Dag meiden, Ik ga sowieso na het weekend navraag doen bij de huisarts, maar ook alvast even hier de vraag of iemand dit herkent. De urine van mijn dochter (ze wordt in juli 3 jaar) is sinds een poosje zichtbaar vet. Ze is overdag sinds een paar maanden zindelijk, geen idee of het daarvoor ook speelde want in de luier is het niet goed zichtbaar. Maar als zij geplast heeft, drijven er echt vetoogjes/vetbolletjes in de toiletpot. Het komt 100% zeker niet van de wc-eend oid. Ook als ze op het potje plast is dit heel goed zichtbaar. De hevigheid ervan wisselt wel. Momenteel heeft ze (weer eens...) koorts (ze is erg verkouden), geen idee of het daarmee samenhangt maar het is nu echt extreem. Als je het potje leeggooit in het toilet, is het vervolgens net of er frituurvet in het potje heeft gezeten ipv urine, de hele wand van het potje zit vol met een vettige laag. Sommige stukjes klonteren samen tot een vetbrokje van 1cm groot, het is net gesmolten kaas (zie foto) Ze geeft geen pijn bij het plassen aan en voor zover ik kan zien is haar vaginale gebied ook niet rood. Iemand enig idee?
Ik vind dat maar vreemd, want bij mijn weten plas je vet niet uit, maar poep je dat uit. Smeer je haar billen in met vet of olie? Misschien plast ze dat eraf? Ik zou eerlijk gezegd toch even de hap bellen voor advies, omdat het weekend nu langer duurt en ze ook koorts heeft. Misschien is het wel een urineweginfectie.
Nee, ik gebruik helemaal niets vettends. Ja, ik vind het ook errug onlogisch, maar het is toch echt de urine die zo vet is. En als ze wel gepoept heeft maken we uiteraard goed schoon, dus het zijn ook geen restanten ofzo. Ja, het weekend is deze keer wel lang hè... Ik zal het de rest van de dag nog eens aanzien en anders misschien idd morgen maar vast overleggen met de HAP. Maar aangezien het niet sinds vandaag is vind ik dat ook weer zo wat (hoewel het nog niet eerder zo erg als vandaag geweest is).
Ik lees dat als de urine ook zoetig ruikt dat het diabetes kan zijn en je snel naar een dokter moet. Maar ik heb er verder nog nooit van gehoord.
Hmmm... Ik zal eens ruiken. Ze kwam gisterenmiddag wel hevig trillend uit haar middagslaapje, moest zich met twee handen vasthouden om niet om te vallen en kon haar beker niet zelf vasthouden, zo erg trilde ze. Na een dextrootje en een beker limonade was ze weer haar gewone zelf. Maar ze had op dat moment ook 39.5, dus ik weet het daaraan. Zeker aangezien ze verder naar mijn idee geen verschijnselen van DM heeft. Goed dat je het noemt, ik zal die hypo er dan ook bij melden.
Ik lees dat als je vet in de urine hebt bij diabetes dan is het manifeste diabetes, dat dat de ernstigste vorm en dat moet je als de bliksem naar de huisarts! Ik zou toch even de huisartsenpost bellen al is het maar voor de informatie.
Van diabetes krijg je geen hypo's. Van de behandeling van diabetes krijg je hypo's (insuline, orale glucoseverlagende middelen). Als ze diabetes zou hebben zou je hoge bloedglucosewaarden verwachten. Ziet de urine eruit als melk, of dat niet?
Ik was al weer uitgelogd maar zit er nog aan te denken. Vet in de urine en trillend uit een middagslaapje komen wat pas goed komt na een dextrose? Zeker de HAP bellen. Better be safe than sorry.
Even voor de duidelijkheid, ik wil zeker niet zeggen dat er niets is, anders zou ik ook geen contact gaan zoeken met HA of HAP. Het woord manifest betekent op zich gewoon iets als "zichtbaar/aanwezig". Ik hoop heel erg uit de grond van mijn hart dat het niets met diabetes te maken heeft, maar ze is naar mijn idee op dit moment zeker niet in een acute kritieke situatie, is vrolijk, alert, en heeft behalve de koorts en de urine geen gekke dingen; dus ik wil toch wel liever eerst meer "bewijs" verzamelen voordat ik de HAP acuut ga bellen. Bovendien, ze slaapt nu en ik heb hier nog een baby met flinke koorts terwijl papa even met de oudste op stap is, dus ik kan momenteel toch even geen kant op.
Ah ffff, dat is helemaal logisch. Vandaar dat ik gisteren ook niet de link legde met DM maar met de hoge koorts, maar het schoot me nu ineens weer te binnen omdat hier het woord diabetes viel. Verder heeft ze naar mijn idee ook echt 0 verschijnselen van diabetes. Nee, de urine ziet er verder gewoon volstrekt normaal uit, er drijft alleen echt een vetlaagje op. (die gele brokken zagen we nu ook pas voor het eerst!)
Ik ken vet in de urine niet bij diabetes - wel ketonen (afbraakproduct van vet) in de urine, maar die drijven niet op water en kun je niet zien. Vet in de urine ken ik alleen van nierafwijkingen (die eventueel na vele jaren door diabetes veroorzaakt kunnen worden - maar dat lijkt hier dus niet het geval) en hoog lipidengehalte in het bloed. Denk niet dat het nu haast heeft, maar zou het wel een keer aan de huisarts voorleggen.
Ik googlede (Hoe schrijf je dat toch) op vet in urine omdat ik er nog nooit van heb gehoord, en kwam dat tegen maar kan dat symptoom inderdaad niet vinden verder als ik op diabetes zoek. Ik vond het verontrustend dat je scheef dat ze helemaal trillend uit haar slaapje kwam, maar je bent er zelf bij dus kan dat zelf het beste beoordelen. Blijft vreemd, vet in de urine, maar goed aan mij heb je verder niks
Ik heb toen ze vanmiddag uit bed kwam weer een plasje opgevangen, en die was echt kraakhelder. Dus wat dat nou af en toe is . Nou ja, we houden het maar in de gaten. Haar koorts was vandaag wel minder hoog dan gisteren maar ze is erg vrolijk en levendig, dus wat dat betreft maken we ons nog niet al teveel zorgen. Tamio, ik heb denk ik de site gevonden waar Google jou heen stuurde. Maar dat is een werkstukken-site van scholieren, niet al te betrouwbaar vermoed ik. Maar toch bedankt voor het meedenken. Ffff oké jij ook bedankt voor het meedenken. Je terminologie doet vermoeden dat je medisch onderlegd bent . Ik zal het eens ter sprake brengen. Vlindermoeder, ja, ik denk dat het een soort koortsgerelateerde kleine hypo was. Heb ik zelf ook wel eens gehad (ofwel bij koorts, ofwel na iets te langdurige fanatieke inspanning), en dextro helpt dan gelukkig goed, dat deed het nu bij haar ook.
sorry...maar ik zal wel weer overbezord zijn...maar ik snap dus niet waarom je niet naar de HAP belt voor advies Je vraagt advies op een forum...dat kan tot op zekere hoogte maar dit vind ik persoonlijk echt wel iets te vreemd om niet echt bij een arts te vragen.
Misschien de volgende keer dat de urine zo vet is even wat opvangen in een potje, zodat het onderzocht kan worden?
Bosi, ik snap je bezorgdheid enerzijds wel, als je het zo op een forum leest. Maar anderzijds, ik ken mijn kind als geen ander (uiteraard) en ik zie gewoon dat ze niet acuut ernstig ziek is. Dat weet ik inmiddels behoorlijk goed met 3 kinderen (en daarbij ook nog zelf een zorg-achtergrond, al heb je daar soms weinig aan als het je eigen kindjes betreft...). Wees gerust, ik trek heus acuut aan de bel als ik denk dat dat nodig is (in de afgelopen maanden met alledrie de kinderen 's nachts of op feestdagen op de HAP gezeten met resp. uitdroging, hevige benauwdheid en longontsteking - dat wist jij natuurlijk niet maar ik beloof je dat ik echt aan de bel trek als mijn kind acuut ernstig ziek is). Maar ik vroeg nadrukkelijk niet zozeer om advies, alswel om herkenning. Snap je? Ik ben toch wel van plan om dit op korte termijn aan de huisarts voor te leggen. Hetzij dit weekend nog, hetzij volgende week, maar ik schakel de HAP liever niet onnodig in. Maar dit topic heb ik dus niet uit ongerustheid geopend, maar omdat ik me afvroeg of iemand het herkende. Sorry als ik erg eigenwijs overkom of als ik overkwam als zoekende om advies. Ik zocht vooral ervaringen. Dat zal ik een volgende keer duidelijker aangeven. Rozemarijke, ja, dat ga ik ook zeker doen hoor. Maar dat heeft niet zoveel zin als je nog geen concrete afspraak hebt om de arts te zien, urinemonsters zijn nl. maar kort houdbaar.
Is het niet nadat je haar een zetpil gegeven hebt? (omdat ze ook ziek/koortsig is) Ik heb het zelf namenlijk ook wel eens gehad, schrok me wezenloos, maar na even logisch nadenken bleek het te komen van de wax (?) van de zetpil ...