QR code en vakantie

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Cin85, 7 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Lang getwijfeld of ik dit topic hier zou plaatsen of onder het corona gedeelte, want ik kan mij zo voorstellen dat mensen het corona gedeelte negeren omdat ze geen zin hebben in discussie.

Maar ik ben benieuwd of er meerdere mensen zijn die bij de luchthaven problemen hadden met hun QR code? En misschien ook handig om elkaar hier te waarschuwen?

In Spanje doet men dus niets met de internationale QR code, sterker nog, men heeft geen eens QR code scanners?! Dit zorgde voor aardig wat vertraging. De Nederlanders die alleen een QR code hadden, en geen geel boekje, hadden een groot probleem. In eerste instantie werden ze zelfs geweigerd voor de vlucht. Omdat ze dus geen bewijs hadden dat ze gevaccineerd waren (informatie bij vraagteken in de app was ook niet genoeg).
    Bij navraag bleek iedereen wel eens op corona getest te zijn bij de GGD, dus ik heb in mijn beste Spaans uitgelegd dat je in Nederland geen bewijs krijgt van een positieve test, maar daarna alleen van de negatieve test, dat is dan je herstelbewijs. Iedereen dus ingelogd met zijn digiD en dit laten zien. Gelukkig trapte ze hier in.
    Helaas was 1 oudere man al vertrokken, hij ging een pcr test afspreken en hoopte 1 of 2 dagen later alsnog terug naar Nederland te vliegen.

Ik ben benieuwd of meer mensen dit soort dingen hebben meegemaakt? En mijn tip voor de gevaccineerde mensen is dus echt om een geel boekje mee te nemen.

2. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ik las vandaag op Twitter dat dit bij de Franse grens ook het probleem was.

3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Ik vrees inderdaad dat Spanje niet het enige land is, dus handig om elkaar hier te waarschuwen.

Zara75 vindt dit leuk.
  4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.515
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Toch blijft het raar dat er geen eenduidig beleid is in de EU, gisteren nog aan patienten zitten verkondigen dat een stempel in hun gele boekje geen enkele meerwaarde heeft ;)
    We hebben ze er netjes ingezet hoor, mensen kwamen voor hun tweede AZ vaccinatie.

Spectre en Cin85 vinden dit leuk.
  5. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Wij hebben helemaal geel boekje omdat wij er eigenlijk wel vanuit gingen dat die qr codes zouden werken. We gaan over 2,5 week op vakantie. Hoe komen we nu nog aan een geel boekje incl de vaccinatie bewijzen?

6. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Het schijnt dat de printjes van de vaccinaties ook geaccepteerd worden in iig Frankrijk

bij bijvoorbeeld Thalys doen ze een 100% controle. Elders steekproeven

7. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.791
    9.309
    113
    Gelderland
    Ah toch dat gele boekje, wij hebben een geel boekje maar deze is niet voorzien van onze naam en andere gegevens. Nu hebben wij dat er zelf opgezet maar of dat voldoende is?

8. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Ik hoorde gisteren van iemand dat ze die bij de abwb gehaald had, geen idee of dat klopt hoor

9. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Nou he, want ze doen het wel voor alsof het een eenduidig Europees beleid is.
    Fijn voor die mensen dat jij zo aardig was!

Anouk2005 vindt dit leuk.
  10. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Bij de prik locatie van de ggd kan je ze kopen voor €8,50 (dacht ik) en ze direct laten stempelen.

11. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    Wat een gedoe allemaal:o:

citroenrasp vindt dit leuk.
  12. Koon

Koon Niet meer actief

Wij hadden op het vliegveld in Spanje (Ibiza) alleen die QR code van de Spaanse gezondheidscheck nodig (Health Control Form).
    Er werd nergens bewijs van vaccinatie of test gevraagd. :|

13. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Die had ik op de heenweg juist nodig. Maar daar krijg je alleen die QR op het moment dat je een negatieve test (of vaccinatie bewijs, maar dat weet ik niet zeker want daar heb ik niet op gelet) hebt, anders krijg je geen QR en kom je Spanje niet in. Overigens moest ik dit alles in Nederland bij vertrek ook al op Schiphol laten zien.

Maar best vaag dus als het overal anders gaat. Overigens is ibiza toch geel? Dan hoef je als het goed is op de terugweg helemaal niets te laten zien, tenzij dat ook weer veranderd is?

14. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Ik ben heel benieuwd hoe het gaat. Wij vertrekken woensdag met de auto naar Duitsland en Oostenrijk. Bij 2 van de 3 accomodaties vragen ze om het vaccinatiebewijs. De QR code staat klaar, ik heb het vaccinatiebewijs in drievoud uitgeprint (voor de zekerheid) en testafspraak voor de oudste staat gepland.

15. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    En als we al de vaccinaties hebben gehad?

16. Koon

Koon Niet meer actief

Oh nee klopt, op de terugweg moesten alleen een formulier vanuit de rijksoverheid moeten laten zien op het vliegveld van Ibiza.
    Sloeg nergens op. Nederlands formulier aan Spanjaarden laten zien. Maar goed.

Die QR code op de heenreis kreeg je als je op dat formulier had ingevuld dat je een negatieve test had inderdaad. Maar ja, dat kan dus iedereen invullen.
    Maar nergens werd gecontroleerd of je ook echt daadwerkelijk een negatieve test bij je had.

Wij moesten op Eindhoven Airport ook die QR code laten zien. Maar ook daar dus niet het bewijs van de negatieve test.

17. MissXray

MissXray Niet meer actief

Zal vast het halve forum over me heen gaan krijgen, maar als je echt zeker wil zijn dan plan je voor vertrek toch even die gratis PCR test? Weet je zeker dat je goed zit op alle fronten.

Jessi79 vindt dit leuk.
  18. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    dan kun je ook op een later moment terug gaan naar de vaccinatie locatie met je bewijsstukken en je paspoort (en je gele boekje) om alsnog de stempels te krijgen.

19. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Via wat heb jij je vaccinatiebewijs uitgeprint? Vanuit de app of dat formulier die je mee kreeg na het zetten vd vaccinatie?

Deel Deze Pagina