Tot welke leeftijd geloofde jouw kind in Sinterklaas?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door GossipGirlxoxo, 23 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Voor mijn gevoel nog heel ver weg dus had dit gesprek totaal niet zien aankomen maar mijn dochter (7 jaar, groep 4) kwam deze week thuis dat een klasgenoot had verteld dat Sinterklaas niet bestaat en dat de papa’s en mama’s de kado’s in de schoenen en in de zak doen. Ik heb gevraagd wat ze zelf denkt, ze dacht dat haar klasgenoot gelijk had. Ik in lichte paniek had geen pasklaar antwoord waarop mijn zoon tegen haar zei en wie bakken die pepernoten dan allemaal? Dat waren wel de pieten volgens haar. Daarmee was het gesprek klaar. Ik ga er vanuit dat dit gesprek op korte termijn terug komt en weet nog niet wat ik erop ga zeggen. De waarheid? Nog een draai er aan geven voor het laatste jaar? Zoon was zo goed gelovig toen we die vertelden hoe het echt zat geloofde hij ons eigenlijk niet. En die was toen al 8 of 9 jaar. Dochter is wat scherper en minder makkelijk om de tuin te lijden. Ik ben benieuwd naar hoe het bij jullie is gegaan / hoe jullie dit aan zouden pakken?

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    M’n zoon heeft nooit overtuigend geloofd, die heb ik met 6 jaar verteld hoe het zat omdat het hele feest hem veel stress gaf omdat hij t allemaal maar onduidelijk vond.

Mn 5 jarige is er 2 weken geleden zelf achter gekomen. Zegt opeens uit het niets, mama jij bent Sinterklaas hè.
    M’n zoon nagevraagd, die heeft echt z’n mond gehouden.
    Geloof hem, want in de zomer had ze het er al steeds over dat Sinterklaas maar verkleed was. Toen dacht ze alleen nog wel dat er gewoon verklede mensen de cadeaus kwamen brengen.

Luna86 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. tuc

tuc Niet meer actief

De oudste kwam er in groep 6 achter omdat de meneer zich versprak.
    De jongste ook in groep 6, begon steeds vragen te stellen, ook me jongere neefje en nichtje erbij. Toen besloten om het te zeggen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.911
    113
    Vrouw
    Onze jongste is ook 7. Als hij nu met dit soort vragen komt en hij zelf ook aangeeft dat hij denkt dat niet klopt, dan zal ik dat gaan bevestigen.
    Op dit moment gelooft hij nog. Oudste stelde dit soort vragen op zijn 8e en toen dus ook aan hem uitgelegd hoe het zit.

5. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Oudste 10 gelooft nog
    Jongste 7 ook
    Die is al bezig met het kadootjes boek van lobbes

6. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik heb het mijn zoon verteld toen hij 7 was. In de zomer voordat hij naar groep 4 ging.
    Hij was zo hyper rond Sinterklaas dat was voor hem niet meer leuk. Hij vindt het nog steeds een geweldig feest en verkleed zich nog graag als piet haha. Maar de spanning is eraf en dat heeft veel rust.

7. GossipGirlxoxo

In mijn ideale gedachten hadden we dit gesprek ook pas ergens in groep 6 gaan voeren, was dus even slikken zo snel al in groep 4. Het idee dat die magie dan in 1 klap weg is vind ik jammer.

tuc vindt dit leuk.
  8. GossipGirlxoxo

Hadden jullie trouwens op school bij de juf nog aangegeven dat dit gesprek nu rond gaat in de klas? Kan me voorstellen dat namelijk 90% van de kinderen nog gewoon geloofd in Sinterklaas in groep 4.

9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Groep 4, bijna 8. Was begin dit jaar. Toen heb ik gewoon de waarheid verteld. Is er wel de leeftijd voor vond ik. Heb afgelopen sinterklaas ook heel bewust beleefd als waarschijnlijk de laatste keer.

10. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Wij hadden ook gehoopt het in groep 6 te vertellen(dit jaar dus). Helaas heeft een vriendinnetje het vorig jaar al tegen dochter verteld. Ja heel jammer, maar ook wel weer fijn. Weet ook nog niet hoe we het dit jaar gaan invullen.

11. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.495
    8.417
    113
    Bij beide in groep 3, ze waren 6 jaar.
    De oudste had het niet verwacht.
    De jongste had in groep 2 al zo haar twijfels bij sommige dingen.
    De jaren er na was Sinterklaas een stuk leuker zonder de opgefokte spanning rondom Sinterklaasjournaal etc. (vooral bij de oudste)

cowgirl80 vindt dit leuk.
  12. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn oudste hadden we het in groep 5 verteld. Hij zei toen zelf dat hij het allang wist, maar het niet tegen ons durfde te zeggen omdat hij bang was geen kado’s meer te krijgen. :$
    De jongste had het ineens bedacht, eind groep 4 kwam hij er zelf mee.

Ja weet je er zijn gewoon zoveel verschillende nationaliteiten en culturen op school, genoeg mensen die hun kind niet in de sint laten geloven of het helemaal niet vieren. Kinderen met oudere broers en zussen die daar allemaal stoere praat van horen. Als ze eenmaal zo ver zijn dat het woord van een vriendje zwaarder weegt dan het zien van die kado’s en het spel thuis, dan zijn ze er ook gewoon aan toe denk ik dan. Dat magische denken hoort toch echt meer bij de kleuterleeftijd en je kan niet verwachten dat een kind die verder helemaal streetwise is en vanalles kijkt op YouTube en what not, dan nog wel in de sint gelooft… denk ik tenminste.

zegenwens, nizzie86 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  13. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.656
    113
    Ik verwacht dat dit jaar het laatst is, dochter is 7. Ze vraagt er vaak naar en we kunnen nu nog zeggen dat ik gekke Gerrit niet ben om al die cadeautjes te kopen maar ik denk dat ze niet lang meer geloofd. Dus dit jaar maak ik er maar wat groots van.

14. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik vind het lastig, zoon is ook 7, zit in groep 5 en is de jongste van de klas.

Vorig jaar stelde ik de tegenvraag toen hij zei 'mama, x zegt dat sinterklaas niet bestaat': wat denk je zelf?
    En hij was stellig dat sint echt was.

Deze aanpak pas ik nu weer toe denk ik.

15. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    Onze jongste is 6 en er is nog geen sprake van niet meer geloven .
    Het is wel zo dat als hij met vragen komt, ik daar nu geen hele verhalen meer rond maak.
    Dus als hij ergens wat opvangt kan het snel keren.

16. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Onze jongste is 7 en heeft al door dat er dingen niet kloppen in het Sinterklaas verhaal. Afgelopen Sinterklaas, toen 6, plaatste ze al grote vraagtekens bij hoe Sinterklaas overal tegelijk kon zijn.

Nu is ze al begonnen met de nieuwe Lobbes folder te verknippen voor haar verlanglijstje.

We hebben afgesproken dat we nog net de hulp Sinterklaas aan het verhaal gaan toevoegen, gaat ze verdere vragen stellen, dan beantwoord ik haar vragen naar waarheid.

Ze gelooft trouwens ook in de kerstman en ik betwijfel ten zeerste hoeveel kinderen in haar klas daar in geloven. Dus blijkbaar is dat in deze niet zo belangrijk.

Haar broer van 9 gelooft nog volledig.

17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Ik heb G er eigenlijk nog nooit gelovig in gezien. Ze geniet wel van t hele gebeuren, de kruidnoten, chocoladeletters, cadeautjes, pietengym enzo. Maar de gemiddelde carnavalsoptocht is net zo geloofwaardig in haar beleving.

Ik balen want Sinterklaas was altijd mn favoriete feest. Zij is duidelijk een Kerst fan (vanwege t sfeertje en vooral de lampjes).

We hebben nog een herkansing in de vorm van R, maar ik vrees dat dat hetzelfde laken en pak wordt.

G had vorig jaar in elk geval al wel aangedragen dat we Sinterklaas wel moesten vieren voor R. want hij was nog maar klein. Maar dan kreeg zij als grote zus toch nog wel cadeautjes toch? Toch???

nizzie86 en Vulpen vinden dit leuk.
  18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Bij ons was er ook een kindje die het rond vertelde, toen heeft een moeder in de klassenapp gevraagd of de ouders van de kinderen die niet meer geloven nogmaals willen uitleggen aan hun kinderen dat het niet de bedoeling is dat zij het rond vertellen, en toen is het volgens mij goed gegaan. Wij hebben het afgelopen zomer aan zoon uitgelegd met het boek waarin hij zijn handtekening moest zetten. Zoon zit nu in groep 6 en wordt 9. Jongste zit in groep 1 dus we zijn er nog wel even druk mee ;)

19. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Oudste van 7 begint te twijfelen. Maar ze geeft tot nu toe zelf als reden dat hij wel moet bestaan omdat het anders niet leuk is voor ons,dat wij dan onze eigen cadeautjes moeten kopen. Dus dit zal wel het laatste jaar zijn.

20. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Oudste van 8 hebben we afgelopen zomervakantie verteld dat Sinterklaas niet bestaat. Zij zit in groep 5. De anderen geloven allemaal nog heilig in Sinterklaas. Zodra ze naar groep 5 gaan, vertellen we het.

Deel Deze Pagina