Vorige week hebben wij, op ons verzoek, een 10 minuten gesprek gehad over ons jongste op school. (Einde schooljaar is dit facultatief). Jongste dochter is van december, vandaar dat wij benieuwd waren hoe het ging op school. Met de vorige gesprekken in januari was ze net een paar weken onderweg. Volgens juf doet ze goed mee in de groep, werkt samen en is sociaal. Geen negatieve opmerkingen. Aan het einde van het gesprek vroeg ik met of volgens jaar de klas, net als nu, een combi klas wordt. Dit is niet het geval, ze starten met een nieuwe groep 0/1 waarin onze dochter komt. Op mijn vraag waarom ze niet meegaat naar groep 2 (ze is tenslotte decemberkind) wist juf geen antwoord. Een andere juf had dit ingevuld. Wij krijgen hier nog antwoord op. Is het raar dat ik nu met een vreemd gevoel zit?
Het is maar net wat voor beleid jullie school volgt. Onze school zet een decemberkind ook standaard in groep 1. Of er moeten echt zwaarwegende redenen zijn waarom dit niet wenselijk is. Andere scholen doen dit juist andersom: door naar groep 2, mits er geen zwaarwegende redenen zijn om het in groep 1 te houden. Dus ja, ik vind het niet zo vreemd.
Dit dus. Om eerlijk te zijn zou het voor mij al meewegen bij de schoolkeuze. Ik “ken” een school waar ze alle kinderen geboren na 1 oktober een extra jaar laten kleuteren. No way dat ik z’n school zou kiezen.
Dat een decemberkind in groep 1 blijft vind ik niet zo vreemd op zich. Ik vind het wel vreemd dat 1 juf niet kan verklaren waarom, omdat "een andere juf het ingevuld heeft"? Beide juffen moeten hiervan op de hoogte zijn. En een 0/1 combinatie vind ik voor een herfstkind eigenlijk niet ideaal.
Mijn dochter is van januari, zij heeft ook 1,5 jaar groep 1 gedaan. Lijkt mij eigenlijk vrij normaal. Je kunt altijd nog om opheldering vragen. Mijn dochter kreeg wel opdrachten uit groep 2 omdat ze nogal voor loopt cognitief.
Ik vind het wel vreemd. De basis is dat kinderen van voor 1 januari door gaan. Dec, nov, okt kinderen worden goed bekeken om te kunnen beoordelen of ze toe zijn aan groep 2. Het feit dat de juf niet eens kan motiveren waarom een kind juist in groep 1 moet blijven of juist naar 2 moet vind ik echt een beetje bizar. Ongeacht wat de keuze dus ook is. Hier is het overigens zo dat ze kinderen liever groep 2 nog een keer laten doen ipv groep 1, maar dat zal voor iedere school anders zijn.
Hoeveel dagen staat deze juf voor de klas? Met mijn eerste 10 min gesprek had ik een gesprek met de juf die 1 dag in de week voor de klas stond, waarbij ze ook nog eens regelmatig afwezig was... Op veel vragen die ik stelde wist ze geen antwoord: 'dat kun je beter aan de andere juf vragen' Ik zou nog een gesprek inplannen met de andere juf. Hier zijn alle kinderen tm december bespreek gevallen. Zoontje (november) doet nu voor de 'tweede keer' groep 1. Waarbij ik het idee heb dat ze kinderen eerder nog een keer groep 1 laten overdoen, dan groep 2.
Scholen mogen zelf bepalen welke grens ze ongeveer aanhouden, oktober, januari etc. Als het goed is kijken ze gewoon naar wat je kind aankan. Als de juf niet eens kan verklaren waarom het zo is, zou ik toch echt wat meer willen weten.
Jep, dat is bij ons zo. Ik wist dat van te voren niet. Mijn oudste heeft ook langer gekleuterd en mijn dochter (beide van 13-9) is de jongste van de klas.
Als dochter beter af is in groep 1 vind ik dit prima. Maar wel graag met onderbouwing. Ook het feit dat wij zelf een gesprek hebben aangevraagd speelt mee. Stel dat wij dit niet hadden gedaan, hadden wij dit dan pas het nieuwe schooljaar gezien? Deze juf geeft overigens 2 van de 5 dagen les.
Hier doen de meeste december kinderen ook nog een keer groep 1. Ik zou ook alleen voor groep 2 kiezen als groep 1 niet haalbaar is.
Hier hetzelfde. De decemberkindjes die overgaan naar groep 2 zijn daar écht duidelijk aan toe hier op school. Als er cognitief geen reden voor is, óf sociaal-emotioneel nog niet, dan wordt het gewoon nog een jaartje groep 1.
Ik ken ook scholen die iedereen voor 1-1 naar groep 2 doen, zonder die goed te bekijken. Neefje kon hierdoor nog een keer groep 3 overdoen. Daar zou ik ook nooit voor kiezen.
Onze dochter is van november en heeft 1,5 jaar gekleuterd. Achteraf had ik liever gehad dat ze nog een jaar extra had gehad.
Hier gaan alle kids voor 1 januari jarig door naar groep 2. In de groep van mijn zoon zitten 2 kids die in maart/april jarig zijn. De rest is jarig tussen juli en december. Een vrij jonge groep 2 aangezien 90% nog 5 jaar moet worden.
Die van mij is van 19-12 en blijft in groep 3. Ze heeft een half jaar in 1 gezeten verder alleen maar in 2. Cognitief heeft ze alles gehaald, ze krijgt extra werk volgend jaar. Ik heb liever 2 nog doen dan 1, in zou nog een gesprek aanvragen!
Wij hadden vorig jaar met jongste zoontje ook zo’n tien minuten gesprekje met een tijdelijke invaller die nog net de naam van mijn kind wist, maar daar hield het vrij snel bij op. Bij ons hebben ze nu 4 kleuterklassen: instroomgroep, groep 1, groep 1/2 en een “echte” groep 2. Voordeel was dat we de invaljuf vrij makkelijk overtuigd kregen dat groep 1/2 de betere keuze was; ze schreef het op een briefje en dat was het. Nu gaat hij wel naar groep 2, maar er zijn meerdere kindjes die al woordjes lezen en sommen maken in zijn klas, dus hij heeft genoeg aansluiting.
Mijn zoon is van december en heeft dit jaar groep 1 overgedaan. Dat is het standaard beleid op deze school en ik vind het een prima beleid. Het is wel zo dat kinderen die verder zijn ook taken krijgen van groep 2. Ze werken met 3 groepen, kinderen die moeite hebben, kinderen die gemiddeld mee komen en kinderen die meer nodig hebben. Mijn zoon hoort tot de laatste groep. Ik denk dat hij genoeg uitdaging krijgt want hij gaat elke dag met plezier naar school. Na de vakantie gaat ‘ie dus door naar groep 2. Ik vind het dus niet raar. Ik vind het wel raar dat de juf geen antwoord had.
Onze dochter van 21-12 gaat ook naar groep 2. Ik heb zelf een gesprek aangevraagd omdat ik de motivatie wilde weten. Ze doet thuis ook inderdaad steeds of ze u groep 2 zit en wil meer taken. Nu heb ik wel aangegeven dat ik volgend jaar wil meebeslissen of ze groep 2 nog een keertje doet of naar groep 3 gaat. Ze is tegelijk gestart in groep 1 met een jongetje dat 2 jan jarig is en hij blijft nog wel een jaartje in groep 1.. Of het nu standaard de 1 januari grens is of dat ze echt naar het kind kijken weet ik niet. Ik hoop het laatste.
Mijn dochter is van december en heeft 1,5 jaar gekleuterd. In eerste instantie ging ze het nieuwe schooljaar wederom naar groep 1, maar is halverwege versneld naar groep 2 gegaan. Blijft een lastige keuze, ze is jong, maar achteraf gezien was dit dus echt de beste keuze!