Ik weet het even niet meer.

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door ramoontjuh82, 6 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ramoontjuh82

ramoontjuh82 Actief lid

8 okt 2008
    406
    1
    18
    Ons mannetje is geboren op 20 nov met 37+2. Hij had een te korte tongriempje en die is gekliefd door de verloskundige. Ik geef bv maar ons mannetje wil niet lang drinken aan de borst. Hij hapt wel toe en dan drinkt hij 2 a3 slokken en dan stopt hij weer. Hij zuigt dus niet door, hierdoor krijgt hij niet genoeg binnen dus kolf ik nog na.
    Hij wordt ook heel erg boos als het niet snel genoeg gaat.
    Ik heb ingetrokken tepels en voed met en zonder tepelhoedje.
    Ik hou dit niet lang meer vol zo eerst aanleggen, daarna de fles en dan ook nog kolven ben zo een uur a anderhalf bezig met voeden. Ik heb nog 2 jongens thuis zitten die ook hun aandacht vragen.

Kan het zijn dat hij niet goed gaat drinken doordat zijn tongriempje te kort is geweest? Of komt het doordat hij de fles krijgt dat hij daarom niet aan de borst wil?

Ik weet het niet meer. Heb alles geprobeerd. Heb jij nog tips?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Heb je het idee dat je kindje goed vacuüm kan maken en vasthouden? Of laat het snel weer los. Is het tongriempje niet weer vergroeid? Is gekeken naar lipbandje? Hoe is de mondmotoriek verder? kan je kindje volgen met zijn tong wanneer je bijvoorbeeld 'droog de tanden poetst' over zijn kaakjes?

Ik zou starten met aanleggen als hij rustig is, mogelijk nog wat slaperig. Let dus op vroege signalen. Geef borstcompressie zodat je toeschietreflex makkelijk op gang komt. Blijf je kindje stimuleren en voed hem eens in de rugby houding, in biologic nursing houding (even googlen) om te zien of hij langer bij de les blijft. Is je kindje wakker tijdens de voeding? Hoe is de groei?

Vergeet niet dat je kindje nu pas a terme is: een en ander kan nog heel vermoeiend voor hem zijn (geweest). Vanaf nu mag je vooruitgang verwachten in aansturing, wakker blijven etc. Ik zou hem dicht bij je houden, draagdoek? lekker samen in bad of op de bank 's avonds als de andere kids in bed liggen, huid op huid (ontbloot bovenlichaam) Veel samen zijn dus en geef het nog een week of 2! En schakel een lactatiekundige in, het is het waard!

3. ramoontjuh82

ramoontjuh82 Actief lid

8 okt 2008
    406
    1
    18
    Heel erg bedankt voor je reactie, maar ik heb besloten om te stoppen met borstvoeding. Ik heb ook al geprobeerd dat hij rustig is en om hem dan aan te leggen maar dat hielp ook niet. Hij wil het gewoon echt niet. Ik vin het heel erg jammer dat het weer niet gelukt is. Rugbyhouding heb ik ook geprobeerd helpt ook niet liggend alles al. Kan het tongriempje weer aangroeien dan?

Heb jij nog tips hoe ik het kolven kan afbouwen?

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Tongriempje kan weer minder beweging krijgen als je geen oefeningen doet de eerste 1,5 tot 2 weken. Heb je hier instructie over mee gekregen?

Afbouwen: wil je steeds meer tijd tussen de voedingen laten of steeds een voeding overslaan? Bij het laatste begin je bij een voeding waar je niet heel 'vol' zit: sla deze over en kolf enkel spanning af. Soepel is je toverwoord deze dagen. Kijk het een dag of 3 aan en als je lichaam het oppakt kun je een volgende kolfsessie afbouwen. evt. combineren met saliethee, 2 kopjes verdeeld over de dag en zien welk effect het heeft.
    Wat je kolft kun je natuurlijk nog geven bij de flesvoeding.

Veel succes! en vergeet niet te genieten van je ukkie!

5. ramoontjuh82

ramoontjuh82 Actief lid

8 okt 2008
    406
    1
    18
    Nee heb geen oefeningen mee gekregen. Ik probeer nu een voeding weg te laten maar ik kolf ineens ook niet meer zoveel kan dat kloppen.

Ik heb last van rode bultjes en jeukende borsten weet jij wat dat zou kunnen zijn?

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    jeuk kan verandering zijn. Houd in de gaten of je borsten soepel blijven. evt. verkoelende crème gebruiken (op borsten, niet op tepel!)

Je schrijft dat je ineens minder kolft: even voor de duidelijkheid: wil je borstvoeding afbouwen of kolven? of aantal kolfmomenten en wel blijven voeden?

In eerste geval: wanneer je wilt afbouwen met als doel stoppen, dan is het geen probleem natuurlijk en kun je zo verder.

Veel succes en geniet van je kindjes!

7. ramoontjuh82

ramoontjuh82 Actief lid

8 okt 2008
    406
    1
    18
    Ik ben dus afgelopen week ziek geweest omdat ik een borstontsteking had. Ik ben er goed ziek van geweest 40 graden koorts 3 dagen lang en antibiotica gekregen gelukkig. Voel me nu weer beter.

Ik kolf alleen nog maar omdat ons mannetje niet uit de borst wilde drinken.

Nu mijn vraag ik kolf hooguit nog 2x per dag dit om mijn borsten soepel te houden hoe lang moet ik dit vol houden want er komt bijna niks meer maar zonder kan ik nog niet.
    1 x per dag dat lukt de ene dag ook beter als de andere dag.

WAt adviseer jij om te doen met kolven?
    Hoe groot is de kans dat je weer een borstontsteking krijgt?

8. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ik zou nu niet al te snel afbouwen. Houd dit een kleine week aan als dat goed gaat. Dan kun je kijken of je 1 kolfbeurt minder kunt doen. Je kolft dan alleen om soepel te houden en ergste spanning af te halen.
    Je kunt combineren met saliethee, een kopje of 2 verdeeld over de dag. Salie remt productie.

Succes, laat horen wat je nog wilt weten. Oja, en probeer rustig aan te doen: niet te volle dagen, let op voor tocht, je hebt net ontsteking gehad: geef je lijf kans om op kracht te komen.

9. ramoontjuh82

ramoontjuh82 Actief lid

8 okt 2008
    406
    1
    18
    Ik heb gisteren nog gekolfd maar er komt niks meer.
    Ik heb er nu ook nog spruw bij gekregen en ons mannetje ook. Pfffff houd het dan nooit op want ik ben er zo klaar mee. Geef je geen borstvoeding meer en nog loop je te klieren bah.
    Ik heb een zalfje gekregen en ons mannetje een drankje. Ik hoop dat het gauw over is.

10. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Nou, ik hoop het ook voor je. Zo houd je er een beetje een kater aan over :(
    Spruw blijven behandelen tot 8 dagen nadat de klachten verdwenen zijn!

Veel succes verder, fijne dagen!

Deel Deze Pagina