Baby vasthouden

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Zindy, 8 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zindy

Zindy Actief lid

31 dec 2008
    306
    0
    0
    Zo stom! Maar ik vind het vreselijk dat andere mensen m'n baby willen vasthouden!!!

Tot nu toe hebben we nog geen kraamvisite gehad, alleen mijn schoonouders en de broertjes en het zusje + vriend van mijn man.
    Maar mijn schoonmoeder wilde gelijk de kleine vasthouden en mijn schoonzusje ook. En het werd op zo'n gedwongen manier 'gevraagd' (gezegd eigenlijk). Ik voel me ook vaak niet op mijn gemak bij ze; ze zijn nogal bemoeizuchtig en dringen dingen vaak op.

En ik moet zelf nog aan de kleine wennen, ik vind het helemaal niet fijn dat hij bij anderen is! Behalve mijn man natuurlijk.

Hebben meer mensen dit? Ben ik nu te bezitterig?

Zie nu ook op tegen andere kraamvisite...

2. shenoby

shenoby Niet meer actief

hier mochten ze alleen de baby vasthouden vlak voor of na een voeding.
    dwz als ze wakker was.
    sommige mensen liet ik haar niet vasthouden gewoon weg omdat ik dat niet wilde.

mijn moeder was hier op kraamvisite met een vrouw die ik nauwelijks ken zei ze tegen die vrouw: jij wil vast een flesje geven.
    waarop ik reageerde dat gaat dus niet door!
    alleen ik of mijn vriend of een opa/oma geeft de fles.
    verder niet.

duidelijk je grenzen aangeven.
    wat je niet wil doe je niet.
    al vinden sommige mensen het dan maar niet leuk.
    jammer hoor! tis jouw kindje

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je mag duidelijk je grenzen aangeven hoor!! Veel mensen vinden het goed dat je de baby vasthoud tijdens kraamvisite maar ik voel daar zelf ook niets voor, dat ons mooie kindje straks van hand naar hand gaat... Ik heb ze dan ook 't liefste bij ons of bij een opa of oma ( Als 't moet dan.... ) maar niet zomaar bij iedereen. Je kan ook gewoon zeggen dat je ze liever zelf vasthoud.

4. Ise Bo

Ise Bo Bekend lid

8 okt 2010
    885
    0
    0
    *
    Ook ik vind dat je duidelijk je grenzen aan mag geven!
    je kindje is nog erg jong en het is niet verplicht om andere
    hem vast te laten houden. Als je dit niet wil, ook lekker niet doen!

5. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ik vond het ook niet echt leuk, helemaal niet omdat ik al snel ontdekte dat hij daar heel onrustig van werd.
    Dus ik gaf hem gewoon niet weg, en als hij sliep ging ik hem er ook niet uithalen.
    Jij bent de moeder van je kind, en jij bent ook de baas;)

6. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik heb er niet zo'n heel groot probleem mee, maar dat hangt er echt vanaf wie het is. En idd zoals eerder genoemd ga ik hem er zeker niet voor wakker maken. :)

Als jij je er zelf niet fijn bij voelt, dan moet je het gewoon niet doen. En ben je nog niet toe aan kraambezoek, dan moet je het ook nog niet doen. Wij hebben echt mensen afgebeld (en we hadden al geen bezoek de eerste weken) omdat ik er echt geenbehoefte aan had. Dus hoe lief ik het ook vond dat ze wilden komen, pas als ik/ ons gezin er aan toe was.

7. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Nee hoor, ik zou het ook niet doen! Zie er nu al tegenop dat straks iedereen ons kindje wil vasthouden. Ga het dus ook echt niet goedvinden.

Mijn ouders komen waarschijnlijk meteen met broertjes en zusjes, aangezien ze 1,5 uur moeten rijden. Dan staan ze hier met 7 man voor de deur en blijft de kleine dus lekker bij mij. Met schoonfamilie hetzelfde, allemaal kleine kinderen die meekomen, vind ik veel te onrustig. Kijken doe je met je ogen! :p

8. Poppe

Poppe Bekend lid

3 dec 2009
    504
    0
    0
    Rotterdam
    Ik had dit zelf niet, iedereen die op bezoek kwam was genoeg bevriend / familie om haar te mogen vasthouden van mij...

Maar als ik dat gevoel wel had, zou ik het direct bij binnenkomst van het bezoek even kort melden, bv 'We houden haar graag zelf vast' of 'We vinden haar nog te klein om bij bezoek op de arm te liggen' of 'Er zijn zo veel mensen verkouden momenteel, daarom houden we haar alleen zelf vast' oid. Dan weten ze het meteen en wordt er ook niet om gevraagd of gewoon 'gepakt' (zulke mensen ken ik niet maar schijn je ook te hebben).

Ik was laatst ergens op kraambezoek en had me er wel op verheugd om het babytje vast te houden, maar de ouders vroegen mij niet of ik het wilde, en heb het toen uiteraard ook zelf niet gevraagd. Vond ik jammer voor mezelf, maar verder natuurlijk prima, moeten zij weten en zo'n hummeltje ís ook heel klein, dus snap het best.

9. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Ik weet nu al dat ik dat ook niet ga willen, en zeker niet van hand tot hand, veel te onrustig voor die kleine.
    Maar mijn man en ik denken er helaas heel anders over, hij is daar veel makkelijker in en is ook echt zo van: wil je haar even vasthouden? Prima, wat jij ook? Prima!
    Ik heb daar nu al stress van (erg he?:)) Dat zie ik dus helemaal niet zitten...

10. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Als jij je er om wat voor reden niet goed bij voelt, of je merkt dat je kleintje het niet wil, dan moet je het gewoon niet doen. Dat is in ieder geval hoe ik het ga doen straks.

Ik heb al een mail rondgestuurd naar m'n ouders en schoonouders hoe we het kraambezoek zien, en erover gepraat met mijn moeder hoe zij het ervoer tijdens haar kraamtijd. Het belangrijkste is dat het gaat zoals wij dat willen, en dat ik hoop dat dit wordt gerespecteerd.

Ik denk dat de mannen over het wel of niet laten vasthouden makkelijker denken, omdat zij de kleine niet in hun buik hebben gedragen en ook niet met de daarbij behorende hormonen zitten.

11. Zindy

Zindy Actief lid

31 dec 2008
    306
    0
    0
    Gelukkig ben ik niet de enige! Voelde me al zo stom!

Ik vind het wel een goede tip om inderdaad zelf van te voren al aan te geven dat we de kleine liever zelf vasthouden of zelf de fles geven.
    Dan vragen ze het ook niet... ik zorg ook dat ik vanaf nu een 'smoesje' klaar heb. Ik ben niet assertief genoeg om gewoon nee te zeggen vrees ik. Wil niemand beledigen...

12. Ise Bo

Ise Bo Bekend lid

8 okt 2010
    885
    0
    0
    *
    Ik had daar ook echt al maanden van te voren stress van.
    Kon er soms echt niet van slapen ... Het zat continu in mijn hoofd.:$

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.950
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik laat onder ouders de kleine wel vasthouden. Als opa en oma vind ik ook wel dat ze dat 'recht' hebben. En onze broers mogen het ook. Maar andere visite niet hoor! Ik vind dat ook niks, dat een kindje zo doorgegeven wordt van de één naar de ander.

14. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk

Een goede smoes is bijvoorbeeld (als er bezoek komt vlak na of in de dagen na de bevalling) dat je kindje wat klem gezeten heeft en dat het pijn ana het hoofdje heeft of dat het wat misselijk is door de bevalling.

Ik wilde ook niet dat ons mannetje van hand tot hand ging hoor!! Alleen heb ik me daar voor niks druk om gemaakt want wij hebben de eerste 2weken geen bezoek kunnen/willen ontvangen omdat ik een hele zware bevalling heb gehad en me ontzettend rot gevoeld heb.

En toen er dus wel visite kwam hadden ze pech als hij lag te slapen en als er visite kwam deed ik dat net voor flestijd zodat ik de enige was die hem vasthield ( erg he?)

xxxx

15. Trees

Trees Niet meer actief

Ik had er zelf geen problemen mee, maar onze dochter wel. Ze kan/kon slecht tegen al deze prikkels en werd alleen maar onrustig van al dat vasthouden door constant verschillende mensen. Gevolg van het door iedereen vasthouden was dat ik daarna weer urenlang met een huilend kind zat.

Ik gaf dit ook vantevoren aan en dan had iedereen wel begrip. Dus als je een smoes zoekt zou je mijn verhaal nog kunnen gebruiken ;).

16. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    De dag op de bevalling hebben bijde opa's, oma's zus en schoonbroer als enige de kleine vast gehouden.

En na 2 weken mocht de meeste kraambezoek haar wel ff vasthouden. maar ook geselecteerd, zoals die wel en die niet.
    en nu maakt het mij niet zo heel veel meer uit. Het is voor iedereen persoonlijk hoe en wat je met je kleintje wilt en gaat doen.

17. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ik weet nog niet hoe ik het straks ga doen. Maar ik weet wel dat ik het zelf aan wil bieden ipv dat schoon(moeder) of iemand anders hem/haar zo maar uit de box o.i.d. plukt.

Ik begrijp zowiezo eigenlijk niet dat mensen zo iemands kind kunnen opeisen. Dan zit er naar mijn idee toch echt een stekkertje los.

Pas nog gezien.... iemands baby word heel relaxt vastgehouden door een familielid en schoonmoeders komt zo van "geef maar eens hier", plukt dat kind uit de armen en gaat er ergens anders mee zitten.
    Ik moest even 10x nadenken of ik het wel goed had gezien/begrepen... :(:$

18. mroos

mroos Niet meer actief

Hier hetzelfde verhaal maar bij ons hadden mensen er weinig begrip door en deden ze net of ik het verzon, minder succesvolle variant dus;).

19. Zindy

Zindy Actief lid

31 dec 2008
    306
    0
    0
    Ja, dat 'opeisen' vind ik ook vreselijk...

Mijn schoonmoeder is natuurlijk de moeder van mijn man en de oma van mijn zoon. Ik snap dat zij de kleine graag vasthoudt en dat mijn man dat ook leuk vindt, als zij dat doet.
    Maar toch vind ik het niet fijn om mijn kleintje in de armen van een ander te zien. Ook omdat ik haar niet altijd even geweldig vind zeg maar...

Ik hoop gewoon niet dat ze elke keer als ze op visite zijn de kleine willen vasthouden. Dan hoeven ze van mij niet op een uitnodiging te wachten haha. Dan houd ik zoveel mogelijk de boot af.

En net zoals de fles geven... ik vind dat dat iets is wat wíj als ouders doen... en niet anderen... en hij is ook nog zo jong... ik wil hem helemaal niet delen!

Als ik vroeger op kraamvisite ging, wilde ik nooit een baby vasthouden. Ik zei ook altijd 'ik kom wel kijken als het wat rustiger is voor jullie, al duurt dat misschien weken, geen probleem'. Veel mensen hebben echt geen tact in hun lichaam, denken alleen aan wat zij leuk vinden...

20. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Oei, kan me al enorm opwinden als ik jullie verhalen zo lees. Hier gebeurt het gewoon pertinent NIET, de enigen die onze zoon even bij zich mogen houden zijn ouders / broer + zus van ons en that's it. Ik ben ook zeker niet voornemens om bij binnenkomst te melden dat onze zoon niet vastgehouden mag worden, nee hoor, ze komen toch kijken? Kijken is niet hetzelfde als vasthouden.

En als mensen het vragen dan zeg ik gewoon nee. Klaar. Mijn kind (ja soory hoor, maar ik vind het ronduit ASO als het gewoon gevraagd wordt en zéker in je kraamtijd als je baby max 8 dagen oud is), ben hier behoorlijk stellig in, sorry :D

Deel Deze Pagina