Voor elk kind anders natuurlijk. Maar onze zoon van 10 (in november 11) geeft steeds vaker aan dat hij niet meer heen wilt. Toch heeft hij het altijd leuk gehad als we hem komen halen. We krijgen over 3 maanden een pup, dus ergens zou het ook goed uitkomen als hij naar huis gaat en de hond even uit laat. (Anders moet ik in mijn pauze naar huis). Ik vind het alleen zo lastig. Hij is verstandig genoeg om alleen thuis te zijn, alleen heeft hij een milde lichamelijke beperking, waardoor de kans dat hij valt veel groter is. ALS er dan wat aan de hand is kan hij met een gps horloge wel opa's en oma's bellen, maar als er echt wat ergs gebeurd is er niemand bij. Dit bovenstaande is ook een stukje loslaten natuurlijk en op de middelbare school kan ik ook zijn hand niet meer vasthouden. Hoe hebben jullie dit toen aangepakt? Misschien dat ik hem nog niet afmeld en eerst een tijdje moet kijken hoe het gaat.
De oudste is vanaf groep 8 gestopt. Maar dat was maar 4 weken, daarna had ik verlof en ging pas weer werken toen hij eind groep 8 zat. De tweede stopte eind groep 7 dacht ik, en dan was haar broer thuis als zij thuis kwam. De derde nog jonger, hij werd 10 in februari (wel groep 7) en toen zijn we naar 1 dag per week gegaan, en na de meivakantie helemaal gestopt. Hij vond het er niks en ik vond het ook voor hem niet leuk daar. Ze hadden echt niks te doen voor hem, waardoor hij zich stierlijk verveelde. Het fijne is dat hij nooit alleen thuis komt omdat zijn broer of zus er vaak wel is. Dat vind ik zelf wel een fijn idee, al kan hij ook prima alleen thuis zijn. Maar hij moet 7 km fietsen naar huis, en dat vond ik eerder wat veel, om dat elke week 3 keer te doen, in zijn uppie. (want vrijdag fietst hij ook alleen naar huis, omdat zijn zusje om 12 uur al uit is) Kortom, het werd bij elk kind jonger, maar dat komt omdat er altijd wel iemand thuis was bij de tweede en derde. Wat voor mij overigens ook mee zou spelen is de omgeving thuis. Heb je directe buren waar goed contact mee is, zou het voor mij ook eerder oké voelen dan wanneer dat niet zo is.
Bij ons is hij de oudste, maar hij maakt juist veel ruzie met zijn zusje, dus in ons geval is alleen beter dan samen. Als ik boodschappen doe is hij wel eens alleen thuis en tijdens zwemles van zijn zusje was hij dat ook. We wonen 200 meter van school, vrijstaand, maar er wonen wel mensen in de straat. Als er echt iets gebeurt kan hij daar om hulp vragen. Maar als hij echt hard valt heeft hij natuurlijk wel een probleem.
Hier eerst bij start schooljaar gewoon BSO. Ze vond er al jaren niks aan. Toen afgebouwd. Dus eerst om 16 a 16.30 naar huis, daarna steeds eerder en toen niet meer. Rustig dorp, oma en tante wonen 100 meter verderop. Einde van het jaar gestopt. Ook geen vakantie BSO meer. De manege heeft in de vakantie op de dinsdag en donderdag, wat de bso dagen waren, dagactiviteiten. Dus dan is ze de hele dag daar. Met bijna 10 jaar dus gestopt.
Het ligt ook aan het kind, de afstand van school naar huis. Mijn kinderen vonden de bso heel fijn en samen met veel vrienden dat hun beide t/m eind groep 8 erop zaten. Maar gingen vanaf groep 6/7 niet meer naar de VSO.
Onze kinderen zijn gestopt toen ze naar groep 7 gingen. Ze kunnen goed alleen thuis zijn en wij zijn over het algemeen rond 17 uur thuis.
Ligt aan kind en bso. Mijn kinderen zitten op sportieve naschoolse opvang gericht op voetbal en dat vinden ze heel leuk. Sinds groep 6 fietst de oudste zelf heen (14.00) en terug om 1630. Sinds januari gaat hij alleen nog op donderdag (en in vakanties ook maar 1 dag) samen met zijn vriendjes. Ik denk dat hij of in groep 8 stopt of tot maximaal november nog gaat. Maar ik moet nog overleggen met de ouders van vriendjes. Die middagen thuis vind ik niet zo’n probleem maar die hele dagen tijdens vakanties wel..
Het verschilt ook per school, heb ik de indruk. Op de school waar ik werk zitten meerdere kinderen tot het einde van groep 8 op de BSO. Terwijl op de school van onze zoons de meeste kinderen in de loop van groep 7 afhaken. Het is natuurlijk kind-afhankelijk. Maar als je als enige groep 8 leerling nog naar de BSO gaat, terwijl de rest in groep 6 of lager zit, zal dat misschien anders aanvoelen dan wanneer er meer kinderen van jouw leeftijd zijn. Onze oudste is mede door corona in groep 6 voor het laatst geweest. Hij vind het trouwens meestal ook heerlijk om alleen thuis te zijn. Hoewel hij in de brugklas ook ineens een periode had (toen hij in de toetsweek wel erg veel en erg lang alleen thuis was) waarin hij het toch eng vond. De jongste is de eerste weken van groep 7 nog naar de BSO geweest. Op dit moment gaat hij alleen nog naar de voorschoolse, zodat hij niet zelf hoeft af te sluiten. Maar ik denk dat we die er na de zomer ook af laten.
Onze dochter stopte eerst met de middag na schooltijd naar de bso te gaan toen zij in groep 5 zat. In groep 6 stopte zij ook met de voorschoolse opvang. Ik weet niet wat voor hondenras jullie krijgen? Wij hebben een Golden Retriever van nu ruim 1,6 jaar en 33 kg., en onze dochter kan hem helaas niet zelfstandig uitlaten, ook niet even snel een plasje laten doen. Dat komt omdat, als onze hond aan de lijn trekt wat weleens gebeurt wanneer hij een andere hond ziet, of een kat oid, dan houdt zij hem echt niet en vliegt erachteraan. Dat is echt gevaarlijk, voor zowel onze dochter als voor onze hond. Daar hebben wij ons wel wat op verkeken. Nu is dat geen probleem, want wij hebben voor 2 dagen in de week opvang geregeld. Misschien wel iets om rekening mee te houden voor jullie tenzij jullie een chihuahua aanschaffen, haha!
Een australian labradoodle die naar verwachting zo'n 15 kg wordt. We kiezen er bewust 1 uit lijnen waar ook hulphonden uit zijn gekomen en gaan hem goed trainen ivm de beperking van onze kinderen, maar je weet het natuurlijk nooit van te voren. We zijn eerst een maand vrij en zien dan wel of het gaat.
Aha! Dat gewicht scheelt een hele hoop met onze hond en is natuurlijk een groot voordeel mbt controle en corrigeren tijdens het uitlaten. Golden Retrievers worden ook vaak opgeleid als hulphond, uit het nest van onze hond zijn er vier naar een Stichting gegaan die hulphonden opleidt. Bij zijn fokker gaan ook elke keer weer meerdere pups per nest naar een Stichting voor Hulphonden. Deze kiezen zelf de pups uit. Wat fijn dat jullie een langere periode vrij zijn voor de startfase met de pup. Ik wil jullie heel veel plezier en geluk wensen met de pup.
mijn oudste vond het met de leeftijd 10 ook niet leuk meer maar moest tot zijn 11e nog 1 middag, 1 middag was hij dan alleen en sinds dit schooljaar, hij is dus 11 is hij 2 middagen alleen thuis. de jongste heeft nog veel plezier op de BSO en blijft voorlopig nog wel gaan, maar in groep 8 moeten ze er wel af zijn. zodat ze kunnen leren alleen zijn, en verantwoordelijkheid voor hun huissleutel enzo. Zou de verantwoordelijkheid voor het uitlaten van de hond alleen niet aan mijn kind geven. vind dat toch wel lastig, jonge actieve hond, en nog jong kind, alles nog nieuw, niet gewend aan hoe dat moet. als er iets gebeurt lijkt dat me wel een hoop onnodige stress geven.
De oudste is halverwege groep 7 gestopt. De school is 2 straten hier vandaan, mn man is vaak vroeg thuis en ik kan makkelijk vanuit huis werken als hij een keer laat is. Ik zou de verantwoordelijkheid over de hond echt niet aan een kind van die leeftijd geven. Ook omdat je te maken hebt met andere honden die je onderweg tegen kan komen en die niet altijd even leuk zijn.