Ik douche en ga ik bad met beide kinderen (meisje van bijna 5 en jongen van bijna 4). Zij vinden het hartstikke gezellig en ik eigenlijk ook wel. Mijn man doucht eigenlijk nooit met de kinderen. Vroeger bij hem thuis waren ze allemaal nogal op zichzelf op lichamelijk gebied, het was daar echt ondenkbaar om even je tanden te poetsen als een ander onder de douche stond bijvoorbeeld. Bovendien is mijn dochter momenteel erg geïnteresseerd in papa's "grote piemel" *grinnik*. Hij voelt zich er dus echt niet prettig bij. Ik vind dat jammer, maar nou ja, het zij zo.
onze kids gaan om en om met mij en mijn vriend om bad. Ons dochtertje wordt in mei 3, en ons zoontje is bijna 1,5 jaar. Mijn vriend en ik hebben er allebei geen moeite mee om met de kleintjes te badderen. De kids vinden dat ook super gezellig. We zullen dit waarschijnlijk ook nog best een tijdje doen want wij en de kids vinden het vooral heel gezellig en ja, mijn dochter wijst ook wel eens naar mijn borsten, en dan zeg ik tegen haar dat dat borsten zijn en dat ze daar niet aan mag komen, omdat die van mama zijn. En bij mijn vriend wijst ze ook naar zijn penis, dan leggen we dus uit dat dat papa's plasser is en dat ze daar dus ook niet aan mag komen met de reden dat dat van papa is. Wij vinden dat niet ongemakkelijk, wij vinden hun nieuwsgierigheid normaal. Dan moet ik eerlijk zeggen dat ik heel vrij ben opgevoed. Ik ging als 9 jarige nogsteeds met mijn vader alleen in bad, op mijn verzoek toen. Toen had ik daar ook geen onprettig gevoel bij of vreemde gedachten bij. Gewoon gezellig met paps in bad dus ik denk dat dat veel met de opvoeding van de ouders te maken heeft wat prettig is en wat niet. Jullie zullen zelf uit moeten vinden wat voor jullie als gezin het meest prettig voelt.
hier heeft dochter tot ze 4 jaar was samen met papa gedouchd, en zelfs nu af en toe nog. Het was hier dat ze zelf alleen wou douchen nou prima.. Onze jongste is bijna 2 en zit regelmatig met papa in bad of met mij. Heerlijk ff lekker samen spelen in bad, vind hij prachtig..
Ik zou denken dat dat dan de ideale situatie is om het met hen te hebben over je lichaam en delen die privé zijn en die anderen niet zomaar mogen aanraken. Eerder dan hen er angstvallig van weg te houden? Op de oorspronkelijke vraag: dochter is 2,5 en gaat nog met veel plezier in bad met papa. Dat zal de eerste tijd niet veranderen. Waarom zou ik me daar onbehagelijk bij voelen? Mijn vriend doet toch niks seksueel?
Het is geen overdrijven als dit jou gevoel is, daar kun je niets aan doen, maar als je dochter het nog leuk vind met papa zou ik het lekker zo laten tot papa of dochter hetzelfde gevoel krijgen,
Je begrijpt het of niet. Ik hoor bij de laatste groep maar ik heb respect voor ieders mening en gevoel! Doe gewoon waar je je goed bij voelt. Mijn vragen zijn enkel: weet je waar het gevoel vandaan komt? Heb jij hier zelf als kind bijvoorbeeld ook mee gekampt en hoe zou je willen dat je dochter zich voelt over haar eigen 'naaktheid' en 'naakt zijn bij papa/anderen'? Dit zijn in sommige gevallen persoonlijke normen en waarden (bv. vanuit geloof of opvoeding) waar ik niks aan wil veranderen maar als het gebaseerd is op nare ervaringen uit het verleden dan zou ik zelf als moeder willen dat ik dit niet overdraag aan mijn dochter.
Ik kan mij herinneren dat als ik vroeger met vader of moeder moest douche en ze me optilden. Dat ik mijn voeten krampachtig ineen trok ik vond schaamhaar vies hihi. verder niet preuts opgevoed.. douchen met de deur open terwijl ik plas en dl tandenpoetst en ml doucht.
Hier douched zoonlief ook nog steeds met mij of papa. Geen enkel probleem mee. We wijzen dan lichaamsdelen aan en hoe het heet. Hij noemt zijn piemel dan ook gewoon piemel. En als hij met papa douched laat die hem zien hoe hij hem kan schoonmaken en als hij met mij douched help ik hem omdat hij het nog niet goed zelf kan. Zit hij aan een lichaamsdeel wat ik niet wil dan haal ik zijn hand weg en benoem waar hij aan zit maar dat dat van mama is. Ik heb mezelf ook over een bepaalde preutsheid heen moeten zetten, maar wil dat hij zijn lichaam accepteert zoals het is en dan moet mama ook gewoon kunnen doen. (In mijn geval dan he) Janna, goed dat je een topic opent en vraagt naar anderen hun mening. Hopelijk heb je wat aan al deze meningen en vooral doen wat voor jou goed voelt. Mocht jij je er niet prettig bij voelen zal je dochter dat ook aanvoelen uiteindelijk. Maar een lichaam is niets om je voor te schamen natuurlijk
Mijn oudste is 5. We douchen niet samen (vindt hij niet leuk), maar gaan soms wel samen in bad. Ik zie het probleem niet. Ik denk dat mijn zoon zelf goed kan aangeven wanneer hij het niet meer wil.
Hier douchen we nog gewoon samen, zowel mijn man als ik. Alleen als we op vakantie zijn en er is een bad, dan houdt mijn man zijn onderbroek aan. Mijn zoontje vindt het mega interessant en dat vindt mijn man dan weer vreemd. Maar het is té leuk om samen in bad te gaan, dus dan is dit een mooie oplossing. Ik snap overigens niet dat een kind van 2 "problemen" zou hebben met het geslacht van degene die meedoucht. Dat lijkt me onzin. Zal meer een voorkeur zijn voor wie er bij hem in de douche staat. Hier bij fases mijn man de voorkeur en nu ik weer.
Hahah tja dan heb jij vast geen last van de hele tijd toettoet in je buste ukje bedoelt er niks mee maar voel me net ezeltje-prikje en afblijven is nog erg moeilijk voor hem om naar te luisteren aldus gewoon lekker alleen douchen heerlijk rustig
Wauw, wat een hoop reacties ineens. Ik zal proberen op alle opmerkingen te reageren. Ik vind het idee om haar te leren dat de geslachtsdelen van haarzelf zijn en dat anderen daar niet aan mogen komen goed. En dat omgekeerd bij mijn man ook, dat zij daar niet aan mag komen. Nu is het namelijk zo dat mijn dochter mijn man ook wil wassen. Dan kan ze hem lekker commanderen: "Ja, armpje omhoog, goed zo, ja, nu de andere arm...!" Ze wil dan ook zijn piemel wassen. Dat vind ik niet fijn, maar mijn man laat dat toe, omdat hij vindt dat je het juist beladen maakt als ze alles mag wassen, behalve dat. Maar dat kun je op deze manier best uitleggen. Overigens wast ze zichzelf ook, mijn man doet dat niet. Niet omdat ik dat niet zou vinden kunnen, maar gewoon omdat ze roept "zelf doen!" Dat ik hier moeite mee heb heeft niets te maken met een gebrek aan vertrouwen in mijn man. Ik ben er natuurlijk niet altijd bij, maar ik ken mijn man en ik weet dat er niks anders gebeurt dan lichaam en haren wassen, en vooral heel veel gekke spelletjes. Ik hoor ze altijd samen zingen en gillen van plezier. Ik twijfel er dan ook geen seconde over of ze het zelf nog wel leuk zou vinden. Ik las ook opmerkingen over dat naakt op die leeftijd toch niet gekoppeld is aan seksualiteit. Dat doe ik ook niet. Mijn gevoel heeft niets te maken met seksualiteit, puur met naaktheid. Iemand vroeg zich af of ik zelf vroeger nare ervaringen op dit gebied heb gehad. Behalve wat ik eerder noemde, dat ik het zelf als kleuter vervelend vond om door mijn vader te worden gewassen, niet echt. Zoals ik al zei ben ik best preuts opgevoed. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit met mijn vader gedoucht heb op in bad heb gezeten. Ik weet nog wel dat ik als kleuter een keer met mijn moeder in bad ben geweest, toen we op vakantie waren. Ik kan me dat beeld en die situatie nu nog voor de geest halen. Dat laat denk ik al zien dat het voor mij een bijzondere situatie was. Ik weet nog dat ik het gek vond om mijn moeder naakt te zien. Wij zagen mijn ouders vroeger nooit naakt. Badkamer- en slaapkamerdeur gingen altijd op slot, ook als een van mijn ouders zich alleen maar ging aankleden. Wij hebben geleerd altijd te kloppen en te wachten op antwoord, voor we een kamer binnen gingen. Dat een van ons zou douchen met de deur open was echt ondenkbaar. (Vanaf een bepaalde leeftijd dan, toen ik 6 was ofzo, was dat nog wel normaal.) Sommige reacties gaan over leren om op je gemak te zijn met naaktheid en/of je eigen lichaam. Ik ben daar dus (door mijn opvoeding) inderdaad niet mee op mijn gemak. Vooral niet met naaktheid dan. Ik vind dat eigenlijk wel vervelend. Ik zou me er gemakkelijker bij willen voelen. Ik heb dat al als ik na het sporten met andere vrouwen onder de douche sta. Ik zet me daar dan overheen, omdat ik vind dat ik me niet aan moet stellen en dat dat gewoon moet kunnen, maar het voelt wel ongemakkelijk. Ik wil inderdaad dat mijn dochter leert dat ze blij mag zijn met haar lichaam, incl. haar naaktheid. Zo preuts als ik ben, dat wil ik niet voor mijn dochter. Maar daarmee is mijn eigen gevoel nog niet ineens anders. In mijn beleving is het trouwens niet anders bij vader/dochter, dan bij moeder/zoon. Ik kan me wel voorstellen dat het anders is bij vader/zoon, en moeder/dochter. Bedankt voor al jullie reacties. Ik merk dat het lezen en reageren mij helpt na te denken over mijn eigen normen en waarden hierin en mijn mening daarover los te koppelen van mijn gevoel.
Dit dus. Mij oudste is ook ruim 7 en het maakt hem nog helemaal niets uit, misschien ook wel doordat wij er zelf heel makkelijk in zijn.
Ben gisteren nog samen met onze zoon van 4,8 in de douche geweest.. Na een dag werken heb ik hem gemist en is het even heerlijke tijd samen zo...hij wast mij de haren,na het douchen nog even een verhaaltje en dan naar bed. Zolang hij er geen problemen mee heeft geniet ik er nog van. Hij ziet ons toch in de blote kont dus vreemd is het niet voor hem...als hij straks groter is en zijn privacy wil dan doen we dat... Tot die tijd nog mooi samen douchen op zijn tijd...
mijn man doucht met ondergoed aan met de kinderen en ik gewoon zonder kleding... Als we een zoon zouden hebben dan zou het denk ik andersom zijn... Ik met kleding en man zonder kleding
Ik denk dat mijn zoon een jaar of 9 was toen hij in bad zat en ik aan het douchen was, mijn dochter van 8 nu idem dito. Ze zien mij ook gewoon naakt en ik hun ook zelfs mijn zoon van 12 heeft daar thuis nog geen problemen mee. Mijn dochter van 3 doucht met mij en haar vader gewoon onder de douche, ik til haar zelfs op gewoon een momentje met elkaar, heerlijk.
@Janna: toch leuk (en soms spannend..) Dat je kind je altijd aan zet met nadenken over hoe je zelf dingen eigenlijk ervaart.. En hoe het vroeger voor jezelf anders of juist niet was. Hier was het genoeg toen manlief het zelf vervelend begon te vinden en dochterlief ongeveer gelijktijdig ouopperde dat ze toch liever met mama ging douchen. Dat waS volgens mij ook met een jaar of 3-4 Inmiddels doucht ze nog steeds bijna elk weekend met mij. En ook manlief ziet ze weleens naakt.. Maar samen douchen.. Dat gebeurd eigenlijk nooit meer.