Hé, ik ben gestopt. Mijn paard is zelf ook drachtig en in mei uitgerekend. Het voelt voor mij ook niet goed om nu te gaan rijden. Je zult net zien dat je valt! Maar dat is voor iedereen verschillend.
Ik heb besloten om de eigenaar toch maar in te lichten over onze kinderwens... Zometeen gaan we samen rijden. Ik vertel het niet alleen ivm wedstrijden maar ook ivm hun vakantie. Gisteren vroeg hij of dat ik tijd en zin heb om voor de paarden te zorgen als hun op vakantie gaan, eind juli 2 weken. Lijkt me super... heb het vaker gedaan bij mensen waar ik toen werkte samen met een ander meisje. We bleven dan in huis daar. Maar nu moet ik het alleen doen... én werken, én ze hebben hun hengst daar die dan een aantal merries bij zich heeft lopen om te dekken, 2 x daags voeren en poepscheppen... Als ik dan bijvoorbeeld net zwanger zou zijn is dat toch een hele klus in mijn eentje. Mijn vriend blijft thuis met de hond. En een hitsige hengst tussen de merries is toch een risico. Ik vind dat de eigenaar toch een recht heeft van weten zodat hij iets kan regelen... ik heb het gevoel dat ik hem voorlieg als ik het niet vertel en alleen maar ja en amen zeg tot het moment ik voor 100% zwanger ben. Pffffff wat een gedoe terwijl ik nog niet eens zwanger ben Groetjes Cynthia
Zolang je je goed voelt zou ik gewoon blijven rijden. Momenteel haak ik even af omdat ik me te beroerd voel, maar hoop toch snel weer op mijn paard te kunnen stappen. Bij mij in de les heeft er iemand tot haar 7e maand gereden, ze voelde zich gewoon super en is rustig aan gaan doen. Maar kon dat uurtje toch lekker nog genieten. Helaas ken ik ook iemand die al na 3 maanden zwangerschap moest stoppen omdat het kindje niet goed groeide. Ik denk dat het dus echt per persoon ervan afhoudt hoelang je het voel kan houden. Maar ik zou wel uitkijken met vallen en geen paarden kiezen waarbij je dat risico loopt. Ik heb zelfs de hoop en stel me daar toch wel op in dat ik in Juni zwanger mee kan doen aan de Eper Paardenvierdaagse met mijn paard. Of het nu onder het zadel is of met de aanspanning, ik wil erbij zijn.
hallo ik heb bij alle 2 de zwangerschappen vanaf dag 1 niet meer gereden ik heb een super braaf paard die nog nooit wat gedaan heeft maar als hij schrikt of weet ik het wat kan hij me er evengoed afgooien niet zijn schuld dan maar toch ik ga echt het risico niet lopen dat ik er vanaf val en dat er iets gebeurd met de kleine dus ik zeg stoppen zodra je zwanger ben maar jah dit is natuurlijk ieder zijn eigen mening !
@cyntje78; ik vind persoonlijk dat je wel heel erg op de zaken vooruit draaft; bedoel je kunt het de eigenaar wel vast meedelen maar wie zegt dat je (en dat klinkt hard misschien) dit jaar zwanger raakt? Misschien duurt het wel ongewild langer, je weet t niet... Op het moment dat je echt zwanger bent is het nog vroeg genoeg om te vertellen toch? @ikkelies10; ik heb tot 23 weken gereden, toen ging t vriezen en vond ik t te link worden, ook al is mijn paard 200% betrouwbaar. Denk ook dat wanneer ik er toch opgeklommen was ik er geheid afgevallen was, puur vanwege twijfel / onzekerheid dan, en dat voelt mn paard. Je eigen angst / onzekerheid slaat echt over naar t paard, dus zodra je dat gevoel krijgt kun je beter stoppen (denk ik). Kan trouwens niet wachten tot ik weer kan rijden! Mis het echt!
@Tizzy.... ik heb vanmiddag positief getest hahahaha... alsof ik het aanvoelde Vanmorgen hebben we het er wel even over gehad. Die man werkt zelf in de zorg en misschien scheeld dat wel.... je praat gemakkelijker over die dingen lijkt wel. Dusss... voorlopig rijd ik nog zolang ik me er goed bij voel. Zaterdag test ik weer... dan is mijn NOD. Groetjes Cynthia
WOW!!!! Super!!!! GEFELICITEERD!!! Kijk nu worden de zaken anders! Zal voor je duimen dat je zaterdag weer posi test!
alvast voorzichtig gefeliciteerd dan! ik heb zelf de eerste weken niet gereden, omdat ik hondsmoe en misselijk was. daarna voorzichtig wat gedressuurd (L-niveau, dus niet te zwaar) en wat rustige buitenritjes gemaakt. met 20 weken was ik al zo dik dat ik er haast niet meer af kwam, haha, dus ben ik gestopt. toen had ik ook ineens het idee 'ohjee, ik moet er écht niet afvallen nu'. nou, dan zit je dus niet lekker meer natuurlijk. heb toen nog een week of vier gelongeerd, maar daar word ik veel moeier van dan rijden, dus dat was toen ook over en uit. heb paard toen ook met verlof gedaan. hij loopt elke dag buiten, en ik geef 'm nog wel aandacht enzo. verzorging bij ons op stal is echt top, dat is een vette zorg minder. en ik heb vriendinnen die ook naar 'm omkijken (heb eigen paard, zie album).
Allereerst van harte gefeliciteerd! Zelf verdien ik mijn brood met lesgeven/rijden/zadelmak maken ed. Op het mometn rij ik nog dagelijks 3 tot 6 paarden, wanneer het me teveel word longeer ik de jonkies en/of neemt mijn vader het van me over (we hebben samen de paarden in training staan). Zadelmak maken doe ik niet meer, daar hebben we de rollen omgedraaid. Ik longeer en mijn vader erop, wanneer ik het vertrouw en het voelt verantwoord neem ik ze over. Zo ben ik vandaag nog op een jonge merrie gegaan die we nu een maandje hebben staan om zadelmak te maken. Verder rij ik een stel 4jarigen, mijn eigen hengst en nog een andere hengst. Beide zijn erg betrouwbaar en het voelt voor mij nog goed! Heb wel besloten niet meer op concours te gaan dit jaar. Een andere jonge hengst die ik uitbracht op concours is inmiddels geruind en ben ik (voorlopig) mee gestopt te rijden. Zolang mijn gezondheid het toelaat en het goed voelt wil ik blijven rijden. Zie mezelf nog niet op de bank hangen de halve dag! Er zijn mensen die bijna letterlijk op het paard bevallen en er zijn mensen die of door medische redenen of door een onprettig gevoel al heel snel stoppen. Zo is m'n instructrice nog tot een paar weken voor de bevalling naar het NK Lichte Tour geweest destijds. Heel verhaal.. Kortom er valt geen touw aan vast te binden. Je baby zit tot een tijdje voor de bevalling heel veilig in dat vruchtwater. Zolang je maar naar je gevoel luisterd en je gezond verstand gebruikt! Een hele fijne zwangerschap iig!
Gefeliciteerd meid! Zijt toch maar voorzichtig met het paardrijden. Ik rij ook al meer dan 10 jaar paard en mijn genecoloog raadde het mij af om te blijven rijden. Ik ben daarom ook meteen gestopt er mee van het moment dat ik wist dat ik zwanger was.
luisteren naar je lichaam, geen zwangerschap is het zelfde en geen lichaam is het zelfde. Zolang jij je prettig voelt en vertrouwt voelt kan je gewoon doorgaan (evt. op rustiger tempo). Zodra je twijvelt gewoon stoppen.
Dank jullie wel allemaal! Vanmorgen moest ik om 7 uur werken dus om 6 uur getest! Postitef Ik voel me kiplekker! Maar ga het rijden terug schroeven naar 2 x per week zodat de eigenaar meer kan (moet hahaha) oeffenen. Ik twijfel zowiezo over de wedstrijden omdat dit speciale gangenwedstrijden zijn en de tölt is nog ver te zoeken... Gelukkig zijn ijslanders niet zo groot... Fjalladis is 1.36 m en als ze straks kan tolten dan is dit een heerlijke gang. En in april komt de hengst naar huis en dan wordt Fjall gedekt... hahaha strakkies samen zwanger! Fjall gaat dan in december met zwangerschapsverlof. Groetjes Cynthia
Ik las net dat sommige hun paard na een paar weken / maanden dan ook op 'verlof' zetten, en longeren. Ik denk ook over alles al na, ook al ben ik nog niet zwanger, maar heb het gevoel dat het deze maand lukt ik heb eigen paardje, en staat op een landje. longeren kan alleen als het land droog is. ik ga 1x in de week in een bak, 6 km verderop, rijden. dus ik moet wel de weg over. ( maar ze is goed verkeersmak) Hoe moet ik het dan gaan aanpakken, als ik misschien ook na een paar weken al moet stoppen.. ( ik hoop dat ik ook tot paar maanden kan doorrijden, maar dat is afwachten) Maar moet ik dan iemand zoeken die dan 1x in de week met haar in de bak gaat rijden, en voor de rest lekker buiten laten lopen, en zelf lekker blijven verzorgen? Ik denk graag vooruit , ook al ben ik nog niet zwanger maar ik kan me hier best druk om maken, mijn paardje is mijn alles!
Hoi Roos1987.... ik denk dus ook graag vooruit... en zie mijn banner hahaha! Ik heb de afgelopen week nog heerlijk gereden iig... nu moet het weer nog meewerken. Afgelopen week tot mijn onderbroek nat geworden! Ik geniet nu nog van de rustige ritjes met stukjes training ertussendoor. Groetjes Cynthia
Hier ook iemand met een eigen paardje. Ik heb een 10 jarige haflinger die zijn energie 'slecht' kan verdelen. vaak een heethoofd en vooral eentje die bezig gehouden moet worden... Op zogenaamd verlof zetten of alleen longeren zou voor hem marteling zijn. Ik wist dit van te voren (heb hem al 6 jaar onder mijn hoede) dus ben ik ruim van te voren gaan zoeken naar een bijrijdster. Zelfs al voor ik met de pil gestopt was. Veel mensen hebben dit voorbarig gevonden. Maar nu blijkt dat ik de beste weg heb gekozen. Toen ik eenmaal zwanger was waren de bijrijdster en mijn haf vrij goed aan elkaar gewend. Omdat hij gewoon een vrij lange gebruiksaanwijzing heeft, moet je even doorhebben wat je met hem doet. Ik heb toen veel met haar samen gereden (een op de fiets en een op het paard en toen wisselen) maar toen ik bij week 10 een lichte bloeding kreeg, zakte de moed me in de schoenen! Had ik dan toch teveel gedaan? Het voelde goed, maar blijkbaar had ik toch mijn lichaam overschat... Het bleek een adertje te zijn van de baarmoedermond dat was gesprongen. Dag erna een echo gehad en daar was alles goed. GODZIJDANK! Daarna ben ik niet meer opgestapt. Had er geen vertrouwen meer in... Ik denk ook dat je dat heel goed in de gaten moet houden. Je kunt wel plannen en dingen willen, maar dat is enkel en alleen naieve praat. Je KUNT NIKS PLANNEN! je kunt afwachten hoe lang je het gaat volhouden, maar als je opstapt en dan ineens buikkrampen krijgt, is het je alles behalve waard! Ik zou dus ook iedereen duidelijk laten weten dat je doorrijd tot JIJ de grens voelt komen. Dus voor mijn part de ene week nog vier keer, de week erna niet meer. Uiteindelijk weet je zelf wat het meeste waard is: Je kind en niet je paard!
ja goed gezegd inkidinkidoe, het is ook niet te plannen, en ik laat ook alles op me af komen, maar ik ga er wel voor zorgen dat mijn paard voldoende beweging gaat krijgen en bereden gaat worden. Maar dat zie ik dan tegen die tijd wel. en ja, cyntje 78, haha ik was vanmiddag drijfnat! en toen ik klaar was met rijden werd het droog hopelijk wordt het snel beter weer! Nog lekker ervan genieten!