg gewerkt en het is soms vreselijk wat kinderen meemaken of hebben meegemaakt. Maar goed ik heb jarenlang een koperspiraaltje gehad en heb ook een keer de MAP geslikt. Voor mij is er wel een duidelijke grens, tussen abortus en het beperken van de innesteling. Een klompje cellen wat nog niet is ingenesteld is voor mij geen zwangerschap en medisch gezien trouwens ook niet. De meeste bevruchtingen al dan met spiraaltje of zonder gaan in dit stadium fout (ong. 80%). Dat zijn natuurlijk geen miskramen of verlies van zwangerschap. Er zit emotioneel nog geen enkele binding of gevoel bij. Overigens komt het nauwelijks voor dat er uberhaupt een bevruchting optreedt met een koperspiraaltje. Het milieu in de baarmoeder wordt door zo spiraaltje zodanig verstoord dat de zaadjes dood gaan of zeer traag worden.

Sorry compleet off-topic :rolleyes: maar vond het wel een interessante vraag van Cossy. Ik ben ook wel benieuwd hoe je er zelf over denkt?

4. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ik snap abortus ook écht niet..

5. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    hier ben ik het niet mee eens, mijn zusje was 16 weken zwanger en heeft een abortus gedaan (waar ik het totaal niet mee eens was hoor!)
    maar ze moest niet gewoon bevallen maar was nog gewoon een curattage.

6. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ik vind dat abortus wel gewoon mogelijk moet blijven, maar echt maar tot een bepaalde week en niet meer met 14 weken enzo. Dat vind ik persoonlijk echt walgelijk.
    Je ontneemt dat kindje het recht om te leven, om op deze aarde te komen. En dat vind ik persoonlijk echt een verschrikkelijk idee.

Ik ben nooit verkracht, dus ik weet ook niet hoe het is als je zwanger raakt van een verkrachter, dus eigenlijk kan ik daar ook geen goed oordeel over hebben. Maar...ook al ben je zwanger van een verkrachter, het kindje dat in jou groeit is wel een uniek persoon. Ik ken toevallig iemand die zwanger is geraakt van een verkrachter, en zij heeft haar kindje wel laten komen. En zij ziet helemaal niet de verkrachter in haar kindje, ze is echt dolgelukkig met haar dochter.
    Maar goed, ik kan me dus wel voorstellen dat anderen dat niet zo hebben.

7. Sjaaak

Sjaaak Bekend lid

6 jul 2006
    509
    0
    0
    Assen
    De dood word vooral als "naar" en erg gezien door de mensen die achterblijven. Die verliezen iemand waarvan ze houden.

Over het algemeen hebben de meeste mensen voor zichzelf ook wel bedacht dat ze nog het een en ander te doen hebben op de wereld en hebben ze dus nog geen zin om dood te gaan.

Ik denk dat een foetus van 14 weken niet in de baarmoeder zit te bedenken wat hij allemaal wil gaan doen met zijn leven. En hij bedenkt al helemaal niet of ie wel of niet klaar is voor de dood.

de enige personen die hem zouden kunnen missen zijn zijn ouders. En die zijn dan ook in mijn opinie de énige die zoiets mogen beslissen.

Dus als je tegen abortus bent, Prima! Dan laat je lekker nooit van je leven een abortus plegen. Maar laat een ander lekker zelf bepalen wat hij wil.

En bedenk goed dat mensen die wel kinderen kunnen krijgen, maar het nog niet willen, er niet verantwoordelijk voor zijn om mensen die het wel willen, maar niet kunnen, in kinderen te voorzien.

8. Merel1976

Merel1976 Actief lid

8 dec 2008
    245
    0
    0
    Allemaal leuk en aardig, maar volgens mij is het meer een questi van je er iets bij voorstellen. En als je dat doet bij een beeb in wording van 14 weken waar alles al op en aan zit, kan ik mij persoonlijk goed voorstellen dat de abortus zelf iets heel vreselijks is (het beeindigen van...), los van beslissngsbevoegdheid etc.

9. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ik ben van mening dat een kind zelf kiest dat hij geboren wil worden, ik ben nogal paranormaal zeg maar en ik heb mijn kindje gezien voordat ik zwanger werd. Dus dat is ook gewoon een kwestie van mening/gedachtengang dacht ik.
    Daarnaast geloof ik in reincarnatie. In mijn ogen beslist een kind dus wel dat het wil leven, ook met 14 weken.

10. charlotte265

30 dec 2007
    34
    0
    0
    knokke
    ik ook niet , ik vind dat abortus alleen kan bij mensen die een medishe reden hebben en ok ge bent jong nog niet klaar voor een kind maar er zijn zo veel mensen die een kindje willen die zelf geen kinderen kunnen krijgen, ik vind als ge abortus doet maakt ge niemand gelukkige zelfs u eigen niet

11. verena87

verena87 Bekend lid

9 dec 2006
    605
    0
    0
    Ik ben tot op zekere hoogte TEGEN abortus, mits het om medische redenen gebeurt, of dat je bent verkr#cht.. Alleen dan kan ik het begrijpen

12. gina18

gina18 Bekend lid

30 dec 2006
    536
    0
    0
    Nijmegen
    sowieso hoor ik mensen dan zeggen ik vind het naar 14 weken echt nie meer kunnen maar met 7 weken klopt het hartje al.

Ik kan het ook tot op de dag van vandaag niet begrijpen.En dat doe ik nooit niet

13. 4days

4days Niet meer actief

Hmm ja ik vind het eerlijk gezegd ook heel lastig... Het is altijd een vraag van waar trek je de streep. Bij een Mirena is het natuurlijk van minder belang omdat die ook de cyclus onderdrukt, maar met een koperspiraaltje zou ik denk ik minder goed kunnen leven. Gewoon het idee dat er wel elke weet een eitje bevrucht wordt, en dus in feite al een genetisch perfect wezentje ontstaat wat zich niet kan innestelen... Natuurlijk moet iedereen zelf weten of hij een spiraaltje neemt en zou ik daar niemand op veroordelen, maar ik wilde alleen even laten zien dat de grens tussen zoiets en abortus niet ZO scherp is als dat sommigen wel eens doen lijken. En je hebt hier natuurlijk ook nog tussenwegen: De morning after pil, een mini-zuigcurettage... Het is gewoon lastig om een grens te trekken. Ik vind overigens zelf dat een vroege abortus mogelijk moet zijn, MITS er niet te lichtzinnig over wordt gedaan.

Ja dat vind ik ook wel een lastige kwestie... Maar vanaf wanneer geldt dat dan al vanaf de bevruchting? Want dan zou je in principe ook tegen spiraaltje en morning after pil moeten zijn? Dat werkt immers ook pas na de bevruchting.

14. Saaya

Saaya Niet meer actief

Het hartje klopt al veel eerder ;) Met een vaginale echo is het al vanaf 5 weken te 'zien', maar volgens mij begint het daarvoor al.

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik vind abortus best kunnen maar tot het moment dathet hartje klopt dus max weken nadat je overtijd bent. daarna is het een levend wezen dus moord in mijn ogen.

adoptie vind ik een mooie oplossing. ik zou beter met het idee kunne leven dat me kind ergens gelukkig opgroeit (en met goed contact met de adoptie ouders kun je vaak contact houden als dit gewilt is) dan dat ik het ben vermoord.

2/3 van de vrouwen die abortus heeft gepleegt heeft er enigzins spijt van en 1/3 heeft zelfs psygische klachten. het is dus niet zoiets van dit doen we zomaar.

waar ik wel flink op tegen ben is dat wij voor de kosten opdraaien en iedereen netjes meebetaald aan de abortus. ik vind eigen schuld dikken bult en mogen het uit eigen zak betalen. zo gaan ze misschien ook beter met de anticonseptie om want als ze bijvoorbeeld zelf 250 euro moeten betalen gaan ze wel nadenken. sommige meiden zien het als anticonseptie en dat is zeer triest. 1 ongelukje oke kan ik me voorstellen maar dan ook nog ongelukje nummer 2,3 en 4 etc weg laten halen omdat het zo makkelijk gaat vind ik helemaal belachlijk.

ieder zijn ding en er zijn zoveel redene te noemen om het wel of niet te doen. als je het doet doe het dan meteen zodra je overtijd bent. dan krijg je ook gewoon een abortuspil met gevolg een hevige menstruatie opv een complete ingreep.

kijk op jou tube onder "the silent scream" en beweer dan nog maar is dat abortus geen moord is. het zijn geen vieze beelden. gewoon een simpele echo tijdens de procedure bij een kindje van 12 weken. kijk hoe het kind weg vlugt van de naald en zijn hartslagje van 120 naar 200 gaat. het kind begrijpt maar al te goed dat er iets gebeurd

16. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Cossy, naar wat mijn ervaring is en naar wat ik er over gelezen en gesproken heb met andere mensen, is er leven aanwezig vanaf de 3 maanden zeg maar (of je het nou ziel of leven noemt, het komt op hetzelfde neer).

Maar goed, ik ben sowieso geen fan van abortus, denk ook niet dat ik het ooit zou kunnen doen.

17. Saaya

Saaya Niet meer actief

dat is dag 22 na conceptie. Meeste vrouwen weten dan nog niet eens dat ze zwanger zijn. :)

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ja je weet dat je overtijd bent lijkt me als je niet ongesteld word. de meeste beweren zwanger te zijn van een ongelukje dus zullen waarschijnlijk dan wel de pil gebruiken. wordt je niet ongesteld in de stopweek, doe je een test en maak je meteen een afspraak bij de abortus kliniek. je bent dan ongeveer 11 tot 20 dagen verder na conceptie en dus optijd. voor 6 weken abortus geld de 5 dg bedenktijd niet. ik heb er werkstukken overgemaakt dus weet er genoeg over dat dit wel moet lukken. heel veel meiden twijfelen helaas waardoor ze uiteindelijk met 12 weken of later toch besluiten voor zichzelf of een ander het niet te willen.

ik heb zoiets, je weet echt wel of je je kind wel of niet wilt houden. zeker als je onveilig vrijt dan heb je der in mijn ogen overna gedacht wat te doen als je zwanger zou raken. als er iets gebeurd met comdoom ga je gewoon een aftermorning pil halen die zo te krijgen zijn bij de drogist. dit kost geld en die zouden ze eigenlijk gratis moeten maken. je kunt een nieuw leven beter voorkomen dan weghalen

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Weet je wat me grappig lijkt... om deze discussie onder een groep mannen neer te leggen. Durf te wedden dat er precies het omgekeerde uitkomt.

En het lijkt nu of alle vrouwen tegen abortus zijn...
    even wat feitjes over het aantal abortussen in 1 jaar:

In 2007 zijn er 33.148 abortussen (incl. de overtijdbehandelingen) uitgevoerd. Dat zijn er 156 meer dan in 2006.

Het abortuscijfer in Nederland ligt hiermee op 8.6. Dit is het aantal abortussen per 1.000 vrouwen en meisjes tussen de 15 en 45 jaar. Sinds 2000 schommelt het aantal abortussen in Nederland rond 33.000.

Na een daling in de jaren 70 is het abortuscijfer in de jaren 90 gestegen. In 1990 was het nog 5.2.

13,5% van de behandelingen betreft vrouwen die in het buitenland wonen en voor de abortus naar Nederland komen.

Meer dan de helft van de abortussen (inclusief de overtijdbehandelingen) vond plaats in de eerste 7 weken van de zwangerschap.

14,4% van alle abortussen betrof een tienerzwangerschap. De dalende trend van abortussen onder tieners zet door. Er raken ook minder tieners zwanger. Allochtone tieners blijven een aandachtsgroep. Zij maken als ze zwanger zijn vaker de keus voor abortus dan autochtone tieners.
    Nederland telt 17 abortusklinieken. Deze voeren bijna 95% van de zwangerschapsafbrekingen uit. De overige abortussen vinden plaats in ziekenhuizen. 97 ziekenhuizen hebben in het kader van de Wet afbreking zwangerschap een vergunning om abortussen uit te voeren.

Ongeveer de helft van de vrouwen die een abortus liet uitvoeren, heeft kinderen. 1 op de 3 vrouwen die een abortus laat uitvoeren, heeft al eerder een zwangerschap laten afbreken.

20. 4days

4days Niet meer actief

Een heel goed filmpje, dit zou IEDEREEN moeten zien die na een week of 8 nog abortus wil doen! Toen ik zwanger was heb ik met 9 weken een echo gehad, en daar was ook al een baby'tje op te zien met armpjes en beentjes, wat vrolijk rond dartelde... Dus het is niet eens pas vanaf 12 weken maar al vanaf 8 ofzo...

De HELFT?! Sorry maar dat kan ik echt niet begrijpen! Als een jonge meid zwanger wordt ofzo, die zelf nog helemaal geen kinderen ofzo heeft en er nog helemaal niet meer bezig is, dan kan ik begrijpen dat zij het niet als super heftig ervaart. Maar als je toch zelf kinderen hebt, echo's hebt gezien... Dan kan ik het echt niet begrijpen dat dan nog zo veel vrouwen het over hun hart krijgen om een abortus te nemen?!
    Ik ben zelf niet tegen vroege abortus (tot een week of 6?), maar nu ik zelf een kind heb zou ik het echt nooit meer kunnen!

Deel Deze Pagina