Tot welke leeftijd douchen met je kind (van andere geslacht dan ouder)?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Janna, 24 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

Mee eens! Mijn dochter ging al als heel klein baby'tje met ons douchen of in bad. Zij vond het heerlijk en ik ook. Het is voor de hechting ook heel goed om met de blote huid tegen elkaar te zitten.
    Een beetje zoals bij buidelen. Ik vond het altijd heel bijzonder.

En juist omdat ze van jongs af aan gewend is om te douchen, is ze ook nooit bang geweest voor de douchestraal.

Klopt, maar als je er even over nadenkt, vind ik dat eigenlijk niet meer dan logisch. Ik denk dat daar het verschil tussen mij en mijn man ook vandaan komt. Mijn man is daarin toch wel vrijer opgevoed dan ik. Als we wel eens bij mijn schoonfamilie slapen, zie ik dat mijn schoonzusje na het douchen rustig in slipje en bh `tussen haar kamer en de badkamer loopt, totdat ze is aangekleed. Ook mijn schoonvader loopt gewoon zolang hij niet aangekleed is boven gewoon in onderbroek rond. Dat gebeurde bij ons thuis vroeger nooit. Wij hadden een baddoek om ons lichaam geslagen en liepen (renden!) één keer van de badkamer naar onze kamer, om ons daar meteen aan te kleden. Of we droegen een badjas. En dan nog controleerden we altijd of er niemand op de overloop liep, voor we de deur open deden. Nu ik er over nadenk, vind ik dat eigenlijk wel lachwekkend! :D:) Het is niet zo dat mijn man vroeger met zijn ouders douchte, maar ze zijn bij hem in het gezin wel duidelijk vrijer dan in mijn gezin.

Bedankt voor alle antwoorden. Ik vind het leuk om te zien dat jullie hier heel gevarieerd in staan. Het is volgens mij niet echt een kwestie van goed of fout, maar meer van "wat vind ik goed?"

Ik heb zo wel voldoende andere perspectieven gelezen. Wat mij betreft mag deze op slot.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zelfrespect en schaamte hebben toch helemaal niets met elkaar te maken? Het ene is een positief gevoel, het andere juist helemaal niet.

3. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben 30 en douche op vakantie bv nog samen met mijn ouders. En mijn oudste dochter doucht dus met papa en opa. Ik vind dat juist heel normaal, ben ook zo opgevoed. Ik vind naakte lichamen totaal niet ongemakkelijk, of het nu vrouwen of mannen zijn, jong of oud, dik of dun. Hier blijven we samen douchen zolang dat goed voelt, als mijn dochters er op een dag genoeg van hebben, is dat ook prima.

4. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.569
    456
    83
    Hier douchen ze ook met elkaar en met ons als dat zo uitkomt. Wanneer ze het zelf niet meer willen dan stopt het.

5. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Tot wanneer zij dat zelf wil. Mijn dochter is nu 5 en wil nog weleens met papa douchen. Voor haar is dat normaal. Wij volwassenen denken er teveel over na. Het is je kind. Sommige gezinnen gaan naar naaktrecreaties, ook als de kinderen een stuk ouder zijn. Voor hen is dat normaal en zo worden ze opgevoed. Ik zou er niet te moeilijk over doen. Als ze het zelf wil en je gaat het weigeren, dan snapt zo'n kind er niks van.

6. susy26

susy26 Niet meer actief

Douchen ook samen, maar ook soms dat tie alleen wilt douchen. Hij zal t zelf op ten duur wel aangeven... ze zijn nog zo klein... Is toch effe samen tijd, leuk! Daar moet je van genieten.

7. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    oh ja, gezellig met mn moeder onder de familiedouche :)

Maar ik ga ook met mn zusje naar de sauna.

we zijn ook redelijk vrij opgevoed denk ik, maar als we de douchedeur op slot wilden, mocht dat natuurlijk ook.

8. Vogelhuisje

Vogelhuisje Bekend lid

2 apr 2014
    879
    1
    18
    Poeh ik wist wel dat sommige gezinnen er anders over dachten dan wij... Maar met 3 jaar al niet meer samen douchen terwijl papa en dochter het geen probleem vinden, zou ik t ver vinden gaan...

Hier zijn wij dan ook heel open en bloot om het zo maár eens te zeggen haha. Ik ben zo opgevoed man niet, die heeft zijn ouders nog nooit naakt gezien en keek wel even gek op zijn neus toen wij een keer bij mijn ouders waren en mijn moeder aan het douchen was, mijn broertje naar binnen liep om naar de wc te gaan...

Inmiddels vindt hij het heerlijk (bij ons thuis dan haha) geen deuren op slot, geen geheimzinnig gedoe... Ik doe mijn pyjama altijd uit in de kamer en ga in alleen onderbroek naar de badkamer of loop naakt terug naar onze kamer... Man doucht altijd met onze dochters, hoewel de oudste niet altijd meer wil omdat ze ook wel eens met mij wil douchen en douchen niks aan vindt...

Als stiefzoon van 8 er is ga ik ook geen badjas ofzo aan doen, hij is het wel gewend... En doucht gezéllig mee met zijn zusjes en papa...

9. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik zit me net te bedenken.. Onze dochter heeft hulp nodig met afvegen op het toilet en snachts draagt ze nog een luier. Doet je man dit dan ook niet meer?
    Dan zou ik namelijk nooit meer weg kunnen..

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind eerlijk gezegd dat sommige gezinnen er nogal "hysterisch" mee omgaan...volgens mij werk je dan in de hand dat kinderen het gek vinden of rare dingen denken.

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja die gezinnen hebben over jouvast het idee dat je compleet losgeslagen bent :)
    En dat je niet daar moet kijken als je kind later nudist of erger word.

Meningen verschillen Gelukkig.

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Wij staan nog weleens met z'n vieren onder de douche :D

Wij zijn ook wel 'vrij' in bloot zijn. Als ik douche doe ik de deur niet op slot. Ja en soms kruipt er weleens eentje bij. Alleen maar gezellig en makkelijk. Zijn ze gelijk geweest.

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wij douchen nooit samen. Vind er niets handigs aan. Ik heb ook nooit samen gedoucht met mijn ouders en ik leef ook nog hoor ;) . Sterker nog, ik heb het nooit gemist. Zo vermoeiend weer, als je niet aan de 'ZP-norm' voldoet leer je je kinderen meteen weer rare dingen aan :(

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik merk dat ik inmiddels naar mijn oudste wat meer afstand houd wat naakt betreft. Hij begint opmerkingen te maken en dat verandertmijn gevoel. Samen in bad gaan doen we wel (douchen vindt hij niet fijn samen, altijd ruzie over het water ;)) maar ik ga nu wel grenzen aangeven. Dat vind ik ook goed, zo hoort dat voor mijn gevoel te ontwikkelen.

15. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik denk dat je je kind beter leert omgaan met zijn/haar lichaam als je je goed voelt bij je keuze, dan wanneer je over een grens gaat omdat het zou moeten. Als jij en je man dit de juiste wijze vinden, denk ik dat het juist goed is. Sowieso zit er voor mij een groot verschil tussen spastisch omgaan met naakt of gewoon vinden dat naakt niet zo nodig is. Je kind leren dat bloot privé is, lijkt mij prima. Je kind leren dat bloot vies is, vind ik ongezond. Volgens mij vallen jullie in de eerste categorie.

16. misa

misa Niet meer actief

Is ook helemaal waar..!

17. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.938
    3.954
    113
    Wat een onzin?!
    Je leest toch gewoon verschillende meningen? Wat is dan de zp norm?

Je eigen normen hanteren is volgens mij beter dan krampachtig iets doen waar je niet achter staat. Maar soms is het wel goed om je eigen normen eens te toetsen aan de normen van anderen om te kijken of je kind met jouw normen nog enigszins een reeel beeld krijgt van wat in deze samenleving als 'normaal' wordt beschouwd.

18. tuc

tuc Niet meer actief

O dat mag...en ik zou het fantastisch vinden als mijn kinderen nudisten werden. Als zij zo zelfverzekerd over hun lichaam kunnen zijn!

En het is idd mijn mening en geen norm die ik iemand op wil leggen.

19. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83

Hier moest ik ook gelijk aan denken hoe doe je dat dan :p

Ik denk dat we het hier blijven doen totdat het goed voelt voor de kids en papa. ( met mij douchen wil ze niet :cool: en op het peuterzwemmen doucht ze zelf )

20. Janna

Janna Fanatiek lid

Ja, natuurlijk doet mijn man dat ook. Daar heb ik ook helemaal geen problemen mee. Dat vind ik bij een kind van die leeftijd heel normaal. Tegen de tijd dat ik dat niet meer normaal vind, zal ze het allang zelf kunnen en dan hoeven wij het beiden niet meer te doen.

Ik vind het geen enkel probleem dat mijn man mijn dochter naakt zou zien - want nogmaals, dat vind ik op deze leeftijd heel normaal. Ik heb meer moeite met het idee dat ze samen naakt zijn.

En ergens ook wel een beetje met het idee dat ze hem naakt ziet. Daarin ben ik zelf echter niet consequent, want mijn man en ik kleden ons beiden regelmatig om waar zij bij is en dan ziet ze ons ook vaak naakt. Daar heb ik dan weer geen moeite mee. ;)

Maar goed. Wij hebben het er nog wat meer over gehad en wij zijn het redelijk eens samen. Voorlopig blijven ze gewoon samen douchen (tenzij R. niet meer zou willen), en we gaan dat ook gebruiken om uit te leggen dat de geslachtsdelen alleen van jezelf zijn en dat niemand anders daar aan mag komen. Wij willen dus ook niet meer dat zij mijn man's penis aanraakt, wat dus van de week een keer gebeurde. Dat vinden wij een grens over gaan.

Deel Deze Pagina