Tot welke leeftijd geloofde jouw kind in Sinterklaas?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door maartje84, 1 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Hij zit zich er nu helemaal op te verheugen als ik je verhaal zo lees. Dan is het zo kort van te voren wel een hele domper als je het nu vertelt lijkt mij. Ik zou het er op gokken en het straks in januari vertellen.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Zoals jij het vertelt zou ik echt niks uit jezelf zeggen en het bij hem laten.

    Mijn oudste zit in groep 6, vorige week 10 geworden en gelooft ook nog. En ze is zeker niet de enige in de klas. Ze stelt wel eens vragen (ook al vorig jaar of 2 jaar terug) als: echt niet alle cadeautjes voor alle kinderen passen in 1 boot, hoe doet tie dat dan? En ik kaatste de vraag terug. Volgens haar mag de sint bij intertoys shoppen als de winkel gesloten is;)
     
  3. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Mijn dochter is 6 en heeft nu door dat het een verhaal is en dat Sinterklaas verkleed is. Ik vind het op zich jammer, maar ze maakt er zelf niet veel van. Ik denk dat ze het in de klas heeft gehoord.

    De middelste van 4 gelooft nog diep met bijbehorende spanning/angst.
     
  4. halve

    halve Niet meer actief

    Oudste was nog geen 4,5 toen ze er echt niets meer van geloofde. Ze was ook echt heel stellig daarin. Haar laatste sinterklaas dat ze nog geloofde was ze 3,5... Jongste is nu 3,5 en stelt geen vragen vooralsnog, en de oudste (nu 12) speelt heel hard mee om maar zo lang mogelijk ook cadeautjes te krijgen:p:roflmao::p:roflmao:
     
  5. nijntje11

    nijntje11 Fanatiek lid

    16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ik ga het er inderdaad op gokken.
    Heb het boek klaar liggen voor het geval dat... En anders ga ik het hem volgend jaar vertellen. In de zomer ofzo :)
     
  6. Silvana1981

    23 apr 2018
    77
    21
    8
    Vrouw
    Tot vandaag 7 jaar, groep 4.
     
  7. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Dochter was net 8 en zat in groep 4 toen een vriendinnetje haar het geheim verklapte.

    Eigenlijk heeft ze het nog lang “volgehouden”, ze wist dat er van alles niet klopte maar kon niets precies zeggen wat ;) Zo was ze er al heel snel uit dat het Sinterklaasjournaal niet echt was (een toneelstukje volgens haar). En heel veel andere dingen waren volgens haar ook hartstikke nep. Dat het een grote verkleedpartij was had ze zelf dan weer niet uitgevogeld, op het moment zelf nam de magie het toch altijd weer over van haar twijfels :D

    Zoontje van 7.5 heeft een nogal levendige fantasie den enkt zelfs dat Gorgels bestaan, dus ik denk dat hij er op de middelbare school pas achter komt :roflmao:
     
    Champetter en fafa vinden dit leuk.
  8. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Ging hier vanzelf, oudste was 6 en de jongste met 7 dacht ik. En hij geniet nog steeds met deze feesten hoor ( wij vieren meer kerst,wonen niet in Nederland)
    Ik wil eigenlijk ook geen schoenen meer zetten, maar hij heeft er nu al weer zin in. Dus maar chocoletter gehaald
    Kerst doen we dan lootjes trekken en daar hebben ze ook echt lol in.
    Boos waren ze beide niet. Mede ook omdat ze er zelf achter kwamen denk ik. Ipv mama of juf die verteld dat ze "gelogen " hebben. Ze vonden het dan vooral lief en ook leuk om een volwassen geheim te hebben.
     
  9. wendyw80

    wendyw80 Fanatiek lid

    8 jan 2009
    2.189
    24
    38
    zeeland
    Had vorige week net alles in huis gehaald voor Sinterklaas toen de jongste van 7
    met het verhaal kwam dat ze geen lijstje aan Sinterklaas hoefde te geven want die bestaat toch niet want mama en papa kopen de kadootjes en Sinterklaas is nep dat ziet toch iedereen
    want welke oude man stapt er nu nog op een paard:oops:

    De oudste was net 6 toen we het vertelde.
    Kind was zo overprikkeld en boos van alle spanning dat ze er letterlijk ziek van werd.
    Was voor haar een hele opluchting toen ze het eenmaal wist.
     
  10. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Onze dochter van net 6 (gr 3) gelooft nog zeker, maar zit in een klas met groep 3,4 en 5 samen (Jenaplan) en ja... er was iemand die had gezegd dat Sinterklaas niet bestaat en dat vertelde ze wel. Aangezien ik niet wil liegen, heb ik toen een wedervraag gesteld in plaats van bevestigd en vroeg ik of ze zelf denkt dat hij bestaat, toen zei ze volmondig 'ja' :)
     
  11. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.024
    414
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Tot en met groep 4 ( jaar) gelooft
     
  12. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Bij ons op school is er totaal geen druk om het te vertellen. Alle kinderen trekken lootjes om een cadeautje voor een ander te maken (wordt dus ook niets gekocht alleen gemaakt) vanaf groep 1/2. Op de dag zelf komt de Sint met zijn pieten in álle klassen even op bezoek.
    Het is zo'n onwijs leuke tijd op school en de dag zelf met de cadeautjes.
    Onze jongste geloofde nog in groep 6. Juf had even bij de ouders gepolst en het bleek dat op een enkeling na ze allemaal nog geloofde :roflmao:. In het jaar erna hebben we het een keer verteld door verder te vragen op haar vragen. Het bleek toen dat ze wel inmiddels een vermoeden had.
     
  13. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Mijn dochter wordt in februari 9 zit ik groep 5, , gelooft nog in sinterklaas en ze zit er vol in. Ze gaat er volledig in op. En ze geniet er zo van.
    Als zij vragen stelt, stel ik de vraag vaak terug.

    Wij hebben wel getwijfeld, mede omdat ik van veel ouders hoorde dat hun kind, en klasgenootje van mijn dochter, niet meer gelooft.
    Maar omdat ze er nog zo vol van geniet en wij dus ook, hebben we besloten om het na sinterklaas te vertellen, als hij al even weg is.

    Op school trekken ze lootjes en maken ze surprises in groep 5, onder het mom van dat Sint het druk heeft en of zij hem willen helpen.
     
  14. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Toen mijn zoon 7 was kwam de twijfel. Toen hij 8 (groep 5) was was er nog steeds twijfel en hebben wij hem de waarheid verteld omdat ze op school surprises gingen doen.
    Als ik die twijfel had weggewuift had hij dat jaar en misschien zelfs het jaar erop ook nog gelooft.
     
  15. Treez

    Treez Niet meer actief

    Mijn dochter van 8,5 gelooft nog. Alle kinderen op een meisje na (meisje is ook ouder) in haar klas geloven nog. Ze hebben daarom bewust haar klas geen lootjes laten trekken. We laten het daarom nog even lekker zo.

    Afgelopen week moest ik wel even grinniken. Ze kwam melden dat de kerstman niet bestond. Ze vond het zo ongelooflijk dom dat er mensen waren die geloofden dat een verklede man cadeautjes kwam brengen met een vliegende slee. Alsof een verklede man met een paard op het dak wel geloofwaardig is :roflmao:.
     
  16. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Heerlijk die kinderlogica. Toen we mijn zoon vertelde hoe het echt zat (omdat hij zoveel twijfels had) was zijn reactie ik wist al dat Sinterklaas niet bestaat hoor zo oud kan niemand worden, dat is gewoon een rijke man die zich verkleed als Sinterklaas en alle kinderen kadotjes geeft. :roflmao:
     
    Treez vindt dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Tot gisteren:cool:
     
  18. Marti

    Marti Fanatiek lid

    18 apr 2014
    2.333
    843
    113
    zoon is 6 (in februari word hij 7) en hij geloofd nog. Wel hoor ik steeds meer vragen dus hij is er wel mee bezig. Denk dat dit het laatste jaar is dat beide kids geloven.
     
  19. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ohh ik lees hier bij heel veel dat ze met 7 al niet meer geloven. Mijn zoontje is 6. Gaat dat echt zoo snel? Wat jammer...
     
  20. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Wij hebben de oudste begin groep 5 uit de droom gehaald. Hij was toen bijna 8. Was wel heel benieuwd naar zijn reactie maar hij moest er eigenlijk keihard om lachen.
    De tweede hadden we nu bijna verteld hoe het zat. Het boek lag al klaar omdat hij na de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal al gigantisch in de stress zat. Heb hem toen alweer ziek van school kunnen halen. Toch nog even op een andere maniet geprobeerd om hem van zijn stress af te helpen en dat lukt tot ju toe, dus ook ergens januari/februari gaan we het hem vertellen. Volgend jaar zit hij in groep 5, dan mag hij het wel weten.
     

Deel Deze Pagina