Mijn dochter is allergisch voor verschillende soorten noten. Heeft hiervoor in het ziekenhuis gelegen en draagt een epipen. Zondag een verjaardag. M'n zusje Appte me of ze iets speciaals kon halen, want voor de rest had ze notentaart en ook noten als snack op tafel (het was ironisch genoeg de vorige verjaardag bij hun dat we op een onplezierige manier manier achter de allergie van dochter kwamen). M'n zusje en gezin zijn gek op noten en dit hoort dus bij de verjaardag. Mijn dochter is net 3 en doet juist het liefst alles dat niet mag. Sporen zijn niet te vermijden soms, maar bewust een noten-verjaardag vind ik een te groot risico. Mijn zusje houdt vast aan haar noten. Ik denk dat ik anders niet wil gaan. Wat vinden jullie? (Mn natuurlijk mama's met notenallergie-ervaring)
Ik vind het echt belachelijk. Er zijn genoeg alternatieven en ze kunnen alle dagen vh jaar noten eten. Als jij dan met je zwaar allergische dochter op een verjaardag komt, vind ik het asociaal dat ze noten op tafel zetten. Weinig empathie en eigenlijk nogal zielig. Ik zou dan thuisblijven, serieus.
Ik vind het ook een belachelijk van je zusje. Je kunt toch wel een beetje rekening houden met elkaar. Ik zou ook overwegen om thuis te blijven.
geen notenallergie hier bij de kinderen, wel bij een famililid. Ik zou niet gaan, vindt het risico veel te groot. Ik heb nooit meer noten op een feestje op tafel omdat ik het risico veel te groot vind en wat maakt dat uit? Eet de rest maar lekker thuis nootjes. En hier ook nog iemand met coeliakie, dus wat andere zoutjes en eten betreft ook beperkt, en 2 met KMA maar maakt me niks uit, ik wil dat iedereen gezellig en veilig kan eten. Ik vind dit echt aso.
Ik zou niet gaan, omdat ik dat risico niet zou willen lopen. Ik zou het jammer vinden voor mijn dochter en teleurstellend van mijn zus, maar zij wil de verjaardag zo vieren dus dan helaas maar niet.
ik zou ook niet gaan, in ieder geval niet met het kind. Misschien savonds eventjes alleen maar dat hangt van de band af
Ik zou eisen dat de noten hoog staan, en anders niet komen. (Of heel snel weer weg gaan, als ze dichtbij wonen. Op zich moet je kind natuurlijk ook leren daaar af te blijven, misschien een goede gelegenheid om dit even kort te oefenen.)
ik vind eigenlijk dat je niets kan verwachten van je zus, bij hun horen nou eenmaal noten, is het erg vriendelijk nee? maar tjah hun huis hun regels heel terecht dat je dan niet gaat en daar moet zij dan niet over zeuren
sorry hoor...ik vind het echt ongelooflijk asociaal om je nichtje in zo'n gevaar te brengen. Wat voor wereldvreemde mafketel ben je als je niet zonder nootjes op een verjaardag kunt?? Echt waar hebben we het over?
Nee, ik zou niet gaan met mijn dochter. Een notentaart bevat nog niet zoveel sporen, maar als iedereen lekker in de nootjes ligt te graaien, en dan aan je dochter komt..... Kaas en worst kan toch ook als je het weet van je visite? Ik houd daar altijd rekening mee als ik het weet. Kleine moeite toch? Eten ze die nootjes toch na de verjaardag?
Ik zou niet gaan. Als ik van iemand weet dat ze een ernstige notenallergie heeft dan ga ik echt geen noten op tafel zetten. Zo'n noot kan op de grond vallen en je dochter kan hem pakken en opeten. Dan maar geen noten . Het zijn maar noten.
Bij kinderen onder de 5 jaar wordt het eten van noten toch sowieso afgeraden ivm stikgevaar. Dus als wij ergens komen waar noten op tafel staan, houd ik mijn zoontje extra goed in de gaten. Ik begrijp niet wat je zus fout doet... Ze wilt toch iets anders voor jouw dochter halen? Je kunt moeilijk verwachten dat nu op alle feestjes waar je komt geen noten zijn.
Ik zou al bang zijn voor de sporen van noten, laat staan als er noten zelf zijn. Nee, ik zou aangeven dat je niet kunt komen omdat dit levensgevaarlijk is voor je dochter. Heel jammer, maar zo'n verjaardag gaat niet boven haar leven. Ik vrees dat veel mensen zich niet realiseren dat een notenallergie dodelijk kan zijn en rap ook. Maar als het daar was, waar je dochter haar eerste allergische reactie kreeg, vind ik het helemaal bizar dat ze nu alsnog noten op het menu zet. Dit zou me echt een flinke preek waard zijn.
Misschien niet helemaal, maar als wij het in onze vriendengroep weten, houden we daar rekening mee. En ik zou het echt heel erg vinden als mijn zus dat dan niet zou doen. Ik heb zelf een pinda-allergie, en kan ook geen worst en kaas pakken, als er iemand met zijn handen eerst in de bak met pinda's graait, en mij dan een plakje worst wil geven.
Mel78, het grappige is idd dat het tot nu toe op geen enkel feestje een probleem is geweest. Iedereen die het weet houdt er rekening mee. Dat uitgerekend mijn eigen zusje, waar notabene haar eerste anafylactische reactie heeft plaats gevonden (en in het achterhoofd dat onze dochter nu net een dag is ontslagen uit het ziekenhuis vanwege een hele erge astma-aanval. Ze heeft er 4 dagen gelegen), vind ik extra moeilijk. We hebben op het moment genoeg zorgen. Met een hele kleine aanpassing aan haar feestje zouden wij ook een gezellige dag hebben. Dat dit volr haar te veel moeite is doet pijn.
het gaat niet om iets anders halen, maar om het feit dat een kruisbesmetting zo is gebeurd en dat levensgevaarlijk is voor dochter van ts.
We hebben het over nootjes? Een notenallergie kan echt héél erg zijn. Nee, als dit mijn zus was had ze de verjaardag kunnen vieren zonder ons.
Dit vind ik ook echt asociaal. Mijn neefje heeft ook een zware notenallergie. Dochter eet doodgraag noten. Ze spelen heel veel samen, en ik let er dan altijd op dat ze geen nootjes eet. Op verjaardagen waar hij ook aanwezig is ook nooit bresiliennetaart of zo. Voor diegenen die het minimaliseren: een notenallergie kan echt dodelijk zijn. Niet bepaald hetzelfde als je kind dat eens toevallig wat meer snoepjes opeet... Zouden jullie de dood (ja, dat kan echt) van een familielid op je geweten willen?
Heb je het rustig met je zus gehad over wat voor gevaar kruisbesmetting met je kind kan doen? En wat het met jou doet dat je hierdoor niet op de verjaardag durft te komen zonder te beschuldigen of verwijten te maken. Ik zou uitleggen dat je niet koppig je zin wilt hebben of dwars wilt zijn maar dat dit gevaarlijk kan zijn zelfs als je kind zelf geen noten eet. Misschien denkt ze er dan anders over en wil ze het voor een dagje weg leggen.
Ik vind het persoonlijk nogal asociaal van je zusje. Oke, nootjes zijn lekker maar een notenallergie is heftig en gevaarlijk (voor zover ik er verstand van heb hoor!) om dat dan alsnog neer te zetten en te verwachten dat een kind van 3 er wel vanaf blijft is belachelijk Er zijn zoveel hapjes die je neer kunt zetten. En een notentaart.. het lijkt wel opzet..