Ik vraag me af hoe lang je na de geboorte van je kindje kraamvisite krijgt. Hoe was/is dit bij jullie?
Totdat Lilly 5 weken was zeer regelmatig kraamvisite gehad (paar keer per week). Nu komt er bijv zondag nog kraamvisite en zijn er nog een paar mensen die moeten/willen komen. Maar ben er nu eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee hoor.
De eerste dag/dagen willen we deze keer alleen mijn (schoon)ouders en mijn broer en schoonzus. We gaan een kraamfeest geven 3 weken na de bevalling dus de rest moet geduld hebben Vorige keer had ik na een dag al ooms en tantes en mijn oma's naast m'n bed staan, daar heb ik geen zin in deze keer. Voor de rest zou ik echt je eigen planning gaan regelen. Laat niet over je heen lopen want dan ben je zo oververmoeid en dan is kraamvisite helemaaaal niet leuk meer..
Vorige keer had manlief heel snel iedereen toestemming gegeven om naar het ziekenhuis te komen. Verschrikkelijk vond ik het. Hij vond het ideaal, dan hadden we thuis wat rust. Deze keer doen we het anders. In ziekenhuis, of in ieder geval de eerste dagen enkel wat familie en max. 1 stel/gezin per dag. De rest is afhankelijk van hoe ik me voel, pas een heeeel stuk later welkom.
De eerste paar weken was 't heel druk, elke dag wel wat, daarna werd 't minder, maar tot 3 maanden toch nog minstens 2 bezoekjes per week.
Zucht.. bij ons ook 4 maanden lang kraambezoek gehad,.. vond het te lang. 't Was toen ook ongeveer drie dagen in de week bezoek... probeerde het uiteindelijk wat bij elkaar te proppen, de visite... bijv. 3 stellen per keer, maar 't is en blijft druk. Weet niet hoe ik het een volgende keer aan zou willen pakken. Misschien zelfs wel op 't kaartje zetten. Bezoek graag in de kraamweek. Dan kun je het maar gehad hebben en kun je daarna volop gaan genieten van de nieuwe aanwinst. Ach, voorlopig is het nog niet zo ver, we zullen zien.
Het hangt er natuurlijk ook wel een beetje van af hoe groot je familie en vrienden kring is. Wij hebben de boot een beetje afgehouden met kraamvisite. Ook omdat mijn jongens prematuur geboren zijn en eerst 8 weken in het ziekenhuis hebben gelegen. Familie en zeer goede vrienden hebben de jongens bezocht in het ziekenhuis. En toen ze thuis kwamen zijn er nog een aantal mensen geweest. Moet eerlijk zeggen dat ik er ook totaal geen zin in had. Steeds mensen in je huis terwijl wij helemaal kapot waren van 8 weken ziekenhuis. Dit hadden we wel een beetje laten merken waardoor de kraamviste dus (gelukkig) bijna niet kwam. Een vriendin van mij heeft ook maandenlang visite gehad. Lijkt me echt niks aan. Er komt geen 3e bij ons maar stel als we dit wel hadden gewild dan zou ik denk ik voor een soort kraamfeest kiezen.
Hier tot een maand of 3. Maar dan in het begin wel meer en dan met de tijd aflopend. Ik vind het wel gezellig eigenlijk. Vooral bij een tweede of derde kind. Dan ben je toch iets meer aan huis gebonden en heb je wel wat afleiding c.q het breekt de dag.
De vorige keer heb ik het afgekapt toen mijn zwangerschapsverlof erop zat. De mensen die toen nog kwamen (niet veel hoor) noemden we gewoon visite.
Wij hebben hier de kraamviste pas 2 weken na de geboorte laten komen maar ik had best een pittige bevalling en was na de bevalling flauwgevallen door veel bloedverlies en uitputting ( was een nacht en een dag met voor ween bezig en die nacht erna met de bevalling zelf) Dus de hele kraamweek en die week erna was ik supergammel en zat ik er echt doorheen. Toen na 2 weken voorzichtig wat vrienden uitgenodigd, maar telkens 1 stel per keer. Onze ouders zijn wel geweest in het ziekenhuis, moest 1 nachtje blijven) Ow en er waren gelukkig heel veel vrieden/familie die het wel respecteerden dat we bezoek uitstelden, maar ook mensen die er beledigd om waren dat ze niet meteen mochten komen kijken. Maar laat je door dat soort mensen niet van je stuk brengen hoor! Als jij je niet lekker voelt om bezoek te ontvangen, komen ze maar een dag of week later. Ook als je moe wordt tijdensje bezoek, gewoon zeggen! Jij bent net bevallen en niet zij! xxx
Bij de eerste hebben we een maand of 2 kraambezoek gehad. Wel steeds minder, in het begin wel 3-4x per week, later alleen in het weekend. Bij de tweede hebben we maar zo weinig kraambezoek gekregen, ik geloof dat het na 2 weken al afgelopen was. Ik vond het niet zo erg, het was al druk zat met 2 kinderen en ik ben toch al niet zo dol bezoek. Wat ik wel een beetje zielig voor hem vond: bij de eerste kregen we meer dan 200 kaarten en mensen die niet langs konden komen stuurden zelfs cadeaus per post. Bij de tweede kregen we 'maar' 35 kaarten en geen postcadeautjes. Omdat in mijn directe omgeving (zusje/nichtje/beste vriendin) ook in diezelfde tijd babies werden geboren die veel meer kaartjes, bezoek en cadeautjes kregen, vond ik dat soms wel een beetje steken tegenover mijn kind. Vooral omdat de vrienden en familiekring grotendeels hetzelfde was voor al die babies en de mijne dus duidelijk veel minder aandacht kreeg.....
Het kraambezoek duurde bij ons dik 9 weken...toen was ik er ook wel een beetje klaar mee hoor. Ik heb een keizersnede gehad, dus wij hebben het de eerste week bewust heel rustig gehouden met bezoek, maar daarna barstte het los. Bij een eventueel tweede kindje gaan wij een kraamfeest geven, vooral voor de ooms en tantes die we normaalgesproken nooit zien
Bij onze eerst was de kraamweek echt een topdrukte maar dat had de kraamhulp super verdeeld als er iemand langs wilde komen dan gaf ik de telefoon aan haar en dan pakte ze de agenda erbij en had ze een mooi plekje buiten de rust tijden en in de tijd dat ze zelf nog bij ons was ideaal we hadden steeds een aantal mensen binnen en die waren netjes na een uurtje weer weg zodat iedereen de kans had om de baby te zien en met ons te praten enz. Ideaal zo´n kraamhulp. Bij de 2de waren er ineens heel wat minder mensen maar onze kraamhulp deed het weer zoals wij het graag wilde dus echt super. Denk dat we bij de eerste ongeveer 3weken bezoek hebben gehad en bij de 2de 1.5week was echt beduidend minder. Nu gaan we omdat we ongeveer 250km verder wonen als toen van onze vrienden en familie vandaan gaan we een kraamfeest geven voor hun dat ongeveer een 2weken na de geboorte zal zijn. Mijn moeder en schoonouders zijn natuurlijk al wel welkom en ooms en tantes natuurlijk ook maar de rest moet op de afgesproken kraamfeestdagen komen. Wil er 2 plannen zaterdag en zondag en dan moeten ze even een belletje geven welke dag ze komen zodat het een beetje is verdeeld over 2 dagen. Geven het kraamfeest gewoon op ons eigen erf groot genoeg en kunnen lekker alles bij huis houden baby gewoon in eigen bedje en met bbq en partytent en grote teraskachel komen we een heel eind toch in de winter haha we zien wel hoe het gaat duurt nog een hele tijd...we hebben de tijd tot februari
Op de dag van de geboorte zijn alleen de (schoon)ouders langs geweest en in de loop van de 1e week is de rest van de directe familie (broers, zussen, oma's) langs geweest en nu 6 maanden later is er nog steeds een aantal mensen dat roept: we komen binnenkort nog op kraamvisite hoor!
wij hebben het bezoek ook geprobeerd te beperken tot de kraamweek en een kraamfeest. Mijn tip; plan je kraamfeest niet te snel, na 2 wkn zou ik zelf niet zien zitten, minstens na een maand of 6wkn. Nu twijfel ik of we wel zoveel bezoek in de kraamweek willen, vooral het bezoek 's avonds trok ik niet zo, in combinatie met een peuter die dan eigenlijk moet slapen maar niet wilde vanwege de onrust in huis, en als dan alles achter de rug was, begon de beeb te huilen en moest gevoed etc.etc. Dus dan om 23.00 of later zelf pas aan slapen toe, baby nog een paar keer wakker, 's ochtends 8.00 de kraamzorg weer op de stoep met programma..... Tsja, lastige dilemma's, je wilt ook wel weer graag je blijdschap delen en de baby showen! En wekenlang een beetje bezoek lijkt me ook weer zo wat......
wij hadden de eerste week ook storm loop. ik was al wel weer aardig goed na de bevalling heb er niet zoveel last van gehad en was niet moe. dus zat vanaf dag 1 al weer mooi in de kleren en de make up op de bank. toch waren er mensen bij die gewoon van 1 tot 7 bleven zitten dit was voor mij ook te veel. ik durfde niks te zeggen en dat doe ik zeker bij de 2e wel (mochten we die krijgen) we hebben er ook wel 2 maand in gezeten en dan heb je idd je nocht wel een beetje van de visite. na 2 a 3 weken moet het wel klaar zijn met de visite vind ik. fam kwam soms wel elke dag hier nou is dat niet zo erg maar wel veel als je ook nog andere visite krijgt. ik zou het gewoon zeggen als je je nocht hebt en rust wil. wij hadden het wel duidelijk op het kaartje staan. na 6 uur geen bezoek meer en tussen 12.00 en 15.00 uur rusten moeder en kind. heb je toch een beetje tijd voor je gezinnetje
Ik heb hier nog geen ervaring mee, maar als ik dit allemaal zo lees ben ik blij dat wij bij onze 1ste een kraamfeest gaan geven. Er willen zoveel mensen komen en we hebben totaal geen zin om weken/maanden met mensen over de vloer te zitten dat we dus maar een feest geven. Wij doen het ong 2 a 3 weken na de uitgerekende datum, dan hebben we nog kans dat mensen ook buiten in de partytent kunnen Alleen hele close familie mag de eerste week komen
Kraamfeest kan inderdaad erg fijn zijn. Hier de eerste week super veel mensen geweest. Nu druppelen er af en toe nog een paar mensen binnen. Gister nog visite gehad. En aankomende week ook weer. Maar dat heeft nu echt te maken met vakantie.
Hier de eerste week geen visite omdat we eerst wilden wennen en mijn man had het toen super druk op het werk. Daarna af en toe bezoek en na een week of 4 had mijn man vakantie en toen hebben we er veel gehad maar ook echt tijd voor onszelf over gehouden. Na die vakantie ook af en toe nog maar iemand gehad, denk wel de laatste met ong 5 a 6 maanden. Maar goed, dat was in die fase nog maar af en toe.