Beste UWV, Per 1 juli a.s. loopt mijn arbeidscontract af, welke niet verlengd zal worden. Ik heb dan 2 jaarcontracten en 1 uitzendcontract van een half jaar gehad in dezelfde functie, bij dezelfde werkgever. Ik heb tot 23 juli zwangerschapsverlof. Nou had ik bij mijn werkgever mijn vakantie gepland na mijn verlof. Kan ik nu ook per september pas ww aanvragen? Of moet dit echt aansluitend aan mijn verlof?
Beste Olly, Allereerst mijn excuses voor het late antwoord; je vraag was niet binnengekomen in ons zoekprogramma. Je kunt de WW direct na afloop van het verlof aanvragen. Bij de beoordeling van je aanvraag kijken we namelijk naar het aantal gewerkte weken 36 weken voordat je werkloos werd. Als je eerst op vakantie gaat, en daarna de WW aanvraagt, kan dat nadelige gevolgen voor je recht op WW hebben. Op het aanvraagformulier kun je aangeven wanneer je met vakantie wilt. Bij de WW heb je 20 vakantiedagen voor een volledig jaar. Omdat de WW ergens in juli ingaat, heb je ongeveer de helft daarvan. Het overige deel van je vakantie wordt de WW niet doorbetaald. Wel krijg je van je werkgever de niet gebruikte vakantiedagen uitbetaald. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare