Hai! Eind mei verwachten wij ons eerste kindje en dat zegt het eigenlijk al: nog geen ervaring dus op een aantal punten geen idee waar we op moeten letten en aan moeten denken... Zo kom ik er niet helemaal uit wat betreft het beddengoed. We nemen geen wieg, maar een ledikant. Hoeveelheden kan ik wel aardig inschatten denk ik (minimaal 2 met het oog op verschonen en voor het gemak misschien zelfs 3). Maar WAT schaf je precies aan? Een paar vraagjes: - Wat gebruik je voor een pasgeborene in de lente/zomer? Deken en laken of alleen een laken (lijkt me wat koud voor zo'n kleintje) Babyslaapzak? - Gebruik je een babyslaapzak los/op zichzelf of juist onder een deken/laken? - Moet een Aerosleep (matrasbeschermer) perse samengaan met een bijpassend hoeslaken of kan er ook een 'gewoon' hoeslaken omheen? - Wat heb je nodig voor in de reiswieg? Hetzelfde maar dan in kleiner formaat? De verschillende berichten die ik lees op internet of in boeken zijn soms wat tegenstrijdig/verwarrend dus hoop dat iemand duidelijkheid kan geven! Alvast thanks! Gr Devero
Als je een aerosleep aanschaft heb je geen molton nodig. Ik vond de hoeslakentjes die bij de aerosleep horen erg lelijk en leken me ook niet fijn ligen. Hebben in de winkel eens uitgetest wat de werking is met een gewoon jersey hoeslaken: de werking is heel iets minder dan met zo'n gaatjes hoeslaken, maar wel beter ademend dan alleen een matrasje. Wat de combinatie dekentjes en slaapzak betreft, dat ligt ook aan je huis. Bij ons is het 's winters zo koud dat hij absoluut in een dikke gewatteerde slaapzak met lange mouwen moet liggen onder een dubbele deken. In de zomer gebruik ik altijd een dunne slaapzak en of ik daar dan 1, 2 of geen dekentjes en laken over doe ligt aan de temperatuur boven. Ik vond trouwens op een gegeven moment een (dubbele) deken met lakentje niet meer zo handig. Als ze de leeftijd krijgen dat ze er aan gaan trekken dan blijf je bezig met netjes maken van het beddegoed. Ik gebruik daarom een dekbedovertrekje met daarin 1 of 2 dekentjes.
Ik gebruik ook de aerosleep met gewone katoenen hoeslakentjes. Katoen is ook ademend dus werkt ook. K heb drie hoeslakens (idd 1 vies, 1 op bed en nog 1 reserve) Slaapzakken is echt afhankelijk van hoe je kindje slaapt. Ik vond mijn dochter met vijf weken al helemaal boven in het ledikantje...was ze er heen "gekropen". Kortom hoogtijd voor een slaapzakje. Je hebt een slaapzak niet gelijk bij de geboorte nodig, dus die kunnen je makkelijk later aanschaffen!! En ja, ook ik gebruik een lakentje en dan 2 dekens in de winter, plus slaapzak. 1 dekentje is eigenlijk niet te weinig. Succes met alle verschillende tips!