Tot welke leeftijd middagslaapje?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamavanjuul, 2 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Tot welke leeftijd middagslaapje?

1. tot 1 jaar

2. tot 1,5 jaar

3. tot 2 jaar

4. tot 2,5 jaar

5. tot 3 jaar

6. na 3 jaar nog steeds

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Als het aan de kinderen lag sliepen ze nog 's middags. De oudste vraagt er nog regelmatig om en ik laat hem dan toch nog maar even gaan. Ik maak hem dan wel wakker na een uurtje. Mijn dochter heeft veel meer energie en redt het wel zonder slaapje. De reden van stoppen met het slaapje was het late naar bed gaan 'avonds. Met slaapje kon ik ze niet voor negen uur wegleggen. Nu zonder slaapje in de middag leg ik ze tussen zeven en half acht weg. Na het avondeten lekker douchen en dan rustig aan nog wat lezen, keten en dan lekker slapen. Dus puur om praktische redenen.

2. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    De oudste heeft tot ruim drie jaar geslapen. Nu is hij vier en soms laten we hem nog een dutje doen in het weekend als we het druk hebben. Dan ligt hij in de avond vaak wat later in bed dus laten we hem in de middag even een dutje doen.

Ons meisje is nu bijna 3 en zij slaapt eigenlijk ook elke middag nog wel een anderhalf uur. Ik laat haar ook nog slapen want anders is ze tijdens het eten heel mopperig en eet ze ook bijna niet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het altijd erg fijn heb gevonden dat de kinderen zo lang in de middag nog gingen slapen. Kon ik mooi bepaalde dingen doen die niet lukken als zij wakker waren. Of gewoon even helemaal niks doen ;)

3. Bri

Bri Niet meer actief

Die van ons is 3 jaar en 8 maanden. Hij heeft z'n slaap nog wel nodig, maar hij wil het steeds vaker niet. In de middag wordt hij dan wel hangerig en 'vervelend' omdat hij erg moe is.
    Maar nu gaan we het wel een beetje afbouwen. Over 4 maanden gaat hij naar school, en dan is tussen de middag slapen er niet meer bij.

Ongeacht of hij heeft geslapen tussen de middag of niet; 's avonds gaat hij zonder problemen tussen 19 en 20 uur naar bed.

4. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Onze dochter is nu 3 jaar en ze slaapt nog steeds s'middags.
    Ze wordt meestal rond half 6 wakker s'ochtends, dus ze heeft het ook gewoon nog nodig.
    Als ik haar middag slaapje weg laat, of haar later op bed doe, dan wordt ze alsnog zo vroeg wakker (helaas).

5. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Mijn zoontje weigerde te slapen smiddags toen hij 22 maanden was en mijn dochter slaapt nu 2 a 3 keer in de week smiddags 2 uur. Meestal blijft ze 2 dage op smiddags en dan slaapt ze weer een keer. Of als we druk zijn geweest `s ochtends dan slaapt ze ook een uurtje. Als ik haar teveel laat slapen (elke dag) dan slaapt ze snachts slecht.

dus zodoende...:)

6. Eefje28

Eefje28 Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.923
    0
    0
    Groningen
    Onze jongste slaapt elke dag nog een keer.
    Gemiddeld van 11:00 tot 14:00

Maar de middelste (bijna 5) wil ook nog met regelamat een slaapje doen.
    School is best vermoeiend voor hem. Neemt alle prikkels op.. Is echt een heeeel gevoelig jochie.. En wordt zelf letterlijk ziek van spannende dagen. (Sinterklaas , kermis , dat zijn spannende indrukwekkende dingen voor hem) En met letterlijk ziek bedoel ik koorts.
    Toen hij voor het eerst naar school was geweest kreeg hij de zondag erop een koortsstuip.
    Dus ja , als hij het aangeeft of ik merk aan hem dat hij het even nodig heeft gaat hij even 1,5 uurtje naar bed.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ook hier tot ze naar school ging eigenlijk.
    Laatste 2 maanden sliep ze vooral in het weekend nog.
    Nu enkel nog in het weekend is als het druk/laat wordt.
    Zoals bijv 4 december.. Toen hebben we dr na 2,5 uur uit bed gehaald.
    Kleine slaapkop :)

8. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Wij zitten echt nog in de overgangsfase...vind het erg moeilijk.
    Gister heeft ze maar 45 minuten op bed gelegen en daarna nog 1,5 uur op de bank Dora liggen kijken.

Effect is dan wel dat ze heel slecht eet en het absoluut niet gezellig is rond 18 uur. Daardoor ligt ze dan echt wel om 19.30 in bed en gaat ze meestal verdrietig naar bed en dat vind ik allesbehalve leuk!

9. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Finn is nu aan het rommelen met zn slaapje..soms slaapt hij wel, en dan ook zo 2a3 uur, en soms niet...Helemaal zonder kan hij nog niet..slaapt nu ongeveer 3x per week tussen de middag

10. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Oudste begon het bij 1 jaar al minder te worden, nog 3-4x per week en dan hooguit 30-60 minuten.
    Met 1,5 sliep hij misschien nog hooguit 2-3x per week overdag, vaak alleen in de auto even.

Jongste is 9 maanden en slaapt ook al niet élke dag meer en die heeft genoeg aan 20-30 minuten.

Ik heb dus voor 1 jaar gekozen, dat lijkt hier een beetje het gemiddelde te zijn. Heb erg actieve kinderen die niets willen missen denk ik ;) Gelukkig worden ze niet hangerig of vervelend en ze slapen beide 19:30-8:00/9:00 ongeveer. Maar ook als ik moet werken en ze om 7:30 bijvoorbeeld wakker maak redden ze het zonder slaapje. Dan liggen ze die avond er wel vaak om 19:00.
    Zelfs 's avonds lijken ze nog niet moe, ik moet echt zelf op de tijd letten want als het aan hen ligt spelen ze volgens mij zo door tot 21:00 ofzo :)

11. joanita

joanita Fanatiek lid

7 okt 2008
    2.027
    0
    0
    verzorgende IG
    raamsdonksveer
    hier een kereltje dat echt nog niet zonder middagslaapje kan eigenlijk.. Gebeurd 1 a 2x per week dat ik hem in de middag niet naar bed doe.. 1ste keer is als hij naar peuterspeelzaal ga en 2de keer is als ik in de middag echt weg moet..
    maar dan is hij om 18.00 uur zo moe dat hij en niet eet en om 18.30 uur op bed ligt tot de volgende ochtend uurtje of 8.30 a 9.00 uur

12. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Mn zoon slaapt nu op het kdv bijna niet meer, thuis soms een half uurtje en soms 2,5 uur. Is dus geen peil op te trekken. Maar ik leg hem wel elke dag op bed, soms ligt ie alleen maar te kletsen en te zingen, soms valt ie meteen als een blok in slaap. Ik vind hem nog te jong om het slaapje echt over te slaan. Op het kdv kunnen ze niet anders, omdat hij anders alle andere kindjes wakker houdt met zn gezang en geklets.
    Maar ongeacht of hij 's middags geslapen heeft, 's avonds slaapt ie van 18.30u tot 7u ongeveer. Hij gaat dus vrij vroeg naar bed.

Deel Deze Pagina