Wie wil er meedenken? Ervaringsdeskundigen?

Discussion in 'Borstvoeding' started by CindyJessie, Jan 16, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

May 21, 2012
    802
    15
    18
    Hallo allemaal,

Mijn dochter is nu 4,5 maand en we hebben al een aardig lange weg met d'r bewandeld.
    Refluxklachten, overmatig huilen, niet slapen, noem maar op.
    Het gaat nu wat beter, het huilen is gestopt. Ze krijgt nog steeds uitsluitend borstvoeding.
    Ik zit er nu weer best doorheen en als ik niet erg veel waarde hechtte aan de borstvoeding was ik allang overgestapt op flesvoeding. ( Niet dat dat een garantie geeft maar oké)

Ze drinkt vanaf haar geboorte eigenlijk elke 3 uur, soms liet ze er 4 uur tussen. We kwamen meestal uit op 6 a 7 voedingen, 's avonds clusterde ze altijd. Dit stopte toen ze bijna 4 maanden was. Ze sliep dan meestal door na het clusteren, van 23:00 tot 5/6 uur.

Ze komt momenteel weer elke 3 uur stipt, vaak elke 2/2,5 uur.
    's Nachts doet ze dit dus ook, soms komt ze zelfs eerder.
    Deze week presteerde ze het om 23:00 80cc te drinken uit de fles(Slapend accepteert ze de fles, mijn man geeft 'm dan zodat ik kan slapen), om half 12 was hij klaar, ze wilde niet meer drinken...en om half 1 kwam ze weer:(
    Ze drinkt dan ook echt, 2 borsten zelfs terwijl ze normaal 1 borst drinkt 's nachts. En hup om 3 uur was ze er weer...en om 6:30..
    Gisteravond heb ik d'r zelf gevoed om 22:45 en om 00:40 was ze er alweer. Ze besloot toen ook wakker te blijven tot 3:00:(
    Eindelijk viel ze in slaap en om 6:15 kwam ze al weer.
    Overdag gaat het slapen ook weer beduidend slechter, terwijl dat net wat beter ging.

Ik ben echt dag en nacht met haar bezig en ik ben weer aardig op m'n eindje aan het lopen. Overdag heb ik ook een peuter rondlopen, die altijd om 6:30 haar dag begint.

Ik had de befaamde 4 maanden dip in m'n hoofd, maar m'n productie is prima eigenlijk. Veel melk, 's ochtends erg veel zelfs.
    Haar groei is goed, 800 gram aangekomen in 4 weken.
    Op het CB begonnen ze meteen over mijn melk, "is je melk wel goed."
    Ik geloof daar eigenlijk niet in, maar na een uur al weer komen voor een voeding vind ik wel pittig. En niet eenmalig, dit speelt nu al 3 weken denk ik.
    De melk is goed, ze groeit goed. Maar waarom drinkt ze zo veel?

2. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    HI CindyJessie,
    Ik kan weinig nuttigs zeggen, maar wil je vooral een hart onder de riem steken. Ik herken het. Mijn dochters drinken ook om de drie uur, soms zelfs elke twee. En dat met een tweeling. Het is onwijs pittig als kindjes vaak willen drinken.
    Wat mij altijd helpt is samen slapen, en vooral niet bij nadenken. Niet twijfelen aan je productie. Misschien past er in haar maagje niet zo veel. Soms willen wij als volwassene ook minder vaak, of juist vaker eten. En ik denk ook altijd: het gaat weer over, het is een fase. Heel cliché maar waar. Ik heb er nu net twee dagen op zitten met elke 2 uur voeden en gebroken nachten. En nu overdag slapen ze ineens 4 uur door. Weet het dan ook niet haha. Ik vertrouw op hun dat ze zelf aan geven wat er nodig is...

Komt goed! Hou vol, Echt super dat je nog borstvoeding geeft, want makkelijk is het niet op zulke momenten.

3. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Kan het zijn dat ze weer last heeft van de reflux klachten? Mijn dl kwam trouwens de eerste 6 mnd altijd om de 2 uur.
    Krijgt ze misschien tandjes of zit haar iets anders dwars? Het kan best zijn dat ze het 'gewoon' even moeilijk heeft en daardooreer behoefte aan jou heeft. Wel heel vermoeiend.

Heb je een LLL leidster benaderd? Misschien hebben zij ook nog goede tips.

4. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

May 21, 2012
    802
    15
    18
    Dat lijkt me zeker pittig met een tweeling! Respect!
    Ik vind het zeker niet makkelijk nu, maar wilde zooo graag borstvoeding geven! Vind het gewoon zo belangrijk.
    Bedankt voor je reactie!

5. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

May 21, 2012
    802
    15
    18
    De LLL is een goed plan, dank je wel voor de tip. Had ik even niet aan gedacht.
    Nu je het zegt, er lijkt een puntje in haar mondje te zitten. Ik twijfelde of het echt een tand was..
    Bedankt!

6. Mirri

Mirri Fanatiek lid

Sep 25, 2009
    4,551
    1
    38
    N.Holland
    Drinken kunnen ze ook doen om evt. kramp te verlichten.
    Let je op je eigen voeding? Griekse yoghurt walnoten en honing gaven mijn productie wel ns een boost.
    succes

7. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Hoe is het nu??
    gr Iris

8. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    hier ook een ventje dat elke 2,5 uur komt. zwaar inderdaad.. ik weet het... maar zoiets als voeding die niet goed is bestaat niet... nouja.... heel zeldzaam....

9. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

Jun 5, 2013
    1,042
    80
    48
    mijn zoontje kwam ook zo vaak op die leeftijd. Samen slapen gaf hier veel rust, op een gegeven moment sliep ik tijdens het voeden verder (inmiddels merk ik niet eens meer dat hij drinkt :p)

het kan ook een sprongetje zijn, tandjes, of idd even wat meer last van de reflux.

10. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Dat klinkt pittig! Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, na alles wat je al hebt meegemaakt. Reflux kindjes doen het over het algemeen het beste op borstvoeding, terwijl flesvoeding (met name kunstvoeding) de klachten juist kan verergeren.

De kwaliteit van je melk is prima. Degene die je sprak op het CB mag zich wel eens wat beter inlezen in wetenschappelijke publicaties over borstvoeding.

Vier maanden staat bekend om een tijdelijke dip in het slapen. Dat heeft te maken met de ontwikkeling van de hersenen. Niet ieder kindje reageert er even sterk op, maar aan de meesten merk je wel iets.

Ook kunnen inderdaad tandjes een impact hebben op slaap. En inderdaad kan drinken ook (buik)pijn verlichten. Borstvoeding troost ook.

Het is logisch dat je het moeilijk hebt. Misschien helpt het een beetje om je te bedenken dat het gedrag wat je ziet in principe waarschijnlijk volkomen normaal is. Blijft natuurlijk de vraag hoe je het voor jezelf wat makkelijker kunt maken, zodat je wat minder op je tandvlees loopt. Hoe is je slaapsituatie? Slaapt ze nog op jullie kamer? Wat doe je tijdens de voedingen, zit je rechtop in een stoel of voed je liggend?

11. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Rond 4.5 maand zitten ze ook in een sprong. Misschien is dat de reden dat ze meer wil drinken.
    Mijn zoon is er nu net een beetje doorheen maar hij werd snachts ook vaak wakker. Na tig keer een speen te hebben gegeven gaven we hem ook wel eens de fles en daarna was hij stil. Ons werd afgeraden dat snachts te doen omdat ze er dan aan wennen en dan ineens helemaal niet meer willen doorslapen. We hebben dat dus ook maar 2 keer gedaan en daarna laten huilen als een speen niet voldoende was. Na 1 nacht was dat ook over.

12. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

May 21, 2012
    802
    15
    18
    Iedereen bedankt voor de reacties!

Ze slaapt bij ons op de slaapkamer in de wieg. Ik heb samen slapen overwogen, maar mijn man wil dat liever niet. Ik voed rechtop, liggend vind ik niet prettig en i.v.m. met haar reflux houd ik haar na de voeding direct overeind.

Ik eet nog steeds koemelkvrij, ik durf het niet aan om weer koemelk te gaan eten/drinken. Ben als de dood dat het weer verergert.

Zondagnacht was een ramp..ze is van 3:00 tot 6:00 wakker gebleven.
    Ze sliep dus wel van 23:00 tot 3:00, maar bleef klaarwakker! Eerst gezellig babbelen maar al gauw huilen. Pff..
    Ik zat er maandag dan ook flink doorheen, had krap 4 uurtjes geslapen en dat al voor de zoveelste nacht op rij.
    Dinsdagnacht heb ik d'r niet wakker gemaakt om 23:00, ik dacht even kijken wat ze doet.
    En ze sliep tot 1:30! Dus van 19:30 tot 1:30..! Ik heb d'r gevoed en ze bleef wel weer een half uurtje kletsen in bed. Daarna sliep ze door tot 7:30:$ Een wonder haha.
    En vannacht sliep ze van 19:30 tot 2:30, daarna tot 5:30 en toen werd ze 8:30 weer wakker.
    Lijkt erop dat ze weer een normaal ritme oppakt! Ben echt blij, liep op m'n tandvlees..

Ik denk zelf dat ze overdag ook chronisch te weinig slaapt en dat dat ook z'n weerslag op de nachten heeft. Ze heeft zowel maandag als gisteren overdag goed geslapen.
    En daarbij duidelijk een fase in de ontwikkeling.
    Ook is ze overdag zo snel afgeleid tijdens de voeding, ik probeer haar nu in de slaapkamer te voeden, alleen. Al is dat met een peuter in huis niet zo handig en ook niet altijd mogelijk:)

Ik geef haar overigens meteen een voeding wanneer ze wakker wordt 's nachts, ze vraagt er ook gewoon om. Heb ik bij mijn oudste ook gedaan, die kwam met deze leeftijd ook nog wel eens voor een voeding. Maar zij bleef nooit wakker 's nachts. Ik duim dat ze dit ritme aanhoud!
    iedreen bedankt voor het delen van ervaringen. Is fijn om te lezen!

Share This Page