Ik merk dat ik er een beetje gefrustreerd van wordt. Zoon is inmiddels bijna 3,5 en wil nog niet zindelijk worden. Afgelopen zomer al geprobeerd maar het ging alleen goed als wij zeiden dat hij naar de wc moest. Ik vind het nu echt de allerhoogste tijd en wil niet meer afwachten tot hij het aangeeft want dat gaat hij echt niet doen, vindt een luier wel lekker makkelijk. Gister begonnen met de luier maar helemaal uitlaten en niks zeggen maar het schiet niet echt op.
Ik werd er ook aardig gefrustreerd van maar liet het zindelijk worden met 3.5 jaar toch maar los en met 3,9 jaar was zoontje met een week zindelijk...en gelijk ook volledig. Na het laatste bezoek aan het cb min of meer samen besloten de luier af te doen en heb misschien maar 2x hoeven te dweilen. Mijn ervaring is eigenlijk ook dat ik op m'n kop kan gaan staan maar dat hij pas iets uitvoert als hij daar klaar voor is. Je zou 'm elk uur op de wc kunnen zetten en eventueel een beloningssysteem in kunnen voeren maar als je zoontje er nog 0,0 mee doet zou ik het verder toch nog even laten rusten...en anders is het veel dweilen, veel schone kleren bij de hand houden en die frustratie voor je houden.
Geduld hebben en doorzetten. Hier ook zo eentje. Wij zijn in de kerstvakantie begonnen en hij is pas sinds een week of 3 vrij van ongelukjes (het ging wel elke week beter hoor, 1e week heel veel ongelukjes, daarna nog 1/2 keer per week). Hij zou ook echt niet uit zichzelf begonnen zijn en moet wel als hij 4 is naar school, dus ik wilde niet langer afwachten. Toevoeging: hij was na 1 week wel plaszindelijk. Het poepen duurde wat langer, maar nu zijn we er wel vanaf.
Hier ook een moeder die inmiddels al gefrustreerd is. Sinds vorig jaar zomer is mijn zoontje plaszindelijk, maar sinds het nieuwe er van af is... hij is gewoon lui en vind het ook niet vies. Dus constant druppeltjes in zn shortje of remspoortjes. Gewoon weg omdat hij geen zin heeft. Vooral het poepen begint me gewoon echt te irriteren. Hij kan gewoon op de wc, maar wil liever in de luier. En eigenlijk wil hij helemaal niet poepen en gaat het dan ophouden. Alles hebben we geprobeerd. Lief vragen, boos worden, belonen en beloven van iets dat hij graag wil hebben, maar het doet hem allemaal niets. Alle tips en trucs heb ik meegnomen in mijn pogingen. We hebben nu nog een afspraak staan bij een opvoedkundige in de hoop dat zij nog iets voor ons kan doen. Hij is gewoon ontzettend slim en weet het ook echt tegen ons te gebruiken. Als hij bv geen zin heeft om te eten; mama ik heb in mn broek geplast, nu moet ik zeker zonder eten naar bed! stout he!!
Als jij er ongeduldig bij wordt en je bent er te veel mee bezig dan werkt het niet. Hier ook gehad en ik droeg mijn frustratie op hen over waardoor de lading te groot werd. Ik heb alles van me afgezet en een week later weer een poging gewaagd door het luchtig te houden en er geen druk op te zetten waardoor er ook geen frustratie bij kwam kijken, het was zo gepiept. Laat het even los en begin er weer aan als jullie beide er klaar voor zijn.
Het is niet zo erg als je hem er steeds aan moet herinneren denk ik. Je moet ook niet te veel willen in een keer. Bij mijn dochter twee weken geleden de luier uit gedaan en ik vraag zo af en toe of ze moet plassen. Als ze al twee uur niet geweest is zeg ik dat we nu even gaan plassen ook al zegt ze dat ze niet hoeft, meestal komt er dan wel wat. Het is al heel fijn dat ze tussendoor droog blijft, ze gaat nu ook af en toe zelf aangeven dat ze naar de wc moet. Er zit dus vooruitgang in.
Een paar druppeltjes in een onderbroekje is toch ook niet erg? Dan zou ik aangeven dat het knap is dat de rest in de wc gaat. En ik vind het inderdaad ook niet gek dat je de eerste tijd steeds zelf aangeeft dat je kind moet gaan plassen. De eerste weken zijn ongelukjes ook echt heel normaal volgens mij, ook al is dat meerdere keren per dag. In mijn ervaring is het zo dat Hoe rustiger je zelf blijft, hoe beter het gaat. Ook al ben je zwaar gefrustreerd, probeer dat niet te laten merken en gewoon doorzetten.
heb ik hier ook gedaan toen hij 2.5 was gewoon de luier aflaten maar ik had mezelf er alleen maar mee want hij was er gewoon nog niet klaar voor gelukkig is hij nu 3 maanden zindelijk( net 3 geworden) en gaat het super zowel overdag als snachts maar hij kwam er uiteindelijk zelf mee toen ik het wat ging loslaten en het niet teveel aandacht ging geven
Die fase van blijven zeggen is al geweest. Dat werkt niet want hij gaat dan alsnog niet uit zichzelf. Een paar druppeltjes is niet erg nee...maar ik dweil de Noordzee op hier. Ik zeg ook rustig dat hij maar even een droge onderbroek aan moet doen. Wordt niet boos ofzo.
Hoe reageert hij bij een ongelukje? Vindt hij het vervelend of boeit het hem niet? Toen mijn dochter nog ongelukjes had liet ik haar steeds uitgebreid douchen en dan schone kleren aan doen, ik werd niet boos, maar het was meer om te benadrukken dat het makkelijker en minder werk is om op de wc plassen. Dit benoemde ik ook. Je hebt ook best kans dat over een paar dagen ineens het kwartje valt en hij netjes naar de wc gaat.
Ik herken je frustratie! Onze dochter is echter jonger(ruim 2,5). We zijn voor een paar maanden geleden begonnen met zindelijk worden, eerder was ze er ook niet aan toe. Het ging best goed, en of ze nou op de pot plaste(soms poepte) of op de wc(met brilverkleiner), dat maakte ons niet uit. Maar toen werden we vlak voor de pasen ziek, griep! Nou, dan staat je hoofd wel ergens anders naar dan je kind zindelijk maken, en een ziek kind werkt dan ook niet mee. Eindelijk, na een maand zijn we allemaal weer de oude, maar heb het gevoel dat we weer van voor af aan kunnen beginnen met zindelijk worden!! Gisteren heeft ze wel op de pot gepoept, was echt blij, want het lijkt soms wel als je er geen vertrouwen meer in hebt, je kind opeens wél gaat doen wat je wil. Het moeilijkste van zindelijk maken vind ik het moment waarop je je kind op de pot of wc moet zetten. Poepen hebben we vaak wel door, maar plassen, dat doen ze soms ongemerkt. En soms zegt ze het, dat ze heeft geplast, balen, weer in de luier ipv op de pot!! heel veel suc6!!!
Ik heb ook een zoontje van ruim 3,5 en die vlot ook niet zo met zindelijk worden. Poep voelt hij helemaal niet aankomen, maar als hij in bad zit is hij meestal wel optijd om uit bad te springen en te roepen om hulp. Verder is poep meestal nog in de broek hoewel hij al wel van 3/4 keer per dag in de broek naar poepen om de dag gegaan is dus hij kan wel beter ophouden en dan zonder moeite poepen. Plassen gaat goed zolang ik hem optijd op de wc zet, uit zichzelf gaat hij pas sinds gisteren soms. Dus dat heeft echt heel lang geduurd want we proberen het al vanaf de kerstvakantie zonder luier!
Nou na gister 15😣 onderbroeken verbruikt te hebben heeft hij vandaag niet 1 plasongelukje gehad😱. Alleen 1x in zn broek gepoept, heb het idee dat hij dat ook totaal niet aan voelt komen, dus dat is wel lastig.
Als hij het niet voelt aankomen is een bezoekje kinderfysio niet verkeerd. Zoontje van vrienden leert daar ok beter op zijn lichaam te letten en kan nu wel aanvoelen als hij moet plassen.
Zo herkenbaar! Onze zoon is ook ruim 3,5 jaar, maar zindelijk worden heeft hij weinig zin in. Overdag loopt hij zonder luier rond. Ik vraag hem of hij plassen moet, en soms is het ja en soms nee. Soms stuur ik hem omdat hij al een tijdje niet geweest is. Maar arte broeken is hij niet vies van... Soms zet ik hem op de wc, komt er niets (of een paar druppels) en 5 minuten later is hij tot op zijn sokken drijfnat omdat hij in zijn broek staat te plassen. Erg frustrerend! (Laat ik zo min mogelijk merken uiteraard) Ook in zijn broek poepen doet hij steeds. Hij geeft het niet aan. Soms zegt hij dat hij buikpijn heeft. Dat is een teken dat er ontlasting aankomt. Als ik hem dan op de wc zet, komt er niks. Ja, even later, wanneer de broek weer aan is Binnenkort is hij grote broer, ik had zo gehoopt hem voor die tijd zindelijk te hebben! Vanwege de kosten in luiers, maar ook omdat er al zoveel te veranderen staat in zijn leventje.. Maar voor mijn gevoel is de luier aangeven overdag geen optie meer. Daar raakt hij alleen maar van in de war, nu we al zo lang bezig zijn met hem..
Gaat goed dan toch @Tuc. Wat betreft vragen of hij naar de wc moet @AnneRose, zoontje zegt nog steeds 9 van de 10 keer nee als ik het vraag maar voordat we de deur uit gaan móet hij naar de wc...en met zindelijk worden zette ik 'm elk uur op de wc. Ik zou het nog even de tijd geven, wat maken die paar weken of maanden nu nog uit. Ik reageer natuurlijk vanuit mijn ervaring met zoontje en zoals gezegd was hij met 3,5 jaar nog 0,0 zindelijk en met 3,9 jaar binnen een week 100%...het kwartje kan ineens vallen.
Ja ik zet hem ook wel op de wc hoor, maar tussendoor geef ik hem zelf de 'kans' om te vertellen of hij naar de wc moet. Gaat er teveel tijd zitten tussen de plasmomenten, dan stuur ik hem wel. Voor we weggaan, voor het eten enz. Zijn vaste momenten dat hij van mij gewoon moet. Misschien moet ik het gewoon loslaten voor nu. Er gaat binnenkort al zoveel op hem afkomen... Maar ja, wat doen we dan... De luier weer om? Is toch ook geen optie lijkt mij?
Joh, je hebt nog bijna 3/4 jaar! Lekker even laten gaan nog, druk erop helpt toch niet en je hebt echt nog even. Wat past bij hem? Onze derde ging bijvoorbeeld echt niet zindelijk worden zonder beloningssysteem en toen was ze 3jr9mnd, terwijl onze jongste het ging doen op 'als je alle plasjes op de wc doet, mag je luierbroekje uit en mag je voortaan een onderbroekje aan'.
Oke goeie tip! Het plassen voelt hij wel hoor. Hij is nu vandaag ook alweer de hele ochtend droog.🎉 Maar het poepen heb ik het idee dat hij dat niet voelt. Omdat hij zo verbaasd leek toen het ineens in zn onderbroek zat. Moet eerlijk zeggen dat hij daar ook een verleden mee heeft. Pas toen hij 2 was zijn we erachter gekomen dat hij KMA heeft, toen had hij al maanden waterdunne ontlasting. Sinds we melk geschrapt hebben gaat het supergoed en moet hij gewoon 1 a 2 keer per dag zoals andere kinderen. Maar ik denk wel eens dat hij zo de signalen heeft gemist, niet heeft geleerd en dat het misschien toch wat langer duurt voor hij dat snapt.
Hier ook de eerste week continue ongelukjes, zo veel dat ik er echt gek van werd. Dus wilde eigenlijk stoppen, tot ik bedacht dat ik nu al een week had gehad en het wel nog even kon proberen. En die tweede week ging heel goed. Hier was hij 2jaar en 3 maanden toen ik begon. Wel moest ik hem zelf iedere x op het potje zetten en gaf hij na ongeveer een maand zelf aan als hij moest. Daarvoor gaf hij het nog niet aan en zette ik hem ongeveer ieder uur a 1,5 uur op het potje. Heb nog nooit zoveel wassen gedraaid maar hij is nu wel zindelijk met bijna 2,5 jaar.