Tot welke leeftijd douchen met je kind (van andere geslacht dan ouder)?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Janna, 24 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Echt waar met ondergoed aan?? Waarom?

2. SDonya

SDonya Niet meer actief

Omdat hij zich daar prettig bij voelt.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Lijkt me de enige goede reden :)

4. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Chloe douched nog steeds met papa, geweldig vind ze het en papa ook!

5. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Waar wie bepaalt dat het "niet meer kan"?
    Dat bepalen jullie toch zelf?

Ik kende een gezin dat altijd massaal douchte en in bad ging.
    Ouders en kids (jongens en meisjes) tot ver na de pubertijd hoor, en nee dat waren geen nudisten;)

Wij baden en douchen beiden met dreumes. ML iets meer dan ik, want ik ben graag alleen tijdens 't douchen:).
    Heb er nog niet over nagedacht wanneer het niet meer zou kunnen.
    Ik vermoed, dat we stoppen met samen douchen / baden op het moment dat één van ons zich daar onplezierig bij gaat voelen. Of dat nu kind of ouder is, maakt niet uit, denk ik.

6. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Dl wil niet douchen, dat vind ze eng, maar badderen vind ze heerlijk. Ze zit in dr babybadje, terwijl een van ons doucht. Ze heeft een tijdje gehad dat geslachtsdelen erg interessant waren, uitgelegd wat het is en dat je er alleen zelf aan komt. Nu is het niet meer boeiend en speelt ze met dr badeendjes ed.

Zelf had ik een moeder die flink over mijn grenzen heen ging qua privacy ed. Dus hoop wel mijn kind aan te voelen, zodra zij er problemen mee krijgt, stoppen we er mee.

Janna fijn dat je wat aan het topic hebt!

Ik vind het ook wel interessant om te lezen.

7. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Tot mijn kinderen of ik het niet prettig voelen. Tot nu toe geen last van. Ik douche regelmatig met mijn jongens (bijna 6 en 3,5).

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Nog geen kinderen, maar ik zit niet echt te wachten op "samen badderen" of "samen douchen".
    Zowel ik als man zijn echt wel opgevoed met dat je alleen in bad gaat. Ook als kind. Douchen is overigens voor mij iets voor als ze al wat ouder zijn en geen angst voor die douchestraal hebben.

Ik zeg niet dat ze ons nooit naakt gaan zien. Maar als ik douche, wil ik dat graag rustig alleen doen.

Ik heb zelf mijn vader nooit naakt gezien. Bij 't douchen / in bad gaan ging en gaat nog altijd de deur van de badkamer op slot - ook mijn moeder mag dan niet binnen. En ook bij 't omkleden gaat de deur dicht.
    Mijn moeder liet en laat de deur los omdat ze dat een veiliger idee vind (als er iets gebeurt), maar zag ons toch echt liever niet verschijnen in de badkamer als zij aan 't badderen was.
    En ik vond en vind dat compleet logisch.

Ik werd als kind wel samen in bad gezet met mijn jongere zus. Maar als mijn zus een jongen was geweest, hadden ze dat toch echt niet gedaan. Na een tijd - rond mijn 6 à 7 jaar - ook aangegeven dat ik mijn eigen propere water wou :).
    Mijn vader waste ons overigens alleen als 't echt dringend was en mijn moeder niet thuis was. Maar dat had meer met taakverdeling te maken ;). En vanaf mijn 6 à 7 jaar deed ik het meestal zelf.

Elk zijn eigen stijl en zijn eigen zin.

Als jij je er dus niet fijn bij voelt, zou ik dat toch echt wel bespreken.

9. misa

misa Niet meer actief

Dit. Ik zie het punt ook niet zo en natuurlijk is een drie jarige alleen nog maar onschuldig op dat gebied.

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze dochter begon toen ze 3,5 was te lachen om papa's piemel ( Hij beweegt als hij zn haren wast, dat soort dingen ) Op den duur was mn man dat gegiechel om zn piemel zo beu dat hij na het strand zn zwembroek aan hield. Dat vond ze ook maar gek. Nu zegt mn dochter ook "Ik vind piemels gek" dus hij doucht niet meer met dochterlief. Zoon is erg onder de indruk van "papa grote piemel, ik klein" en dus douche ik meestal met de kinderen.

11. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    samen douchen met een klein hummeltje is echt heerlijk! Die van mij ontspande daar veel meer van dan van een badje.

Lekker met mama of papa onder de douche en de andere ouder stond dan met een handdoek klaar zodat degene onder de douche daarna nog even verder kon douchen.

Ik zou het dus niet bij voorbaat uitsluiten ;)

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.938
    3.954
    113
    Hm dan zou ik geloof ik gewoon niet samen douchen.
    Juist door ondergoed of zwemkleding aan te trekken benadruk je dat datgene eronder raar of vreemd of geheim ofzo is, is mijn gevoel...

13. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Onze zoon ging met 3 maanden al mee onder de douche en nog steeds.
    Heerlijk lol hebben tijdens het douchen.
    Mijn dochter ging met haar vader tot ze ongeveer 3 was, ze maakte opmerkingen over zijn geslachtsdeel en dat vond hij niet prettig,dat was een reden om ermee te stoppen.

Puberpreutsheid meegemaakt en daar heeft ze inmiddels met mij geen last meer van,mag de douche in als dat nodig zou zijn en andersom mag dat ook.
    Ben vrij preuts opgevoed maar heb daar met mijn kinderen gelukkig geen last van.

Soms gaan de mannen hier met z'n 3en onder de douche (papa, 2 jaar en 11 jaar) Oudste (szoon) gaat achter papa staan als ik de jongste even was(die kan niet staan en gaat op de arm van papa) maar ik mag dus wel in de badkamer.

14. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Ik vind 3 een mooie leeftijd om te stoppen hier ook gedaan. Zelfs broertjes en zusjes douchen apparr zijn nu 4,6,7 en gaan Allemaal zelf willen ook niet omkleden waar de ander bij is ik vind dit stukje zelf respect/schaamte heel belangrijk onderdeel vd opvoedinniet

Zo is ook normaal dat wc douche op slot doen als wij douchen

Of je moet je zwemkleding ssn aan doen maar ook dat waarom niet lekker zelf douchen

Ik help me dochter soms nog

15. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Ik heb pas nog met mijn vader in ons ondergoed ( hij in onderbroek en ik in slipje en bh ) onze tanden staan poetsen boven 1 wastafel en hij is 67 en ik ben 37 ... naakt zou ik dan weer niet doen, maar verder..
    Ik vind daar werkelijk niets van.

Aanraken vind ik dan weer een grens. Zoals je zelf schrijft je dochter wil het geslacht van je man wassen dat zou mij te ver gaan. Dat leg ik haar dan ook uit. Dat is privé daar zit je alleen zelf aan tenzij het nodig is. Bv pas had ze krentenbaarduitslag in haar schaamstreek dat moest 4x per dag gesmeerd worden en papa is nou eenmaal vaker thuis dan ik dus dat doet hij dan wel. Maar als ze het zelf kan doet ze het zelf ( wassen dus ook ) Overigens is dat niet anders bij mijn man dan bij mij. Mij mag ze ook "daar" niet aanraken. Dat vind ik gewoon niet nodig.

16. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    mijn dochter is trouwens 4 jaar bijna 5

17. lies276

lies276 Niet meer actief

het valt me op dat de mensen die vroeger zelf ook wat " preutser" zijn opgevoed en hun ouders niet naakt zagen, er meer/ eerder moeite mee hebben, dan de mensen die van huis uit gewend zijn om elkaar naakt te zien:).

18. penseel

penseel Niet meer actief

Zoon en ik douche niet meer samen. Mag hem ook niet meer naakt zien. Wil ik ook niet meer trouwens.

Dochter en ik douche nog wel samen.

Mijn moeder zusje. Zou met hen nog wel dichte. Maar niet als het niet nodig is.

Lat en zoon douche ook niet meer samen. En dochter ook niet met vaders.

Mijn vader en ik nee dat is nooit gebeurt mijn vader oud nog al preuts.

19. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik sta hier werkelijk niet bij stil. Onze dochter staat nog regelmatig bij mijn man onder de douche.

Als ze het zelf aangeeft ofzo?
    Ik heb hier nog nooit een onbehagelijk gevoel bij gekregen.

Overigens zijn wij wel heel vrij met naakt.
    Geen deuren op slot etc. Mocht ze dat zelf wel willen op een gegeven ogenblik is dat prima.

20. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ik heb hier ook nog geen moment bij stil gestaan. Nou douchen/badderen we eigenlijk nooit meer samen maar als hij in bad zit ga ik wel douchen of andersom en kleed me ook gewoon om waar hij bij is. Mocht ik door hebben dat ie dat niet prettig vindt wil ik daar natuurlijk best rekening mee houden maar ga niet vooraf een leeftijd instellen. Vind eerlijk gezegd douchen met ondergoed aan misschien nog wel aparter, zou dan eerder kiezen om gewoon apart te douchen...

Deel Deze Pagina