tot wanneer kan een tweeling draaien?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door sassie1980, 5 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,

Ik ben nu 27 weken zwanger van een (hoogstwaarschijnlijk) 2-eiige tweeling.
    Gisteren ben ik weer op controle geweest bij de gynaecoloog en heeft hij een snelle echo gedaan. De linkerbaby ligt netjes met zijn hoofdje omlaag, dit is ook degene die het laagst ligt en waarschijnlijk als eerste zal gaan indalen. De rechterbaby ligt met zijn hoofdje omhoog, een stuitligging dus.

Nu kan ik me nog herinneren van mijn eerste zwangerschap, mijn zoontje lag tot 34 weken ook in stuit, dat een 1e kindje tot ongeveer 36 weken kan omdraaien?
    Nu vroeg ik me af hoe dat bij een tweede zwangerschap is en dan vooral bij een tweeling? Zou de rechterbaby nog kunnen draaien of moet ik er rekening mee houden dat hij in een stuit erachteraan gaat komen? Met de 20-weken echo lag hij nog druk te draaien, maar vanaf 22 weken heb ik hem op elke echo in stuitligging gezien.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groetjes Saskia

P.S. Ik hoef pas, vanwege vakantie van de gynaecoloog, over 4 weken weer op controle te komen, dus het duurt nog even voor ik het aan hem kan vragen.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Saskia,

de kans dat ie nog draait wordt met de dag kleiner omdat de ruimte in je buik krapper wordt. Het kan nog wel maar de kans is klein.
    Het geeft ook niet, het is goed dat de eerste baby met het koppie omlaag ligt, dan kun je hoogst waarschijnlijk gewoon vaginaal bevallen.

Mirjam

Deel Deze Pagina