Ik heb een vraagje over het aanbieden van ander drinken dan melk en ons schema. Mijn zoontje is nu 6 maanden en op dit moment hebben we het volgende schema: 8:00 180+6 en 2 scheppen rijstebloem 10/11.00 fruit 12.30 180+6 15.30 groente (100 gram was vandaag te weinig, dus dat gaat weer wat meer worden) 17.00 180+6 20.00 180+6 en 2 scheppen rijstebloem De ochtendfles drinkt hij vaak niet helemaal op en net om 17.00 ook weer wat laten staan. De reden dat we in de middag al groente gaven was om hem eerst te laten oefenen, maar dit gaat zo goed dat ik het schema wil gaan veranderen zodat hij tegelijk met ons gaat eten. Dus: 8:00 180+6 en 2 scheppen rijstebloem 10/11.00 fruit 12.30 180+6 15.00 180+6 17.00 groente (100 gram was vandaag te weinig, dus dat gaat weer wat meer worden) 20.00 180+6 en 2 scheppen rijstebloem dit zal niet zo'n probleem zijn, maar nu vroeg ik me af als ik om 12.30 wil beginnen met een boterham kan ik dan het beste dan wat thee bij geven of toch een klein flesje melk erbij? En als jullie thee geven geven jullie dat dan in een fles met speen erop op een tuitbeker? Dat laatste gaat volgens mij niet lukken namelijk, maar neem aan dat het ook gewoon uit een fles met speen kan toch?
Ik zie dat er in je `nieuwe` schema de tijden 12.30 en 15.00 allebei een fles wordt genoemd. Is geen probleem alleen de grote van de fles gaat hem denk ik niet worden. Als hij om 12.30 een fles van 180/6 krijgt, dan gaat het je waarschijnlijk niet lukken om hem om 15.00 dus na 2,5 uur weer een fles van 180/6 te laten drinken. En ben je al aan het oefenen met brood? Want voordat hij een hele boterham op zal eten en je dus die fles kunt laten vallen, ben je wel een maand of 2 verder schat ik zo. Hier wordt sinds het weekend past een halve broodkorst gegeten. Als je thee wilt geven zou ik wel een tuitbeker met een zachte tuit geven, ik gebruik die van avent. Waarom wil je hem tegelijk laten eten met jullie? Hier ben ik juist blij dat hij niet tegelijk met ons eet, aangezien wij dan ons eten ook warm op kunnen eten. Ons schema: 9.00 fles 12.00 fruit 13.00 fles + broodkorst 17.00 groente 18.00 yoghurt 20.00 fles met rijstebloem Wij hebben ook eerst voor oefenen de groente al wat vroeger gegeven als 17.00 maar dit is vanzelf verschoven omdat hij wat langer ging slapen smiddags.
Onze dochter at de eerste maanden om 17.00 en ging daarna voor 45 min slapen dan gingen wij eten. Toen dat slaapje verviel aten we gewoon met z'n 3en. Zij een hap, ik een hap. Ik heb ook niet altijd meer warm eten maar manlief is altijd eerder klaar dan helpt hij haar verder en kan ik eten. Persoonlijk zou ik lauw eten niet als reden zien om ze daarom maar apart te laten eten. Ze is onderdeel van het gezin dus gewoon gezamenlijk eten. Als je met elkaar kletst is het eten ook wel eens afgekoeld. Thee gaf ik gewoon in dr flesje en later in een rietjesbeker.
Wij stapte met zo een 6,5 a 7 mnd over naar het volgende schema 0800 papfles 180/6 1000 Fruit 1200 1 boterham met 180/6 melk 1500 tussendoortje (bijv liga, soepstengel, rijstwafel, fruit) met wat water of thee 1700 Warm eten + toetje 1945 180/6 papfles (rijstebloem) Thee zal ik als ik jou was ook in een tuitbeker geven met zachte tuit. Wij hebben ook die van avent en gaat prima Warm eten doet ze altijd alleen. Soms neem ik dan ff met haar een broodje. Want wij eten altijd laat thuis. Pas rond 1900. In de weekenden eet ze wel met ons samen.
@fleur Dank je wel voor jou schema. Ik denk dat ik het ook zo wil gaan doen. @lolliebol de hoeveelheden maken mij niet zoveel uit. Hij drinkt toch wel zoveel als dat hij zelf nodig heeft. We beginnen nu met oefenen met brood. Zien wel hoe dat gaat. Ik heb besloten daarbij gewoon nog de fles te geven. Ik verwacht niet dat mijn kleine vreetbeer er 2 maanden voor nodig heeft, maar we zullen wel zien. Ik heb geen haast. Nu zullen we nog niet tegelijk eten met onze kleine man, maar ik wil op den duur wel samen eten ja. Ik vind dit a gezelliger en b makkelijker (als hij zelf kan eten). Ik draai de fles en het hapje nu om zodat we hier naar een vast ritme kunnen werken en het hapje wat nu als tussendoortje wordt gegeven zijn avondeten gaat worden. Wij eten nu vaak nog erg laat omdat mijn man laat thuis is(na 19.00) dus samen eten is het nu nog niet en ik kan dus ook gewoon warm eten. Zal voor de thee eens een tuitbeker met zachte tuit gaan halen. Dank jullie wel voor de tip.