zwanger en nachtmedewerker

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door MCR, 26 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MCR

MCR Actief lid

26 sep 2013
    278
    0
    16
    NULL
    NULL
    Goedemiddag,

Misschien dat deze vraag al ergens gesteld is, maar ik kon het met de zoekfunctie helaas niet vinden. Ik heb net ontdekt dat ik zwanger ben en werk zelf in de nachtdienst. Ik draai altijd nachtdiensten en voor die functie ben ik dan ook aangenomen. Nou las ik ergens wel dat je vanaf een bepaalde tijd geen nachtdiensten meer hoeft te werken. Maar hoe zit dit als je alleen maar nachtdiensten draait en je functie dan ook nachtmedewerker is ?

Alvast bedankt

2. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    De wet zegt letterlijk het volgende:
    "De zwangere werknemer kan niet verplicht worden arbeid te verrichten in nachtdienst, tenzij de werkgever aannemelijk maakt dat dit redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd."

In principe hoef je dus geen nachtdiensten meer te werken vanaf het moment dat je zwanger bent, behalve als je werkgever een goede reden heeft om je wel 's nachts te laten werken.

Ik zou het eerst met je baas bespreken en bekijk samen wat eventueel mogelijkheden zijn voor alternatieve tijden. Kom je er niet uit, dan kan je verdere stappen ondernemen.

3. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.045
    46
    48
    friesland
    Feit blijft hetzelfde, je hoeft vanaf 12 weken geen nachtdiensten te draaien. Mijn verloskundige raadde mij aan niet langer dan 20 weken door te gaan.
    Is er een optie om overdag te werken? Hou er rekening mee dat je dan wel je ort kwijt raakt.

4. MCR

MCR Actief lid

26 sep 2013
    278
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dankjulliewel voor de reacties

@ butterfly83 overdag werken op dezelfde groep gaat waarschijnlijk niet omdat ik daar niet de juiste opleiding voor heb. Misschien iets anders binnen de instelling zou wellicht kunnen. Inderdaad wel jammer dat ik dan mijn ORT kwijt raak, maar ik ben best bereid om een dagje meer te gaan werken om dat op te vangen (werk nu maar 18 uur per week), of het gewoon met minder te doen.

@ Saartje 5 Ja, wat is een goede reden? Ik werk daar alleen vanwege de nachtdiensten, en daar bestaan mijn werkzaamheden nou eenmaal uit. Maar of dit ook echt een goede reden is om mij in de nachtdienst te laten? En misschien is mijn baas ook wel heel schappelijk erin

Op zich red ik het nu nog wel, en de zwangerschap is nog heel pril, en wil het ook pas met drie maanden vertellen op mijn werk. Daarvoor heb ik sowieso een afspraak met de verloskundige en die kan mij ook nog adviseren. Ik wilde alleen al wat informatie van te voren opzoeken.

Als er nog meer adviezen zijn dan hoor ik het wel

groetjes

MCR

5. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    @ butterfly; zoals ik het lees kan je zelfs voor die 12 weken beroep doen op je zwangerschap, ja moet het natuurlijk wel eerst vertellen op je werk.

@ MCR: Die goede reden weet ik ook niet, ik denk dat dat per geval afhangt en zeker omdat jij bent aangenomen voor de nachten zou het wel eens een goed punt kunnen zijn voor je baas. Vanaf het moment dat er medische redenen zijn is het een ander verhaal natuurlijk!

Overigens heb ik met 9-10 weken 2 weken in het buitenland gezeten, ik had geen probleem met 7x12u werken maar voor de nachten heb ik bedankt. Ik had het niet gered om ook nog eens 7 dagen per week 12u 's nachts te werken!

6. Kittie

Kittie Actief lid

30 sep 2013
    107
    0
    0
    Ik werk ook wisselende diensten (dag avond en nacht). Ik heb het met 4-5 weken al aangegeven aan mn planner. Ik probeer het nog wel een paar weken te blijven doen, maar zie wel op tegen isolatie- en agressieve patienten. Ook heb ik altijd veel last van het terug komen in mn ritme wat slapen betreft.

7. Doritoo

Doritoo Actief lid

25 okt 2009
    221
    0
    0
    Ik werk ook dag-, avond- en nachtdienst. Bij onze oudste heb ik gewoon tot aan mijn verlof 's nachts gewerkt.
    Het ligt er een beetje aan wat voor'n werk je doet en hoe druk je t hebt in een nacht denk ik.
    Bij mij is het heerlijk rustig in de nacht en dan is het prima te doen. Ik heb ook geen last om weer in het normale ritme te komen.

Deel Deze Pagina