Een poosje terug heb ik hier een topic geopend dat Tymen overdag zo slecht slaapt, behalve zijn middagdutje. Die sliep hij wel goed, zo'n 2,5 a 3 uurtjes. Maar sinds een week wil hij 's middags nog maar een uurtje, hooguit anderhalf uur slapen. Op zich niet zo erg, maar dat betekent wel dat de dag veel te lang voor hem is. Vaak gaan we na de voeding van 15 uur wandelen en dan valt hij in de wandelwagen wel in slaap. Zou ik hem beter twee korte middagdutjes kunnen laten doen? Dus na de voeding van 11 uur naar bed en dan na de voeding van 15 uur weer? Hoe doen jullie dat met jullie kleintjes van een half jaar?
Eliza komt tussen 7.30 en 8.30 van bed en blijft dan ongeveer 2 uren beneden. Dan is ze echt helemaal op. Sochtends kan ze het nooit lang volhouden. Smiddags slaapt ze soms 2 uren, maar soms ook veel langer. En savonds ook nog even een uurtje.
Dus het zou niet zo gek zijn Tymen nog een keer naar bed te brengen. Hij slaapt overigens van 19.30 uur tot 6.45 uur. Na de voeding slaapt hij dan nog van 7.30 uur tot 1/2 9 9 uur. Hij is nu ook wel weer heel lief aan het spelen. Misschien dan zo tegen 17 uur nog een uurtje naar bed?
Het probleem is alleen dat als je hem in bed legt als hij niet moe is, hij ook niet gaat slapen. Ik zou hem goed in de gaten houden en als hij gaat gapen, oogjes wrijven, haartjes trekken of wat hij ook doet lekker in bed leggen.
Rick gaat na de 1e fles (ong. 7 uur) nog terug naar bed en slaapt dan tot ong. 09.00 uur/09.30 uur. Daarna slaapt hij nog een keer na de boterham, zo ong. van 13.00 uur tot 15.00/15.30 uur. Na de fles van 20.00 uur gaat hij naar bed voor de nacht.
Ik zal het eens in de gaten houden. Maar meestal is hij dan zo tegen zessen bekaf, maar dan leg ik hem niet meer in bed omdat hij een half uur later zijn laatste fles krijgt. Wat is het altijd wat, die slaapritmes enzo...
Daar kom ik ook steeds weer op uit hoor, uitproberen en nog eens uitproberen. Iedereen kan nog zoveel zeggen van zus en zo en uiteindelijk moet je toch zien te achterhalen wat voor jou en Tijmen het beste werkt! (maar tips / adviezen van andere mama's willen gewoon wel eens handig zijn)
Nou, ik heb Tymen vanmiddag om 17 uur naar bed gebracht, want hij kon niet meer uit zijn ogen kijken. Hij heeft maar een half uurtje geslapen, maar alle beetjes helpen. Ik ga het maar gewoon van zijn middagslaapje en van hemzelf laten afhangen of ik hem weer naar bed doe. In ieder geval bedankt voor jullie reacties en het meedenken.
Hoi Setteke, Colin sliep eerst 's avonds niet, nu wel gelukkig. 's Morgens na de eerste voeding (7.00) gaat hij niet terug naar bed. Ik speel altijd even lekker met hem en laat hem dan zichzelf in de box vermaken. Vervolgens ga ik of nog even met hem spelen, wandelen, of hij gaat in bad en dan om 11.00 a 11.30 krijgt hij z'n 2e voeding en daarna gaat hij naar bed. Ik zorg altijd dat hij een ''druk'' ochtend programma heeft, na zijn 2e voeding is hij dan ook bekaf! Hij slaapt dan tot 14.00 a 15.00 uur. Dan gaan we weer even spelen en in de box, dan zijn 3e voeding en als hij slaperig is gaat hij naar bed en anders tot hij slaperig wordt (als dat gebeurt) in de wipstoel of box. Na z'n 3e voeding slaapt hij (als hij slaap) meestal kort een uurtje soms anderhalf uur. Dan is hij weer wakker tot zijn 4e voeding en daarna gaat hij altijd direct naar bed, en slaapt hij ook tot ik hem voor de laatste voeding wakker maak! Ik laat het dus een beetje van hem afhangen. Als hij moe is gaat hij naar bed, is hij wakker dan is hij op. We hebben nu dus wel een goed ritme gevonden.
Ik heb Hugo eigenlijk al vanaf de geboorte rond de zelfde tijd naar bed gedaan, alleen telkens iets later... Ik zie niet echt of hij moe is of niet, maar meestal duurt het dus langer voordat hij slaapt als hij al echt TE moe is. Hugo wordt tussen half 8 en 8 uur wakker en gaat dan ong. om kwart voor 10 weer naar bed (na het fruithapje) dan wordt hij tussen 11 en half 12 weer wakker en dan gaat hij rond half 2 weer naar bed. Soms ga ik wandelen en dan valt hij pas tussen half 3 en 3 in slaap. Als hij thuis in bedje slaapt, dan wordt hij tussen 3 en half 4 weer wakker. Als hij met wandelen niet echt heeft geslapen leg ik hem (ligt eraan hoe lang ik weg ben) nog even in bed en dan slaapt hij soms nog wel tot 4 uur. Dan krijgt hij avondeten. Na het middagslaapje gaat hij tussen half 6 en 6 uur nog een klein uurtje slapen en dan gaat hij na de fles van half 8, tussen half 9 en 9 uur naar bed voor de nachtslaap. Misschien heb je hier iets aan, ben ook altijd benieuwd hoe anderen het doen... Succes ermee! Gr. Niki
Nou, Tymen ligt nu in zijn bed! Hij had vanmiddag eerder weer maar een uurtje geslapen, en tijdens een wandelingetje viel hij in slaap. Maar na de fles van 15 uur was hij zo moe dat ik hem in bed heb gelegd. Nu is het al een half uur stil, na een kwartier mopperen. Ben benieuwd hoe lang hij slaapt! Het is idd fijn om de gewoonten van anderen te lezen. Ik hou gewoon erg van rust en regelmaat, maar ben daarin misschien wel eens te. Ik laat het nu maar van hem en de omstandigheden (Als we weggaan ofzo) afhangen!
Fijn zo! Succes ermee de komende dagen... 't is ff uitproberen wat voor jou mannetje het fijnste ritme is en dat verandert dus nog wel eens! Gr. Niki