waarmee beginnen groente of fruithap

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door maaike4, 27 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maaike4

maaike4 Actief lid

14 sep 2007
    141
    0
    0
    Hallo,
    Onze dochter is bijna 5 maanden en zit nu op 4 flessen. Ik wil nu ook gaan starten met het groenten en fruit, maar waar begin je eerst mee? En hoe pak je dat aan, hoeveel hapjes per keer etc.
    Groetjes Maaike

2. brussie

brussie Fanatiek lid

22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Wij zijn bij beide kinderen begonnen met fruit.
    Eerst een paar hapjes. Je zult merken dat je kind steeds iets meer wil. Na een maand zijn we met groente begonnen.

3. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Wij zijn begonnen met fruit maar ik denk dat je beter eerst met groente kunt beginnen. Fruit is namelijk zoet.. en groente niet en daardoor kunnen ze gaan weigeren.

Suc6!

4. Ramona001

Ramona001 Actief lid

24 jul 2006
    397
    0
    0
    Ik moest eerst van het cb met groente beginnen, daar zitten minder allergenen in dan in fruit, ik ben na 3 weken begonnen met fruit.Je merkt snel genoeg wanneer je kindje er aan toe is.
    En qua hapjes....sem zat na 2weken al op een heel (klein potje)en ik ben na 3 weken ook niet meer 3 dagen het zelfde gaan geven,

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Ik ben met fruit begonnen, peer. Maar na een week ook groente, wortel, geprobeerd. Gaat er hier allemaal lekker in hoor.

6. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik ga ook met groente beginnen, omdat daar minder zuren in zitten (krampjes) en omdat ze fruit qua smaak meestal toch wel lusten. Wij beginnen over ca. 2 weken in het weekend, dan kunnen ze op het kdv verder gaan.

Siem krijgt nu sinds afgelopen zaterdag 4 flessen en dat gaat heel goed. Ik (en hij) heb wel weer een beetje moeite met het vinden van een dagritme, dus ik weet nog niet zo goed op welk tijdstip ik moet geven...

7. missmariska01

missmariska01 Fanatiek lid

wij zijn begonnen met fruit en toen een potje groente, in het begin kreeg hij nog geen half potje op ;)
    maar dat gaat steeds beter!

8. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Wij zijn pas begonnen met worteltjes, spercibonen (die vindt ze wel heel erg lekker) en bruine bonen met appelmoes, gaat ook erg goed naar binnen. Over een week of 2 gaan we ook fruit introduceren.

9. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Hier precies hetzelfde als bij Merel ;)

10. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

7 sep 2006
    4.277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    ik zou als ik jouw was beginnen me groente, ze moeten wennen aan alle smaakjes en fruit lusten ze toch altijd wel

11. Suus81

Suus81 Actief lid

22 jun 2006
    265
    0
    0
    Wij zijn begonnen met fruit (banaan). Inmiddels krijgt ze ook wat hapjes groente.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je kindje 6 maanden is kun je beginnen met de introductie van vaste voeding. Het liefste begin je met groente, dit is voedzamer, geeft minder kans op klachten en is minder allergeen.
    Geef pure groente, geen mengsel. Potjes bevatten vrijwel altijd toevoegingen zoals rijst of appelsap! Dus gewoon zelfgekookt is beter.
    In het begin gaat het om kleine beetjes, hooguit 3 theelepels, en dan 3 dagen hetzelfde.
    Daarna kun je met een nieuwe groente beginnen. Als je kind 4 groentes goed eet, kun je fruit gaan introduceren.

Met 6 maanden is het overbodig om groente helemaal fijn te prutten. Gewoon prakken is voldoende, of je kunt je kind gewoon stukken in de hand geven om af te sabbelen. Je kind moet dan wel zonder al te veel steun rechtop zitten, bijvoorbeeld op je schoot, of in een kinderstoel, eventueel gestut met een kussentje.

Geschikte begingroentes zijn:
    aardappel, wortel, pompoen, courgette, broccoli, bloemkool, zoete aardappel

Sinds 1999 wordt geadviseerd om met 6 maanden bijvoeding te introduceren en liever niet eerder. Na de geboorte zijn de darmen namelijk nog niet helemaal ontwikkeld en kunnen ze iets anders dan melk niet verwerken. De darmen zijn nog erg permeabel, wat betekent dat ze te gemakkelijk stoffen in de bloedbaan toelaten, en dat kan leiden tot allergische reacties, maar ook krampjes of buikpijn. Pas na 6 maanden zijn de darmen 'klaar' om naast melk iets anders te verwerken (te vergelijken met 9 maanden in je buik: dan is de baby 'klaar').

13. Loewiese

Loewiese Actief lid

15 okt 2006
    124
    4
    18
    Wij zijn met 6 maanden begonnen met fruit (banaan) en 2 weken later ook met groente. De groente (worteltjes, pompoen) ging er in eerste instantie maar moeizaam in, maar toen we gingen mengen met aardappels of rijst ging het beter en nu eet ze zowel fruit als groente prima.
    Groeten,
    Maaike

Deel Deze Pagina