Beste verloskundige, Mijn droom is om dit vak te leren, maar zijn er ook echt nadelen aan? Hoe is het beroep om uit te oefenen ? Hoe is de opleiding? Is het een moeilijke opleiding? En welke vakken zijn belangrijk? Ik wil dit zo graag worden! Want het maakt me heel gelukkig om andere mensen te helpen. Gr. Lederi62
Hoi LEderie62, leuke vraag. Ons beroep is heel afwisselend, heel onregelmatig (lees; je moet er 's nachts vaak uit en dan overdag gewoon je werk doen) en heel verantwoordelijk. Je moet wel een stabiele basis hebben van waaruit je je vak kan uitoefenen. Dus een thuisfront dat achter je staat, drive om te leren en sociale activiteiten soms op een laag pitje te zetten. In mijn tijd had je voor de opleiding biologie en scheikunde nodig, ik weet niet hoe dat nu zit. Het is een fulltim eopleiding van 4 jaar met veel stages Vaak door het hele land. Je moet dus een auto tot je beschikking hebben wil je goed stage kunnen lopen en straks werken als verloskundige. Verloskudne op zich is al een hele uitdaging, maar daarnaast kun je later ook een hoop extra opleidingen/cursussen doen en je inzetten in vele takken van de verloskunde. Je moet goed kunnen samenwerken en goede sociale vaardigheden hebben. Verantwoordleijkheid kunnen dragen. Dit leer je ook allemaal wel op de opleiding, maar het moet je wel liggen allemaal. Het is leuk dat je met zoveel mensen in contact komt en zwangerschappen controleert en bevalingen en kraambedden begeleid; maar ook hier komt veel bij kijken. Verantwoordelijkheid en communiceren met derden is heel belangrijk. Aan elk voordeel zit een nadeel en die moet je tegne elkaar afwegen. Het is een super leuk beroep en je blijft leren en je moet jezelf scherp houden. Zou je dit beroep alleen kiezne omdat je baby's zo leuk vindt, is dit geen goed beroep. Mensen helpen en ondersteunen daarentegen is heel belangrijk. Lees je goed in en praat met zoveel mogelijk mensen die met verloskunde te maken hebben. En vraag eventueel informatiepakket aan bij de opleiding. En houdt de open dagen in de gaten. Succes met je keuze en inschrijving. Groeten Brigitte